|
Auteur |
Bericht |
robbedoes22
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZe
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 12:08 Onderwerp: problemen met kamerhuur |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraagje.
Mijn vriendin heeft sinds april een kamer gehuurd bij een particulier. Het is een appartment waarin 3 studenten kunnen zitten. Ze delen de keuken/douche etc.
De betreffende particulier is de eigenaar van het huis. De dochter van de eigenaar is 1 van de studentes die in dit huis een kamer heeft. Zij is nu klaar met haar studie en heeft het appartement al verlaten.
Nu voel je hem al aankomen de eigenaar wil van het pand af en wil dat mijn vriendin het huis uit gaat en dit wel zo snel mogelijk. In het contract hebben ze afgesproken dat er een opzeg termijn is van 3 maanden.
Nu is mijn vraag: Wat kan ze doen? Ze wil niet weg omdat ze net de hele kamer heeft opgeknapt.
Als huurder heb je toch in NL grote rechten en ik neem aan dat ze niet binnen 3 maanden eruit kan worden gezet ook al staat dit in het contract. |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 15:10 Onderwerp: |
|
|
De huurder moet voor opzegging inderdaad een gegronde reden opgeven.
- Is je vriendin een huurcontract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd aangegaan?
- Is de opzegging ook per aangetekende brief gegaan met daarin een gegronde reden? (En een gegronde reden is niet dat hij snel van het pand afwilt) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 15:45 Onderwerp: |
|
|
De eigenaar heeft zeer waarschijnlijk geen of nauwelijks juridische mogelijkheden om van de huurovereenkomst met je vriendin af te komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
robbedoes22
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 16:55 Onderwerp: |
|
|
Ja dat dacht ik dus ook al dat een huurder er nauwelijks uit te krijgen is.
Mijn vriendin is een keurige huurder. Betaald op tijd de huur en maakt geen herrie of rotzooi.
In het contract staat geen einddatum. Alleen dus dat van 3 maanden vooraf opzeggen. Tevens is er geen aangeschreven brief gekomen nee. Is het trouwens niet zo dat zelfs met een einddatum het erg lastig is om van een huurder af te komen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 17:03 Onderwerp: |
|
|
robbedoes22 schreef: | Tevens is er geen aangeschreven brief gekomen nee. Is het trouwens niet zo dat zelfs met een einddatum het erg lastig is om van een huurder af te komen? |
Klopt. Een einddatum in een huurovereenkomst zegt eigenlijk alleen dat er vóór die tijd helemaal niet kan worden opgezegd. Na die einddatum loopt de huurovereenkomst gewoon door, maar kan de huurder opzeggen en onder heel strikte voorwaarden ook de verhuurder.
Het is een beetje anders als er sprake is van hospitahuur, maar dan moet het gaan om een kamer die deel uitmaakt van de woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf heeft. In het geval van je vriendin heeft de verhuurder daar niet zijn hoofdverblijf. Zijn dochter wel, maar dat is niet voldoende. (Ik neem aan dat je vriendin geen huurcontract heeft met die dochter.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 17:19 Onderwerp: |
|
|
robbedoes22 schreef: | Ja dat dacht ik dus ook al dat een huurder er nauwelijks uit te krijgen is. |
Naast wat Bona zegt, moet er sowieso aan de vereisten van een schriftelijke opzegging en gegronde reden, via de wet.
Sterker nog, anders is de opzegging niet eens geldig. |
|
|
|
 |
robbedoes22
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 18:44 Onderwerp: |
|
|
Ja klopt het contract is getekend door de vader.
Dit wetende ga ik het eens allemaal voorleggen en dan kijken wat er komen gaat.
Bedankt voor jullie hulp! |
|
|
|
 |
|