Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 16:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Jeugdloon in Horeca
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kiezel

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 17:22    Onderwerp: Jeugdloon in Horeca Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Er begint weer een nieuw seizoen, en dat betekend dus ook weer werk, en een aangepast salaris. Het salaris dat het personeel echter uitgekeerd krijgt is berekend op een manier die de leiding gevende ook niet begrijpen, enkel de baas zelf. Die zegt in ieder geval dat hij het snapt. Maar hoe hij tot het bedrag komt blijft ons onduidelijk.

Ik, gedurende dit hele (contract)jaar 19 jaar oud, werk in een bedrijf waar alle werknemers onder de Horeca CAO vallen.

Elk kalenderjaar krijg ik een contract voor 6 maanden, op oproepbasis van 4 uur per week gemiddeld. Ik begin nu aan het derde seizoen/jaar dat ik daar werk.

Volgende de CAO zijn er dan 2 mogelijkheden:
1) Ik werk daar gewoon (65% loon van vakvolwassen persoon)
2) Ik werk daar en val in de zogeheten wacht periodiek (52,5% loon van vakvolwassen persoon)

Tevens is de functieschaal van invloed op het salaris.
Mijn arbeids overeenkomst vermeldt niet of ik daar werk in een wacht periodiek, en ook niet in welke functieschaal ik val.

Mijn baas zei destijds dat hij het wettelijk minimum jeugdloon en de CAO loon pakte en het gemiddelde nam als uurloon. Als ik dit doe kom ik echter niet op mijn uur loon uit.

Kan iemand mij op weg helpen met wat mijn loon minimaal zou moeten zijn? Of mij op weg helpen?

Link Horeca CAO loontabellen:
http://www.horeca.org/smartsite.dws?id=61689

Voor de minder reken begaafden:
Maandloon x 12 = Jaarloon
Jaarloon / 1.976 uur = Uurloon van een vak volwassen.
En daar dan het betreffende percentage van.
Mocht je in mijn rekenstijl een fout vinden zou ik dat ook graag weten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 21:12    Onderwerp: Re: Jeugdloon in Horeca Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb aardig wat zitten puzzelen in de cao, de loontabellen en ook nog in het Handboek Referentiefuncties Bedrijfstak Horeca. In dat laatste kun je erachter komen welke functie je - vermoedelijk - hebt. Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat je Hulp bediening bent of Medewerker bediening. Dan zou je resp. in functieschaal II of III vallen. Voor de functieschalen I t/m III mogen wachtperiodieken voor een periode van (ruim) 4 jaar. Tenzij je een branche-erkend diploma voor je functie hebt.
Vervolgens naar de loontabel: met diploma 65% van het basisloon; zonder diploma 52,5% van - schrik niet!! - het Wettel.min.loon. Er staat trouwens niet Wett. in. JEUGDloon, dus volgens mij moet je baas daar niet naar kijken.
Onderstaand wat relevante artikelen/links. Let op de beroepsmogelijkheid in lid 3 van art. 9 CAO, mochten jullie er niet uitkomen.

Artikel 1 CAO
.....
Vakvolwassene: werknemer van 22 jaar of ouder

ARTIKEL 9 FUNCTIE: INDELEN, VERVULLEN EN BEOORDELEN

1. Functie-indeling
a) Bij de functie-indeling dient de werkgever gebruik te maken van het Handboek
Referentiefuncties Bedrijfstak Horeca.
b) De werkgever stelt een bedrijfsfunctie vast door een omschrijving te maken van de belangrijkste
taken en verantwoordelijkheden die aan de werknemer worden opgedragen.
c) De werkgever vergelijkt de bedrijfsfunctie met de in de meest passende functiecategorie
voorkomende referentiefuncties uit het Handboek en bepaalt bij welke referentiefunctie(s) de
bedrijfsfunctie het beste past.
d) De bedrijfsfunctie wordt aan de hand van de, langs de in c. beschreven procedure, gevonden
vergelijkbare referentiefunctie(s) ingedeeld in een functiegroep.
e) De werkgever is verplicht aan de werknemer mede te delen in welke functiegroep de door hem
te vervullen bedrijfsfunctie wordt ingedeeld en met welke referentiefuncties de werkgever de
bedrijfsfunctie heeft vergeleken. Voorts is hij verplicht de desbetreffende functiegroep te
vermelden in de schriftelijke arbeidsovereenkomst.

2. Uitzondering
De leerlingen worden niet conform de hierboven omschreven methode ingedeeld in een
functiegroep.

3. Beroepsmogelijkheid functie-indeling
a) De werkgever is verantwoordelijk voor een juiste indeling van de bedrijfsfunctie.
b) Is de werknemer het niet eens met de indeling, of is hij van mening dat zijn bedrijfsfunctie
zodanig is gewijzigd dat de indeling moet worden herzien, dan dient de werknemer eerst te
trachten in goed overleg met zijn directe chef tot een oplossing te komen. Als de werknemer
geen directe chef heeft, is de werkgever hiervoor de aangewezen persoon. Aan deze
overlegfase is een termijn gebonden van ten hoogste dertig dagen.
c) Indien de werkgever en werknemer niet tot een oplossing kunnen komen, kan de werknemer
het geschil voorleggen aan de Beroepscommissie Functie-indeling en Functiewaardering
Horeca (BFH). De uitspraak van deze beroepscommissie heeft het karakter van een bindend
advies voor betrokken partijen, indien deze vooraf schriftelijk zijn overeengekomen deze
uitspraak als zodanig te accepteren. Toetsing door de burgerlijke rechter blijft daarnaast
openstaan.
d) Het beroep dient binnen twee maanden nadat de werknemer redelijkerwijs kennis had kunnen
nemen van de beslissing van de werkgever bij de BFH ingesteld te worden.
e) De samenstelling, taak en werkwijze van de BFH zijn geregeld in een reglement dat als bijlage
III deel uitmaakt van deze CAO.

http://www.horeca.org/html/functiereferenties/bediening/B_3_2%20Medewerker%20bediening.htm
Kiezel

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, als ik zo kijk val ik inderdaad in functieschaal 2, dan wel 3.
Hoe dan ook, er kan sprake zijn van een wacht periode.

Bereken ik mijn salaris in de wacht periodiek volgens de CAO:
Dan is mijn echte salaris hoger dan de CAO voor schrijft.

Bereken ik mijn salaris zonder de wacht periodiek volgens de CAO:
Dan is mijn echte salaris lager dan de CAO voorschrijft.

De vraag is dan precies:
Val ik in de wacht periodiek of niet?
En voor een wat exactere calculatie: Welke functieschaal heb ik toegewezen gekregen?

Mijn baas zal volgens art. 9 lid 3 moeten weten in welke functieschaal ik val; ik betwijfel echter of hij weet of ik in een wacht periodiek val.
Kiezel

BerichtGeplaatst: di 12 mei 2009 6:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb mijn coordinator gesproken en die schatte dat ik functieschaal III val.
Ze gaf me echter het e-mail adres van mijn baas op de zaak die over de contracten gaat.

Na een verhaal zonder punt erin en het dus 20 keer lezen maak ik er uit op dat mijn baas zegt rekening te houden met CAO loon + Wettelijk minimum loon. Simpel gezegt: Hij pakt het horeca Loon (zonder wacht periode) en het wettelijk minimum gestelde loon en pakt hier het gemiddelde van.

Nu mijn vraag. Stel:
Wettelijk jeugd is: 4
Horeca CAO is: 6
Mijn baas pakt dan (6 + 4) / 2 = 5.

Mijn vraag: Mag dit? En zo ja/nee, op grond van welk artikel?
Het lijkt mij namelijk een raar idee dat iets mag pakken dat onder de CAO valt. Dat zou namelijk indirect betekenen dat de hele CAO waardeloos is; als er toch geen gehoor aan gegeven hoeft te worden.

Mijn baas adviseerde me om contact op te nemen met het bureau dat onze betalingen regeld. (Salaris uitbetaling ed uitbesteed, word door een p rolling bedrijf gedaan).
Kiezel

BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik geloof dat ik het gevonden heb.

Horeca CAO Quote:
c) In afwijking van het in sub a en b van dit artikel gestelde ontvangt de werknemer die wordt
ingeschaald in functiegroep I, II, of III een aanvangssalaris gelijk aan het wettelijk minimumloon
met maximaal 4 wachtperiodieken. Een wachtperiodiek eindigt op 31 december van enig jaar
en omvat minimaal een kalenderjaar. Na de wachtperiodieken vindt inschaling plaats in de van
toepassing zijnde functiegroep op ten minste het basisloon. Bij dezelfde werkgever mogen bij
functiewijziging niet opnieuw wachtperiodieken worden toegepast.

Hij mag dus inderdaad het minimum jeugdloon toekennen; echter.
Dit mag met maximaal 4 wachtperiodieken, welke elk eindigt op 31 december van ieder jaar.

Contracten lopen echter van de eerste dag van mei tot en met de laatste dag van oktober. Elke werknemer ontvangt in het daar op volgende jaar een nieuwe arbeids overeenkomst voor weer van de eerste dag tot mei tot en met de laatste dag van oktober. Gezien het een horeca bedrijf is met activiteiten is het aantal klanten in het winter seizoen dermate beperkt dat mijn baas geen oproekkrachten nodig acht.

Situatie: Persoon heeft 4 maal een zoals bovenstaande arbeidsovereenkomst bij dezelfde baas en bedrijf gehad, dus 4 opeenvolgende jaren steeds voor een half jaar.

Nu krijgt persoon in kwestie voor het 5e maal het contract aangeboden. Mag op deze persoon nog steeds deze wachtperiodiek (wettelijk minimum jeudloon) nog steeds op hem/haar worden toegepast of dient deze persoon niet langer in een wachtperiodiek geplaatst te worden.

Deze vraag omdat het maximaal 4 perioden mag, maar een werknemer is steeds voor 6 maanden in dienst, al is dat wel ieder jaar. Feitelijk is een werknemer nooit en jaar in dienst, ook al komen ze al 15 jaar elk zomer seizoen over de vloer.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds