Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
wisse1986
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 15:06 Onderwerp: Wabo- vvgb,projectbesluit |
|
|
Beste mensen,
Zoals jullie weten zal op 1 jan 2010 de nieuwe Wabo in werking treden. Wat voor mij onduidelijk is wat dit veranderd voor de gemeenteraad. En
Hierbij heb ik een specfieke vragen/onduidelijkheden:
Kan de raadsbevoegdheid verklaring van geen bedenking (vvgb) uit de Wabo te alle tijde worden gedelegeerd aan het college ? Welke delegatiegrondslag?
Kan de gemeenteraad de vvgb-bevoegdheid delegeren aan het college wanneer zij hun projectbesluit-bevoegdheid ook al hebben gedelegeerd aan het college?
Zou iemand antwoord kunnen geven op deze vragen? Bij voorbaat dank,
Groet P. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 21:24 Onderwerp: Re: Wabo- vvgb,projectbesluit |
|
|
wisse1986 schreef: | Beste mensen,
Zoals jullie weten zal op 1 jan 2010 de nieuwe Wabo in werking treden. Wat voor mij onduidelijk is wat dit veranderd voor de gemeenteraad. En
Hierbij heb ik een specfieke vragen/onduidelijkheden:
VRAAG 1
Kan de raadsbevoegdheid verklaring van geen bedenking (vvgb) uit de Wabo te alle tijde worden gedelegeerd aan het college ? Welke delegatiegrondslag? | De delegatiegrondslag heb ik, na lang zoeken, niet kunnen vinden.
De weigeringsgrondslag is te vinden in
Artikel 2.27 Wabo
Quote: |
1. In bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën gevallen wordt een omgevingsvergunning niet verleend dan nadat een daarbij aangewezen bestuursorgaan heeft verklaard dat het daartegen geen bedenkingen heeft. |
In Artikel 6.7 Bro wordt dit uitgewerkt: Quote: | 1. Voor zover een aanvraag betrekking heeft op een activiteit als bedoeld (...gaat over met BP strijdige besluiten...) niet verleend dan nadat de gemeenteraad van de gemeente (...) heeft verklaard dat hij daartegen geen bedenkingen heeft, (...). |
Het enige concreets wat ik kan vinden is in de toelichting van de Bro. Daar wordt gezegd dat de raad kan delegeren aan B&W, maar waarop dat is gebaseerd staat er dan niet bij.
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het verkapt in de Wro staat. Daar stond oorspronkelijk namelijk in art 3.10 lid 4 Wro dat het zo gedelegeerd kan worden. Maar 3.10 Wro verdwijnt dus met de invoering van de Wabo.... Misschien zit het toch in de Wro, maar dan op een andere manier....
VRAAG 2
wisse1986 schreef: | Kan de gemeenteraad de vvgb-bevoegdheid delegeren aan het college wanneer zij hun projectbesluit-bevoegdheid ook al hebben gedelegeerd aan het college? | Het is of een projectbesluit of een omgevingsvergunning, aangezien het PB dus geïntegreerd gaat worden in de omgevingsvergunning.
Dus die delegatie moet dan aangepast worden. Daarnaast heb je natuurlijk de overgangsbepalingen en ik denk dat het dan gaat om deze van de Invoeringswet Wabo
Quote: | Artikel 1.5
1. Een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10, eerste lid, 3.27, eerste lid, of 3.29, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening of een besluit als bedoeld in artikel 3.40, eerste lid, 3.41, eerste lid, of 3.42, eerste lid, van die wet dat onmiddellijk voor het tijdstip van inwerkingtreding van artikel 2.1 van kracht is, wordt gelijkgesteld met een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, tenzij het betrokken besluit voor dat tijdstip nog niet onherroepelijk
is. |
|
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 23:35 Onderwerp: |
|
|
Ik zou als eerste denken aan de algemene delegatiebevoegdheid van de raad aan het college, zoals opgenomen in de Gemeentewet. |
|
|
|
 |
wisse1986
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 14 mei 2009 9:46 Onderwerp: |
|
|
Het projectbesluit zal inderdaad in de Wabo worden geïntegreerd. Naar mijn inziens betekent dit dat het projectbesluit zal blijven bestaan maar op grond van de Wabo. Klopt dit? Het projectbesluit dat door de nieuwe Wro werd geintroduceerd ter vervanging van de oude artikel 19 procedure WRO (de bevoegdheid van de raad om vrijstelling te verlenen van een bestemmingsplan) wordt door de WABO-wetgever dus niet aangetast. Ieder projectbesluit zal nog steeds moeten worden gevolgd door een bestemmingsplan.
Deze bevoegdheid tot het nemen van een projectbesluit kan echter op grond van het art. 3.10, lid 4, Wro (delegatiebesluit) gedelegeerd worden aan B&W.
De Wabo wijst B&W aan als bevoegd gezag voor de verlening van de omgevingsvergunning. Maar heeft voor de verlening een vvgb nodig van de raad.
Wat ik mij nog precies afvraag is:
Kan de raad de vvgb-bevoegheid delegeren aan het college(Op basis van gemeentewet?)? Ook wanneer zij de projectbesluit-bevoegdheid al hebben gedelegeerd aan college?
Mocht dit het geval zijn, dan kan een raad (een luie) zich totaal buitenspel zitten rond de ruimtelijke vraagstukken?
Super bedankt voor jullie reacties,
Pi |
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: za 16 mei 2009 0:11 Onderwerp: |
|
|
wisse1986 schreef: | Het projectbesluit zal inderdaad in de Wabo worden geïntegreerd. Naar mijn inziens betekent dit dat het projectbesluit zal blijven bestaan maar op grond van de Wabo. Klopt dit? Het projectbesluit dat door de nieuwe Wro werd geintroduceerd ter vervanging van de oude artikel 19 procedure WRO (de bevoegdheid van de raad om vrijstelling te verlenen van een bestemmingsplan) wordt door de WABO-wetgever dus niet aangetast. Ieder projectbesluit zal nog steeds moeten worden gevolgd door een bestemmingsplan.
Deze bevoegdheid tot het nemen van een projectbesluit kan echter op grond van het art. 3.10, lid 4, Wro (delegatiebesluit) gedelegeerd worden aan B&W.
De Wabo wijst B&W aan als bevoegd gezag voor de verlening van de omgevingsvergunning. Maar heeft voor de verlening een vvgb nodig van de raad.
Kan de raad de vvgb-bevoegheid delegeren aan het college(Op basis van gemeentewet?)? Ook wanneer zij de projectbesluit-bevoegdheid al hebben gedelegeerd aan college?
Mocht dit het geval zijn, dan kan een raad (een luie) zich totaal buitenspel zitten rond de ruimtelijke vraagstukken?
Pi | De vorm van het PB blijft bestaan, maar de naam niet naar mijn idee dat is nu een activiteit onder artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º.
Verder stel je in feite dezelfde vraag als boven over delegatie. En idd kan de raad alles delegeren in dat geval, wat op zich niet zo rerg is want dat konden bij een art 19 lid 1 en 2 WRO ook.... |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: za 16 mei 2009 12:23 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | wisse1986 schreef: | Het projectbesluit zal inderdaad in de Wabo worden geïntegreerd. Naar mijn inziens betekent dit dat het projectbesluit zal blijven bestaan maar op grond van de Wabo. Klopt dit? Het projectbesluit dat door de nieuwe Wro werd geintroduceerd ter vervanging van de oude artikel 19 procedure WRO (de bevoegdheid van de raad om vrijstelling te verlenen van een bestemmingsplan) wordt door de WABO-wetgever dus niet aangetast. Ieder projectbesluit zal nog steeds moeten worden gevolgd door een bestemmingsplan.
Pi | De vorm van het PB blijft bestaan, maar de naam niet naar mijn idee dat is nu een activiteit onder artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º.
Verder stel je in feite dezelfde vraag als boven over delegatie. En idd kan de raad alles delegeren in dat geval, wat op zich niet zo rerg is want dat konden bij een art 19 lid 1 en 2 WRO ook.... |
Nou ik vraag me af of dat kan. Er zijn uitspraken van bijvoorbeeld delegatie op basis van de gemeentewet van de raad aan b&w voor het delegeren van de bevoegdheid om een voorbereidingsbesluit te nemen (WRO) dit werd in strijd geacht met de systematiek van de wet. Ik heb het idee, nu niet expliciet een delegatiebevoegdheid is geregeld in de Wabo, dat delegatie niet is toegestaan op basis van de algemene regeling in de Gemeentewet. (de specifieke regelgeving gaat immers altijd voor de generale regelgeving, nu de Wabo niets regelt, moet je er van uitgaan dat de wetgever bewust heeft gekozen om geen delegatie toe te staan)
groet,
jacq |
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 0:38 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | John Locke schreef: | wisse1986 schreef: | Het projectbesluit zal inderdaad in de Wabo worden geïntegreerd. Naar mijn inziens betekent dit dat het projectbesluit zal blijven bestaan maar op grond van de Wabo. Klopt dit? Het projectbesluit dat door de nieuwe Wro werd geintroduceerd ter vervanging van de oude artikel 19 procedure WRO (de bevoegdheid van de raad om vrijstelling te verlenen van een bestemmingsplan) wordt door de WABO-wetgever dus niet aangetast. Ieder projectbesluit zal nog steeds moeten worden gevolgd door een bestemmingsplan.
Nou ik vraag me af of dat kan. Er zijn uitspraken van bijvoorbeeld delegatie op basis van de gemeentewet van de raad aan b&w voor het delegeren van de bevoegdheid om een voorbereidingsbesluit te nemen (WRO) dit werd in strijd geacht met de systematiek van de wet. Ik heb het idee, nu niet expliciet een delegatiebevoegdheid is geregeld in de Wabo, dat delegatie niet is toegestaan op basis van de algemene regeling in de Gemeentewet. (de specifieke regelgeving gaat immers altijd voor de generale regelgeving, nu de Wabo niets regelt, moet je er van uitgaan dat de wetgever bewust heeft gekozen om geen delegatie toe te staan)
groet,
jacq | Ik heb niet zoveel verstand van de Gemeentewet en delegatie, dus daar waag ik mij maar niet aan. Maar ik vind jou redenatie logisch, want waarom zou je anders nog expliciet moeten delegeren in wetten? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 21:23 Onderwerp: |
|
|
De Gemeentewet kent in artikel 156 een algemene delegatiebevoegdheid van de raad aan het college. Grofweg kan de raad alles delegeren, tenzij de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet. Dit is onder andere het geval bij het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften.
Daarnaast is het vaak van de specifieke wet afhankelijk of delegatie mogelijk is. Delegatie van bevoegdheden inde Wro is, buiten de expliciet in de Wro opgenomen delegatiemogelijkheden (bijvoorbeeld delegatie projectbesluit) niet mogelijk. De redenering hierachter is dat de wetgever in deze wet expliciet heeft aangegeven wat gedelegeerd kan worden. A contrario geldt dat bevoegdheden waarvoor dit niet geldt, dus ook niet gedelegeerd kunnen worden.
Een wet als de Woningwet kent bij mijn weten geen expliciete delegatiebevoegdheden. Delegatie van bevoegdheden die voortvloeien uit de Woningwet is in veel gevallen dus wel mogelijk. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|