|
Auteur |
Bericht |
Eccorox
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 15:37 Onderwerp: Te hoge Energierekening: contract Eneco opgezegd; wat nu? |
|
|
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem:
Het gaat om een rekening van eneco, gaat om het bedrag van 1220 euro, voor stroom- en gasgebruik in Januari, terwijl het contract is opgezegd in december en wij verhuisd zijn in midden Januari.
Wij hebben contact gehad met Eneco, die ons informeerden dat deze rekening klopt en betaald moet worden.
Het gaat om een huishouden met twee personen, het is onmogelijk dat er in een halve maand voor 1220 euro aan stroom en gas is gebruikt in ons huishouden.
Wat zijn mijn rechten / mogelijkheden in dit geval / moet ik deze rekening betalen?
Kan iemand mij adviseren wat de beste stappen zijn om te nemen in dit geval?
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 17:10 Onderwerp: |
|
|
Heb jij de meterstanden van Gas en Licht op het moment dat jullie uit het huis trokken? |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 17:18 Onderwerp: |
|
|
De energie- en waterrekening is te hoog, waar kan ik klagen?
De hoogte van de meterstand bepaalt de hoogte van uw energie- en waterrekening. Kijkt u eerst zelf wat er thuis mis kan zijn. Als dan blijkt dat de rekening inderdaad niet klopt, kunt u een klacht indienen bij het energiebedrijf.
Welke oorzaken kan ik zelf nagaan?
1. Is de meterstand al een paar jaar niet doorgegeven? Dan maken het energie- en waterbedrijf zelf een schatting, maar ze mogen dit niet jaren achter elkaar doen. Ze zijn verplicht om minimaal eens in de drie jaar zelf de meterstand te komen controleren. Controleer dus op uw rekeningen van de afgelopen drie jaar of het energie- en waterbedrijf ten minste één keer bij u langs is geweest om de meterstand op te nemen.
2. Misschien heeft u een lek in de waterleiding. Lekkages in uw huis, dus na de hoofdkraan, moet u meestal zelf betalen. Controleer daarom de leidingen op lekkages.
3. Als uw meter kapot is, is de meterstand verkeerd doorgegeven. Misschien gebeurt dit al een paar jaar achter elkaar. U kunt de meter laten controleren. Dit heeft alleen zin als u al jaren achter elkaar bijna hetzelfde verbruikt en geen nieuwe of kapotte (huishoudelijke) apparaten heeft. Deze controle kost geld. Als er niks met de meter aan de hand is, moet u deze kosten zelf betalen. U kunt een metercontrole aanvragen bij het energie- en waterbedrijf.
Hoe kan ik klagen?
Als deze oorzaken volgens u niet de hoge rekening bepalen, kunt u een klacht indienen bij het energie- en waterbedrijf. Stuurt u dan zo snel mogelijk na ontvangst van de rekening een brief. Zet in deze brief in ieder geval:
- dat uw verbruik het afgelopen jaar niet meer is dan ervoor;
- dat het hoge verbruik niet uw schuld is omdat er in het huis geen lekkage is geweest of andere oorzaken.
Op de website van ConsuWijzer vindt u een voorbeeldbrief Bezwaar tegen jaar- of eindafrekening energie.
Wat als mijn klacht wordt afgewezen?
Als het energie- of waterbedrijf uw klacht over de hoge rekening afwijst, kunt u klagen bij de Geschillencommissie Energie en Water. Dit moet wel binnen drie maanden na uw klacht bij het energiebedrijf. Op de website van de Geschillencommissie Energie en Water leest u hoe u dit kunt doen. U betaalt dan 25 euro klachtengeld. Daarnaast moet u het bedrag van de rekening aan de Geschillencommissie betalen. De commissie bewaart dit bedrag totdat deze bepaalt of u het mag houden of niet.
Op de website van ConsuWijzer vindt u een voorbeeldbrief Brief aan Geschillencommissie Energie en Water.
Aanvullende bron: http://www.hetjl.nl/hetjl/ |
|
|
|
 |
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: di 19 mei 2009 22:38 Onderwerp: |
|
|
belangrijk is -zoals hierboven opgemerkt- dat de meterstanden vergeleken worden met de standen zoals Eneco ze heeft staan..
Waarschijnlijk is de rekening die je hebt gehad een eindafrekening.. Ga dus goed na of het inderdaad een eindafrekening is en waar het verhoogde bedrag vandaan komt..
Belangrijk is ook dat het energiebedrijf tot maximaal 2 jaar na ontstaan van de schuld kan navorderen.. Alles daarvoor is verjaard.. Voor transportkosten ligt het iets ingewikkelder maar geldt in principe ook een verjaringstermijn van 2 jaar.. |
|
|
|
 |
|