|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 14:40 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ik neem aan dat een soortgelijke redenering ook wel voor telecomproviders op zal gaan. |
En dan heeft een bank nog heel duidelijk een zorgplicht. De aanbieder van een website/0900-dienst dient wel de normale maatschappelijke zorgvuldigheid in acht te nemen, maar heeft m.i. geen echte zorgplicht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 17:57 Onderwerp: |
|
|
Precies! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
nieloj
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 06 jul 2009 23:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Ik neem aan dat een soortgelijke redenering ook wel voor telecomproviders op zal gaan. |
En dan heeft een bank nog heel duidelijk een zorgplicht. De aanbieder van een website/0900-dienst dient wel de normale maatschappelijke zorgvuldigheid in acht te nemen, maar heeft m.i. geen echte zorgplicht. |
Telco's hebben sinds januari wel een zorgplicht opgelegd gekregen door OPTA maar dat is inderdaad nog geen duidelijke zorgplicht.
Ik had iets vergelijkbaars aan de hand als in deze case; een telefoonrekening van ruim 800 Euro vanwege een aantal telefoontjes die zonder mijn toestemming waren gepleegd. De telco wees alle verantwoordelijkheid af. Ik heb de rekening betaald en ben bij de telco weggegaan. Bij een bedrijf dat mij niet beschermt, wil ik geen klant zijn. Maar de webhosters (twee betrokken websites in dit geval) hebben mij bijna het hele bedrag terugbetaald omdat de chatlogs duidelijk aantoonden dat een minderjarige had gebeld. De telco is uiteindelijk dus een goedbetalende klant kwijtgeraakt om een bedrag van ca.80 Euro, dat zij zelf aan deze telefoongesprekken verdiend heeft. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 19 jul 2009 15:38 Onderwerp: |
|
|
Ben wel benieuwd hoe het met Rolex's zaak loopt ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sterredag
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 14 aug 2009 19:56 Onderwerp: |
|
|
niet dat ik weet wat wettelijk mag en kan, maar wou in deze toch wel mijn mening vertellen.
Ik vind niet dat kinderen van 12 maar van alles kunnen doen en uit proberen dat dan de ouders daar voor verantwoordelijk zijn. Kinderen van die leeftijd zijn nog erg onderzoekend, onverantwoordelijk en moeten zichzelf nog leren kennen.
Ik als ergens het commentaar als een kind de jamin binnen stapt 30 keer per dag etc. Vind dat een beetje vreemd eigenlijk.
Als een kind sigaretten wil kopen (wat dus niet mag, net zoals dat bellen zonder toestemming van de ouders niet mag) moet je die blijven weigeren ook na 30 keer.
Als je stelt dat kinderen niet mogen bellen zonder toestemming van de ouders zou je ook een systeem moeten hebben die die toestemming dan verriefieert. Vind het jammer dat veel bedrijven achter dit soort nummers daar niks anders aan doen dan het enkelt een keer vragen. Vind dat wel degelijk de verantwoordelijkheid van het bedrijf.
Stel er komt iemand de koffieshop in, die persoon zegt ja ik ben 18 dus ik mag.... als er politie komt en die controleert dat is wel degelijk de koffieshop fout. Het bedrijf dient dus zeker de controle uit te oefenen.
Als iets dus veel geld kost en dat kost dit, dan zou je een beter verrificatiesysteem als controle moeten hanteren, anders moet je niet gek staan te kijken dat bij absurd hoge bedragen iemand komt zeggen, ja hallo dat was mijn puber die aan het experimenteren was, had geen idee wat tie aan het doen was en besefte zich niet dat het inmiddels al zoveel was etc etc. Die verantwoordelijkheid is het risico van dat bedrijf die het genomen heeft door niet goed te controleren.
BTW zou ik toch echt zeggen dat je dit soort dingen doet onder 0909 nummers en niet 0900 nummers, want 0900 nummers blokkeren is geen doen meer tegenwoordig want die worden door velen instanties gebruikt, terwijl je je als ouder dus wel kan beveiligen tegen misbruik door je kids door 0909 nummers te blokkeren. En dan had je als bedrijf toch kunnen zeggen, ja als je een puber hebt met streken, zorg er dan voor dat hij die nummers niet kan bellen. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 14 aug 2009 20:18 Onderwerp: |
|
|
sterredag schreef: |
Als iets dus veel geld kost en dat kost dit, dan zou je een beter verrificatiesysteem als controle moeten hanteren, anders moet je niet gek staan te kijken dat bij absurd hoge bedragen iemand komt zeggen, ja hallo dat was mijn puber die aan het experimenteren was, had geen idee wat tie aan het doen was en besefte zich niet dat het inmiddels al zoveel was etc etc. Die verantwoordelijkheid is het risico van dat bedrijf die het genomen heeft door niet goed te controleren. |
Ik denk dat zo'n bedrijf zich juist richt op lui die 'aan het experimenteren' zijn of anderszins niet helder zijn.
Het zijn gewoon cowboys die snel geld maken uit een tijdelijk iets.
Denk ik.
Er ligt dus zeker een stuk verantwoordelijkheid bij de ouders (en de omgeving) vind ik. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sterredag
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 0:02 Onderwerp: |
|
|
Kan ik me wel in vinden, maar vind dan wel dat entertainment nooit onder een 0900 nummer schuil mag gaan, aangezien je in deze tijd 0900 nummers bijna niet kan laten blokkeren omdat je dan simpelweg je: internetprovider, energieleverancier, ziekekostenverzekering etc etc meer kan bellen.
Want hoe zou je het anders kunnen voorkomen. Kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zijn nu eenmaal wel eens alleen thuis, dat is heel normaal als hij uit school komt en ouders nog aan het werk zijn om rond te kunnen komen. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 0:12 Onderwerp: |
|
|
sterredag schreef: | Want hoe zou je het anders kunnen voorkomen. Kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zijn nu eenmaal wel eens alleen thuis, dat is heel normaal als hij uit school komt en ouders nog aan het werk zijn om rond te kunnen komen. |
Kinderen uitleggen dat dat foute business is en dat daar vet voor betaald moet worden?
Het kan een keer misgaan inderdaad. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sterredag
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 10:11 Onderwerp: |
|
|
precies veel kinderen zullen luisteren, die doen dat nu al, want het is geen dagelijks feit dat iemand zo'n absuurd hoge telefoonrekening krijgt.
Maar kinderen kun je niet voor niks niet strafbaar stellen voor bepaalde zaken, of raken dat iig kwijt als ze 18 worden etc.
Het probleem is je kan je kind nog zo goed opvoeden, dat wil nog niet zeggen dat een kind niet gaan experimenteren, dat zit in zijn natuur en dat hoort erbij. Als je als ouder verantwoordelijk gesteld kan worden voor dergelijke gedrag, moet dit gedrag te voorkomen zijn, dat kan alleen als je het telefoonnummer blokkeert en met de huidige tedens van 0900 nummers is dat dus niet reeel, m.a.w. zakelijk onder 0900 en entertainment onder 0909 of 0908 specifiek voor sex zo kun je je als ouder weren en zelf de keuzes maken welke beveiliging op de telefoon te zetten.
Of laat het kind dan werken voor het terug betalen, maar dat kan alleen met oudere kinderen. Kinderen onder de 13 mogen niet werken en tussen 13 en 15 mag je alleen een krantenwijk, vanaf 15 mag je pas baantjes aannemen. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 11:06 Onderwerp: |
|
|
Het punt is, dat dan bewezen zou moeten worden dat het het kind is dat belde alsmede dat het kind zich niet van de kosten bewust was.
Je kunt namelijk hebben dat paps en mams anders vrolijk die spelletjes gaan spelen en zich dan verschuilen achter het kind. Dat is ten opzichte van aanbieders van betaalde diensten toch ook niet fair? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sterredag
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 12:15 Onderwerp: |
|
|
dan zou entertainment onder alleen 0909 zetten toch een oplossing zijn, dan kan je die als ouders blokkeren (en ze zelf dus ook niet bellen) anders kan er door het bedrijf gezegd worden dat is de verantwoordelijkheid van de ouders dat ze dit niet geblokkeerd hebben. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 12:31 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat kan, maar dat is een oplossing voor het probleem dat de vraag waar dit topic mee startte aan de orde stelt. En in de vraag ging het over de rechtspositie nu.
Los daarvan kun je gewoon nooit alle vormen van schade die kinderen kunnen veroorzaken blokkeren of uitsluiten. Ouders moeten gewoon ook op hun kinderen letten. Punt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sterredag
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 14:33 Onderwerp: |
|
|
Op je puber van 12-16 jaar ??? dat zijn ook zelfstandige mensen, daar kun je gewoon niet alles van in de gaten houden.
En als je deze voor dergelijke acties verantwoordelijk zou houden, wil ik best begrijpen moeten ze ook leren. Tref er dan in ieder geval een regeling voor zodat het kind het van zakgeld ofzo zelf kan gaan betalen. Een rekening van 2000 euro roept toch vraagtekens op. Evenals het 30 x per dag bellen |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 15 aug 2009 15:06 Onderwerp: |
|
|
sterredag schreef: | . Een rekening van 2000 euro roept toch vraagtekens op. Evenals het 30 x per dag bellen |
Offtopic gesproken denk ik dat er iets mis is met (de opvoeding van) een puber die 30x per dag een nummer belt.
Of de opvoeding faalt of is er niet ofwel het kind is verstandelijk achtergesteld.
Toch zou dan een makkelijke oplossing zijn voor zulke ouders met zulke kinderen om gevaarlijke nummers te kunnen blokkeren.
Sommige telefoons kun je compleet blokkeren trouwens dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn waarmee je onafhankelijk blijft van wat bedrijven doen.. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
sterredag
|
Geplaatst: zo 16 aug 2009 10:05 Onderwerp: |
|
|
Precies. Alleen denk ik dat als je als ouders beide moet werken om rond te kunnen komen (waardoor ook een beetje de opvoeding in de knel komt) je wel wilt dat je kind jou kan bellen als er wat aan de hand is, wat het weer lastig maakt om een telefoon geheel te blokkeren.
Nu moet ik zeggen dat ik laatst wel gehoord heb van een mobiele telefoonabonnement met beltegoed (dus kind kan nooit meer bellen dan dat beltegoed) maar als dat beltegoed op is kan je maximaal 4 nummers opgeven die het kind altijd kan bellen. Dat vind ik nou eens ideaal, en goed bedacht van die providers, maar ja lang niet iedereen kent dat, heb het ook maar eens 1 keer toevallig voorbij zien komen. |
|
|
|
 |
|