Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 18:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Lozing toiletwater
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 10:09    Onderwerp: Lozing toiletwater Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanaf 1 januari is voor een pleziervaartuig niet meer toegestaan toiletwater te lozen. Dat zou geregeld moeten zijn in artikel 16 van het Besluit Lozing Afvalwater Huishoudens, waarin artikel 1, derde lid van het Uitvoeringsbesluit van de Wvo wordt gewijzigd. Er wordt een extra verbodsartikel toegevoegd: 'Het is verboden toiletwater afkomstig van pleziervaartuigen als bedoeld in de Wet Pleziervaartuigen in enig oppervlaktewater te brengen.'

Ik heb in diverse wetten en ook in de Wvo gezocht maar kan het gewijzigde artikel niet vinden. Kan iemand mij met een link op het spoor zetten?

Bovendien kan ik nergens de definitie van "Toiletwater" vinden. Is dit water met urine, water met faecaliën, of alleen water wat al door het toilet gespoeld wordt of is het reukwater/Eau de Toilet?
Uiteraard bergijpen we wel wat er bedoeld wordt maar is de term Toiletwater gedefinieerd?

Bovendien vraag ik me af wanneer ik direct overboord poep of plas of dit dan onder deze regeling valt en zo ja/nee waarom wel/niet

Graag jullie mening op- of aanvullingen

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 12:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitvoeringsbesluit artikel 1, derde lid, Wet verontreiniging oppervlaktewateren
Het is niet artikel 1, derde lid, van het Uitvoeringsbesluit dat is gewijzigd, maar het Uitvoeringsbesluit dat berust op art. 1 lid 3 Wet verontreinigings oppervlaktewateren.

art. 3a Uitvoeringsbesluit schreef:
Het is verboden toiletwater afkomstig van pleziervaartuigen als bedoeld in de Wet pleziervaartuigen in enig oppervlaktewater te brengen.

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het overzicht zal ik proberen (deels ten overvloede) de regels op een rijtje te zetten, zoals ik ze zie:

1) artikel 16 Besluit lozing afvalwater huishoudens:
Wijziging Uitvoeringsbesluit Wet verontreiniging oppervlaktewateren (Wvo)

2) art 1 lid 1 Wvo:
"Het is verboden zonder vergunning met behulp van een werk afvalstoffen, verontreinigende of schadelijke stoffen, in welke vorm ook, te brengen in oppervlaktewateren."

3) art 1 lid 3 Wvo:
Maar een aantal zaken over art 1 lid 1 Wvo kan wel in een Amvb geregeld worden.

4) Deze Amvb is het 'Uitvoeringsbesluit artikel 1, derde lid, Wet verontreiniging oppervlaktewateren', hierna: Ub. Dit blijkt uit de aanhef van deze Amvb, maar ook uit art 6 van het Uitvoeringsbesluit.

5) Art 3 Uitvoeringsbesluit:

Artikel 3 lid 1 Ub:
"Het is verboden een volgens het tweede lid aangewezen stof, die behoort tot de in de bijlage van dit besluit opgenomen afvalstoffen, verontreinigende of schadelijke stoffen, op welke wijze ook, in enig oppervlaktewater te brengen."

6) Art 2 Ub geeft een aantal uitzonderingssituaties aan, waarop een dergelijke lozing uit deze Amvb (en deze casus) niet van toepassing is: lozen op zee en agrarisch lozen. Hier niet aan de orde dus.

7) De bijlage bij het Ub noemt alle soorten lozing op (dus wat je wel of niet mag pissen en poepen). Hier staat in feite alle menselijke afval opgenoemd en met name lid 10 zegt voor de zekerheid
'Persistente door de mens gesynthetiseerde verbindingen, voorzover niet reeds onder voorgaande genoemd.'
Ik ben geen scheikundige, maar het lijkt me dat zowel poep, plas tot deze groep behoort. Dit moet dus in het water zit dat je loost, zit dat er niet in dan mag je gewoon lozen lijkt me.

Dan de vraag wat er precies met 'lozen' bedoeld wordt en of dit ook pissen over de railing is:
Naar mijn idee is de omschrijving van art 3 lid 1 van het Uitvoeringsbesluit zodanig breed ('verboden stoffen (...) in oppervlaktewater aan te brengen') dermate breed dat ook over de railing plassen niet mag.
Het gaat dus om het niet-lozen van alle menselijk afval. Dit klopt ook met de doelstelling van de wetgeving (schoner water).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de nota van toelichting bij het Besluit lozing afvalwater huishoudens blijkt dat het verbod op het lozen van toiletwater vanuit pleziervaartuigen is ingesteld nu het voor jachthavens verplicht is om over een inzamelvoorziening te beschikken.

Art. 3a Uitvoeringsbesluit ziet dus alleen op het toiletwater dat in een pleziervaartuig wordt verzameld en dat voorheen wel geloosd mocht worden.

Art. 3a verbiedt dus niet om direct in het water te poepen en/of te plassen, maar misschien was dat al verboden. Dat weet ik niet.

Nautica

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Uit de nota van toelichting bij het Besluit lozing afvalwater huishoudens blijkt dat het verbod op het lozen van toiletwater vanuit pleziervaartuigen is ingesteld nu het voor jachthavens verplicht is om over een inzamelvoorziening te beschikken.

Art. 3a Uitvoeringsbesluit ziet dus alleen op het toiletwater dat in een pleziervaartuig wordt verzameld en dat voorheen wel geloosd mocht worden.

Art. 3a verbiedt dus niet om direct in het water te poepen en/of te plassen, maar misschien was dat al verboden. Dat weet ik niet.

Nee dat was niet verboden en je mag huishoudelijk afvalwater zoals afwaswater en dergelijke WEL lozen. Men spreekt dus expliciet van "toiletwater" maar dat is nergens gedefinieerd.
Het klopt dat een jachthaven waar meer dan 50 kajuitboten een ligplaats hebben over een inzamelpunt MOETEN beschikken. Probleem hierbij is:

-Niet elke jachthaven heeft dit al.
-Vaak is de apparatuur defect of verstopt.
-Sommige schepen duurt het ruim een uur dus filevorming bij loospunten.

Het is overigens een krankzinnige regel aangezien deze niet te handhaven valt. Je moet dus als op heterdaad betrapt worden bij het leegpompen van je onderwatertoilet. En dan misschien ook nog de bewijslast. Stel je bent in zeeland op een ondiep deel met redelijk helder water. Je ligt daar voor anker en er ligt toevallig een hoop stront onder je boot Smile moeten ze dat dan aantonen met DNA onderzoek? Very Happy

Nautica

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

overigens hier nog wat info van VROM
http://www.regering.nl/Actueel/Pers_en_nieuwsberichten/2004/September/03/Geleidelijk_verbod_op_lozen_toiletwater_recreatievaart

John Locke

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Volgens mij blijkt dat dus wel uit het Uitvoeringsbesluit, ongeacht wat er nou in de Nota van toelichting staat...

En dat er naar buiten toe wordt gecommuniceerd dat het om toiletwater gaat, lijkt mij meer een praktische vertaling van de nieuwe regels...
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 22:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
bona fides schreef:
Volgens mij blijkt dat dus wel uit het Uitvoeringsbesluit, ongeacht wat er nou in de Nota van toelichting staat...

En dat er naar buiten toe wordt gecommuniceerd dat het om toiletwater gaat, lijkt mij meer een praktische vertaling van de nieuwe regels...

Ik denk dat je art. 3a van het Uitvoeringsbesluit niet hebt gelezen. Zie mijn eerste reactie in deze draad.

John Locke

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 8:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou het niet zo in elkaar zitten:

- Toiletwater: verboden om te lozen
Volgens art 3a Uitvoeringsbesluit. Gezien de doelstelling van de toevoeging van dit artikel en de uitsluiting van huishoudelijk water (zie hieronder), wordt er naar mijn idee met 'toiletwater' alleen urine, etc bedoeld.

- Huishoudelijk water: niet verboden om te lozen.
Dit volgt uit art 4 lid 2 onder a Uitvoeringsbesluit
Zie ook de Nota van toelichting bij het Besluit lozing afvalwater huishoudens die zegt dat er bij het opstellen van het Uitvoeringsbesluit er voor gekozen is om «huishoudelijk afvalwater vanaf vaartuigen» niet het
«toiletwater afkomstig van pleziervaartuigen» te bedoelen.

- Plassen etc over de railing: verboden
Je kunt beargumenteren dat dit gewoon valt onder de algemene bepaling van art 3 lid 1 Uitvoeringsbesluit (en mogelijk ook art 4 lid 1 Uitvoeringsbsluit)
Daarnaast blijkt uit o.a. de doelstelling van het Uitvoeringsbesluit en het Besluit lozing afvalwater dat het verbod ex art 3a Uitvoeringsbesluit om toiletwater te lozen, voortkomt uit de (Europese) wens om het water schoner te maken. Hierbij zijn met name dus de bacterien uit urine en poep schadelijk, zoals o.a. blijkt uit de Nota van toelichting Besluit lozing afvalwater (bij oa. art 16) en uit bijv. de 2e Kamerbrief van 07-09-2004, 25890, nr. 28.

Anders gezegd: als er een speciaal verbod op het lozen van toiletwater ingesteld wordt vanwege de schade die dit toebrengt, dan is het logisch dat ook het anderszins lozen van dezelfde schadelijke stoffen verboden is.

Maar het plassen, etc over de railing kan ook vanuit het oogpunt van de openbare orde verboden zijn a la wildplassen. Immers, met een pleziervaartuig bevindt je je in de openbare ruimte en die situatie lijkt me vergelijkbaar met het plassen op een plein in de stad vanuit een auto. Dit is waarschijnlijk ook ergens in de APV wel verboden.
Nautica

Nautica

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
Waarom zou het niet zo in elkaar zitten:

- Toiletwater: verboden om te lozen
Volgens art 3a Uitvoeringsbesluit. Gezien de doelstelling van de toevoeging van dit artikel en de uitsluiting van huishoudelijk water (zie hieronder), wordt er naar mijn idee met 'toiletwater' alleen urine, etc bedoeld.

- Huishoudelijk water: niet verboden om te lozen.
Dit volgt uit art 4 lid 2 onder a Uitvoeringsbesluit
Zie ook de Nota van toelichting bij het Besluit lozing afvalwater huishoudens die zegt dat er bij het opstellen van het Uitvoeringsbesluit er voor gekozen is om «huishoudelijk afvalwater vanaf vaartuigen» niet het
«toiletwater afkomstig van pleziervaartuigen» te bedoelen.

- Plassen etc over de railing: verboden
Je kunt beargumenteren dat dit gewoon valt onder de algemene bepaling van art 3 lid 1 Uitvoeringsbesluit (en mogelijk ook art 4 lid 1 Uitvoeringsbsluit)
Daarnaast blijkt uit o.a. de doelstelling van het Uitvoeringsbesluit en het Besluit lozing afvalwater dat het verbod ex art 3a Uitvoeringsbesluit om toiletwater te lozen, voortkomt uit de (Europese) wens om het water schoner te maken. Hierbij zijn met name dus de bacterien uit urine en poep schadelijk, zoals o.a. blijkt uit de Nota van toelichting Besluit lozing afvalwater (bij oa. art 16) en uit bijv. de 2e Kamerbrief van 07-09-2004, 25890, nr. 28.

Anders gezegd: als er een speciaal verbod op het lozen van toiletwater ingesteld wordt vanwege de schade die dit toebrengt, dan is het logisch dat ook het anderszins lozen van dezelfde schadelijke stoffen verboden is.

Maar het plassen, etc over de railing kan ook vanuit het oogpunt van de openbare orde verboden zijn a la wildplassen. Immers, met een pleziervaartuig bevindt je je in de openbare ruimte en die situatie lijkt me vergelijkbaar met het plassen op een plein in de stad vanuit een auto. Dit is waarschijnlijk ook ergens in de APV wel verboden.

Natuurlijk weet ik wel wat er met "toiletwater" wordt bedoeld en ik snap ook de maatregel wel. Het heeft dan meer te maken met de faecaliën vanwege E-coli bacteriën waarvan rondom schepen die gemeerd liggen hogere concentraties worden aangetroffen.
Wetten beginnen meestal met definities. Ik heb echter geen definitie kunnen ontdekken omtrent te term "toiletwater". Volgens de dikke van Dale bestaat het woord niet eens.
Ga ik op Toiletwater googlen dan kom ik vaak de nieuwe maatregel tegen omtrent pleziervaartuigen maar ook bijvoorbeeld Reukwater c.q. Eau de Toilette.
Zou ik op heterdaad betrapt worden kan ik altijd zeggen dat ik nooit Reukwater of Eau de Toilet heb geloosd.
En overigens is er al Jurisprudentie over wildplassen? Het lijkt mij in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Waarom mag een hond het wel en ik niet?? Maar ja misschien interessant voor een nieuwe topic Smile

John Locke

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
Natuurlijk weet ik wel wat er met "toiletwater" wordt bedoeld en ik snap ook de maatregel wel. Het heeft dan meer te maken met de faecaliën vanwege E-coli bacteriën waarvan rondom schepen die gemeerd liggen hogere concentraties worden aangetroffen.
Wetten beginnen meestal met definities. Ik heb echter geen definitie kunnen ontdekken omtrent te term "toiletwater". Volgens de dikke van Dale bestaat het woord niet eens.
Ga ik op Toiletwater googlen dan kom ik vaak de nieuwe maatregel tegen omtrent pleziervaartuigen maar ook bijvoorbeeld Reukwater c.q. Eau de Toilette.
Zou ik op heterdaad betrapt worden kan ik altijd zeggen dat ik nooit Reukwater of Eau de Toilet heb geloosd.
En overigens is er al Jurisprudentie over wildplassen? Het lijkt mij in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Waarom mag een hond het wel en ik niet?? Maar ja misschien interessant voor een nieuwe topic Smile

Wat je dan waarschijnlijk niet snapt is dat als er nergens een definitie van een begrip wordt gegeven, dat dan een manier om deze definitie te achterhalen is om te kijken naar wat de wetgever met deze term bedoeld heeft. En dat beschrijf ik dus.... Het is dus ook niet interessant hoe jij de regeling begrijpt, maar hoe de wetgever dat doet...

Als je betrapt wordt, moet die agent of boa of wat dan ook, aantonen dat er in het geloosde water urine of poep zit, dus ik wens bromsnor veel suc6 Smile
Nautica

Nautica

BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:

Wat je dan waarschijnlijk niet snapt is dat als er nergens een definitie van een begrip wordt gegeven, dat dan een manier om deze definitie te achterhalen is om te kijken naar wat de wetgever met deze term bedoeld heeft. En dat beschrijf ik dus.... Het is dus ook niet interessant hoe jij de regeling begrijpt, maar hoe de wetgever dat doet...

Als je betrapt wordt, moet die agent of boa of wat dan ook, aantonen dat er in het geloosde water urine of poep zit, dus ik wens bromsnor veel suc6 Smile

Hahaha dat bedoel ik dus. Ik wens bromsnor ook veel succes.

Wat het eerste betreft moeten we dus wachten op jurisprudentie.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds