|
Auteur |
Bericht |
Frans D
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 12:18 Onderwerp: HCC - IDG abonnements en lidmaatschap perikelen |
|
|
Beste allemaal,
Ik zit met het navolgende;
Ik ben jaren geleden met HCC!service een verbintenis aangegaan betreffende een combinatie van HCC lid en tevens abonnee op het computer magazine "Tips & Trucs".
Het HCC had hierom een deal gemaakt met de uitgever IDG.
Medio oktober 2008 zeggen HCC en IDG de samenwerking op en gaan ieder hun eigen weg. Tevens houdt (de stichting) HCC!service op met bestaan.
Ik heb ergens in augustus een schrijven van het HCC gezien waarin stond dat de samenwerking met IDG zou op worden gezegd en iets in de trend van "indien u nog HCC lid wilt blijven dan betaald u..." waardoor ik er vanuit ging dat de originele verbintenis zou ophouden met bestaan en er op vrijwillige basis en uitluitend met mijn uitdrukkelijke goedkeuring een vernieuwde verbintenis tot stand zou komen. Dit alsmede doordat HCC!service waar ik altijd mijn rekening aan betaalde opgehouden was met bestaan.
Wat doen beide partijen vervolgens;
1) IDG stuurt iedereen een factuur inzake het betreffende abonnement met een totaalbedrag á eur. 38,25 wat gelijk is aan hetgeen ik betaalde verleden jaar voor de combinatie.
2) HCC stuurt iedereen een factuur á eur. 24,75 voor het lidmaatschap.
Ik ging er echter bij de HCC factuur vanuit dat het om een aanbod ging, de IDG factuur vond ik wat verdacht waardoor ik deze als een spookfactuur beschouwde.
Mijn verbazing was dus groot toen ik enige tijd daarna een vordering ontving van Intrum Justitia. Ik heb toen zowel IDG als I.J. de navolgende mail gestuurd;
Quote: |
Geachte Dames en Heren,
M.b.t tot deze vordering dacht ik eerst met een spookfactuur te maken te hebben aangezien de gegevens op de betreffende factuur afweken, van vorige facturen.
Bij nadere bestudering blijkt, dat ik een factuur van Uitgeverij IDG heb ontvangen i.p.v. HCC.
Welnu naar mijn stellige mening heb ik nooit een abonnement bij IDG afgesloten, maar bij HCC hetgeen ook blijkt uit mijn vorige ontvangen facturen inzake dit abonnement.
Indien IDG anders van mening is dan zou ik graag hier bewijs van zien, middels een door mij ondertekend document op naam van IDG m.b.t. het betreffende abonnement.
Wanneer dit bewijs niet geleverd kan worden, dan verzoek ik u bij deze mij geen facturen en Tips en Trucs bladen meer te sturen en tevens deze vordering te stoppen.
Aangaande de gespecificeerde totaalvordering die ik van Intrum Justitia heb ontvangen wil ik opmerken dat de berekende buitengerechtelijke kosten te hoog zijn op deze vordering.
Hoofdsom: eur. 38,25
Rente: eur. 0,48
Incassokosten: eur. 37,00
Registratiekosten: eur. 25,00
Totaal vordering: eur. 100,73
De incassokosten á 37 euro (excl btw) zijn conform rapport voorwerk 2.
De registratiekosten (een verkapte vorm van administratie/bureaukosten) zijn dat echter niet, deze dienen volgens 17.3 van dit rapport ten alle tijden in de incassokosten te zijn verwerkt.
Ik heb in een vorige baan veel te doen gehad met incassobedrijven, dus ben behoorlijk op de hoogte van mijn rechten en plichten op dit vlak.
Ben daar eigenlijk weinig tot niet de noemer registratie/administratie/bureaukosten tegengekomen op een vordering en heb verder ook niet meegemaakt dat deze kosten werden toegewezen wanneer er moest voorgekomen worden.
Indien er bewezen kan worden (wat naar mijn stelling dus niet zo is) dat ik het abonnement direct bij IDG heb afgesloten, dan ben ik uiteraard bereid tot betaling over te gaan, vanzelfsprekend met inhouding van de betreffende registratiekosten.
Hoogachtend,
Frans D
|
Van Intrum niets gehoord, maar van IDG kwam na een aantal dagen eindelijk een reactie, waarna nog het één en ander heen en weer is gegaan qua email correspondentie.
Het komt er eigenlijk op neer dat het IDG blijft volhouden dat ik gewoon twee maanden vantevoren voor mijn einddatum had moeten opzeggen en dat ik hoe dan ook een abonnee was van IDG en ik blijf volhouden dat ik nooit een abonnement bij hun heb afgesloten en dus de bladen en factuur na het opheffen van de stichting HCC!service ongevraagd in de bus heb gekregen.
Heel "apart" (hou het maar even netjes) was trouwens dat IDG beweerde dat mijn periode tot december liep en ik niet beter wist dat deze tot februari liep.
Bij controle van mijn oude facturen bleek dat op de facturen van 2006 en 2007 keurig de periodes stonden van 11-02 tm 10-02 (dus exact een jaar), maar dat er plots op de factuur (van HCC) voor 2008 stond editie.nr. 200802 t/m 200901.
IDG doet vervolgens hetzelfde en vermeld op hun factuur van editienummer 200902 t/m 201001 en vermeld in de correspondentie vervolgens doodleuk dat nummer 200901 in december is verschenen en dat ik dus in oktober had moeten opzeggen...
Sinds wanneer betreft een jaarabonnement ineens 11 maanden (het betreft Tips & Trucs en die wordt 11x per jaar uitgebracht)?
Toen ik dit aangaf in mijn emailcorrespondentie had ik plots dan in december moeten opzeggen.
Mijn vragen aan jullie zijn;
1) Hoe sterk sta ik rechtsgeldig in het niet voldoen van de facturen?
2) Indien ik hier niet sterk in sta, wat is dan mijn positie in het alsnog per direct opzeggen van beide "verbintenissen" (die ik in mijn ogen nooit ben aangegaan) door de drastisch veranderde vorm?
Bij voorbaat dank.
Frans |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 13:38 Onderwerp: |
|
|
Je kan in ieder geval opzeggen via de mail. klantenservice@idg.nl
Dat heb ik toevallig eergisteren ook gedaan.
Heb uitdrukkelijk gevraagd om een bevestiging maar nog niks ontvangen. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
Frans D
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 13:44 Onderwerp: |
|
|
Hallo Michael,
Ik vecht juist de geldigheid van het abonnement aan.
Indien ik opzeg bij IDG, geef ik dan niet aan die geldigheid toe?
Bovendien zou ik bij geldigheid eigenlijk na mijn opzegtermijn zitten, tenzij ik door de drastische veranderingen op elk moment direkt op zou kunnen zeggen.
mvg Frans |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 13:54 Onderwerp: |
|
|
Hallo Frans,
Ik ben zelf geen jurist !
Zou goed kunnen wat je zegt, geen idee.
Ik gaf het emailadres gewoon door voor het geval dat je er gebruik van zou moeten/kunnen maken.
Ik zou even afwachten wat anderen op dit forum hierover zeggen voordat je actie onderneemt. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 15:34 Onderwerp: |
|
|
Stilzwijgende instemming is niet toegestaan. Het enige discutabele is het behouden van de verzonden tijdschriften. Indien dit gezien wordt als ongevraagde toezending, valt dit onder het begrip: het om niet behouden van ongevraagde goederen.
BW 6 heeft voor het abonnement wel een antwoord op:
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten
Artikel BW6: 217 e.v.
1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
2. De artikelen 219-225 zijn van toepassing, tenzij iets anders voortvloeit uit het aanbod, uit een andere rechtshandeling of uit een gewoonte.
Afdeling 4. Rechtsgevolgen van overeenkomsten
Artikel BW6: 248
1. Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien.
2. Een tussen partijen als gevolg van de overeenkomst geldende regel is niet van toepassing, voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. |
|
|
|
 |
Frans D
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 16:55 Onderwerp: |
|
|
Hallo Wim,
Zeer vriendelijk dank voor je antwoord.
Kan jij (of iemand anders) me wellicht adviseren welke stappen ik dien te nemen.
Ontving namelijk vandaag alweer ondanks mijn protest, een aanmaning van Intrum Justitia.
Die doen uiteraard net alsof hun neus bloed...
Om wat extra duidelijkheid te scheppen heb ik even wat scans gemaakt.
De thumbnails zijn aanklikbaar om naar de grote versies te gaan, aldaar kun je eventueel nogmaals de afbeeldingen aanklikken om deze op zijn grootst te krijgen.
Als eerste een oude factuur uit 2006
Factuur 2006 HCC - HCC lidmaatschap + abonnement Tips & Trucs
Colofon Tips & Trucs 2007
Ik heb beide bovenstaande documenten naar IDG gemailt ter ondersteuning, omdat zij vol bleven houden dat zij eindverantwoordelijk waren voor het abonnement en dat zij dus in hun volste recht stonden om na de ontbinding mij een factuur te sturen voor het abonnement.
Daarbij verwezen ze mij tevens naar de colofon dat e.e.a. conform hun leveringsvoorwaarden was. Zoals iedereen kan zien staat in de colofon van de bladen die in de tijd van het samenwerkingsverband verschenen, nergens een verwijzing dat de algemene voorwaarden van IDG van toepassing zijn.
Na het verzenden van deze stukken, kreeg ik de opmerking dat de titel van het blad immers ook vermeld wordt in mijn bewijsstukken en dat IDG daarvan de uitgever was. Ik betaalde voor het product en daar was niets in veranderd.
Hieronder tevens de nieuwe (gescheiden) facturen, meest opmerkelijke is wel dat ik bij beiden hetzelfde lid/klantnummer heb.
Verder wijken alle gegevens af van de rekeningen (rekeninghouder en nummer) zoals ik ze in het verleden kreeg.
Factuur HCC - HCC lidmaatschap
Factuur IDG - Tips & Trucs
MVG Frans
Ps: De ongevraagde geleverde tijdschriften zijn nog ongeopend en geheel ter beschikking van de rechtmatige eigenaar. Ik besef zelf ook dat deze niet mijn eigendom zijn, daar ik er niet voor heb betaald. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 17:47 Onderwerp: |
|
|
Uit de stukken blijkt nu juist dat er een abonnement liep van Tips&Trucks, waaraan verbonden een 'gratis' lidmaatschap van HCC. Dus in tegenstelling wat je zelf dacht/schrijft.
Met bijgevoegde stukken zal een rechter tot dezelfde conclusie komen en je veroordelen tot betaling.
Mocht je andere stukken hebben, zoals een bewijs van betaald lidmaatschap van de HCC, dan zal dat niet veel uitmaken, omdat je over een lange periode akkoord bent gegaan met IDG Tips + gratis lidmaatschap HCC, zoals vermeldt staat op de factuur, incl. de algemene voorwaarden.
In dit geval was de enige mogelijkheid om Tips&Trucs abonnement te annuleren, want een gratis lidmaatschap van HCC hoeft niet geannuleerd te worden.
Jouw stelling over de incassokosten en adm. kosten is wel correct!
Sorry, ik kan er niets anders van maken. |
|
|
|
 |
Frans D
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 18:07 Onderwerp: |
|
|
Hallo Wim,
Mag ik weten waar jij gratis lid vandaan haalt?
Op de factuur staat lidmaatschap HCC inclusief Tips en Trucs, dus dat betekent dan dat ik de Tips en Trucs gratis krijg?
En andersom staat er in de colofon abonnement Tips en Trucs inclusief lidmaatschap HCC, is daar dan het lidmaatschap gratis?
Kortom een wereld van tegenstellingen.
En het allerbelangrijkste naar mijn idee, ik betaalde altijd aan de HCC ledenadministratie waarmee ik dus ook mijn overeenkomst heb gesloten.
Mag IDG dit dan zomaar ineens voor zijn rekening gaan nemen?
En als jij zegt; het IDG staat in zijn recht, hoe zit dat dan met de factuur voor het lidmaatschap van HCC.
In de mailwisseling met IDG wordt ook nog aangehaald dat ik in die tijd ook alleen lid van HCC had kunnen worden voor 10 euro per jaar.
Andere vraag zoals eerder gesteld; kan ik wanneer dit wel rechtsgeldig is, door deze omstandigheden per direct opzeggen ondanks dat ik nu in mijn nieuwe abonnementsperiode zit (en dus om een restitutie voor de resterende maanden vragen).
mvg Frans |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 18:22 Onderwerp: |
|
|
Hallo Frans,
Die conclusie trek ik uit het feit van het artnr factuur 2006 LMTIPS oftewel lidmaatschap tips&trucks.
Weliswaar heel matig bewijs, daar ben ik het over eens, maar het zou wel eens het bekende struikelblok "kunnen" zijn.
Anderzijds betaal je aan HCC, dus daarin heb je wel gelijk. Dan val je eigenlijk weer automatisch terug op mijn eerder aangehaalde wetsartikelen.
De stappen die je nu kunt ondernemen zijn om JI te laten aantonen, dat het gratis lidmaatschap omgezet is in een betaald lidmaatschap en dat jij daar een overeenkomst voor bent aangegaan middels ondertekening.
Die stroom brieven van JI moet je maar voor lief nemen, dat is gewoon spierballentaal uit een automatisch bestand in opdracht van een domme PC.
verwijs in je brief even naar de wetsartikelen. gezien je eerdere redactie in je brief kan je dat prima verwoorden.
Speelde even voor advocaat van de duivel, is ook weleens een aardige rol.  |
|
|
|
 |
Frans D
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 19:03 Onderwerp: |
|
|
Wim, mijn dank is groot.
Over het artikelnr is wat te zeggen, aan de andere kant behoort de omschrijving dan het artikelnummer te verduidelijken en dat doet het tensamen met het betaaladres mijns inziens juist in het voordeel van mijn verweer; dat ik nooit een overeenkomst met IDG ben aangegaan.
De omschrijving spreekt tenslotte van een lidmaatschap HCC met Tips & Trucs en de betaling gaat ook naar HCC.
Verder wordt bij de IDG factuur een ander artikelnummer gebruikt, dus dat houdt dan in dat het niet hetzelfde product betreft.
Dat IDG her en der vermeld staat, doet daar verder niets aan af.
Wanneer ik een tv koop staat het merk ook her en der vermeld, zowel op het product zelf als op de benodigde documentatie.
M.b.t. de koopovereenkomst heb ik alleen maar met de verkopende partij te maken en verder niet met de maker van het product.
Mocht jij of iemand anders nog wat raadgevingen te binnen schieten, dan verneem ik deze gaarne.
mvg Frans
edit: Nog even terug komend op het begrip lidmaatschap, voor zover ik terug heb kunnen vinden ben je lid van een vereniging, club etc.
HCC staat voor de vereniging Hobby Computer Club en daar kun je dus lid van zijn cq een lidmaatschap hebben.
Bij een abonnement moet je mijns inziens spreken over een abonnee en niet over een lid.
Welbeschouwend zou je dus m.b.t. de omschrijving mogen stellen dat bij LMTIPS de LM verwijst naar het lidmaatschap van HCC en de TIPS hoort bij het blad wat je erbij ontvangt "Tips en Trucs". |
|
|
|
 |
Frans D
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 13:05 Onderwerp: |
|
|
Ben nu bezig met mijn antwoord naar IDG.
Heb voor de zekerheid gecontroleerd welke edities ik heb ontvangen van Tips & Trucs.
De laatste door mij ontvangen editie is nummer 1 januari 2009, verder heb ik niets meer ontvangen.
Mijn periode zou normaal lopen t/m 10-02-09 en ik heb dus geen bladen ontvangen waarvoor ik nog niet heb betaald.
Ik heb dus geen ongevraagde goederen behouden, tenzij je de factuur daartoe moet rekenen.
mvg Frans |
|
|
|
 |
Frans D
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 21:21 Onderwerp: |
|
|
Was nog een update schuldig m.b.t. bovenstaande;
IDG bleef in zijn antwoorden volharden dat ik bij hun een abonnement had en ik in de mijne dat dat niet het geval was.
Heb in mijn laatste mail erop aangedrongen de zaak intern te bespreken, daar een rechtsgang voor beide partijen niet bevoordelijk zou zijn.
Uiteindelijk waren ze het zat en hebben ze de verbintenis (die ze met mij dachten te hebben) verbroken, waarvan ik ook kortgeleden een bevestiging heb ontvangen.
Nu denkt echter het HCC nog wat te claimen te hebben (vandaag een aanmaning ontvangen), dus daar is vandaag de eerste mail alweer heen gegaan.
mvg Frans |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: do 14 mei 2009 18:08 Onderwerp: |
|
|
Zo blijf je lekker bezig toch.  |