|
Auteur |
Bericht |
xeross
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 mei 2009 21:02 Onderwerp: Uploaden Recentelijke Uitgekomen Films op Youtube ? |
|
|
Hey,
Ik vroeg mij af wat voor gevolgen er kunnen zitten aan het uploaden van recentelijk uitgekomen films op sites zoals youtube.
Dus wat voor gevolgen kunnen hier aan vast zitten ?
Ik doel vooral op rechtzaken enz.
Bedankt, Xeross |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 9:19 Onderwerp: |
|
|
Rechtzaken kun je zéker verwachten, want je maakt inbreuk op andermans auteursrecht. Art 10 van de auteurswet laat zien dat filmwerken daaronder vallen (meer precies: art 10 lid 1 sub 10) en art 1 omschrijft het auteursrecht (het openbaar maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen bij de wet gesteld). De strafbepalingen staan vermeld in art 31-32a, maar de straf is niet zozeer wat je te vrezen hebt; het is eerder de civiele procedure die opgestart zal worden en die veel ernstiger (financiële) gevolgen zal hebben. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
xeross
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 10:27 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord, ik zal andere manieren moeten vinden om bezoekers op m'n website te krijgen.
Edit: Geld dit ook voor tv-shows ? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 12:04 Onderwerp: |
|
|
Ja, met wat mitsen. Bijvoorbeeld artikel 15 Auteurswet:
Quote: | 1. Als inbreuk op het auteursrecht wordt niet beschouwd het overnemen van nieuwsberichten, gemengde berichten, of artikelen over actuele economische, politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke onderwerpen, die in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift zijn verschenen, alsmede van werken van dezelfde aard die zijn opgenomen in een uitgezonden radio- of televisieprogramma, indien:
1°. het overnemen geschiedt door een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift, in een uitzending van een radio- of televisieprogramma;
2°. de bepalingen van artikel 25 in acht worden genomen;
3°. de bron op duidelijke wijze wordt vermeld, alsmede de aanduiding van de maker, indien deze in de bron voorkomt, en
4°. het auteursrecht niet uitdrukkelijk is voorbehouden.
2. Bij tijdschriften wordt als een uitdrukkelijk voorbehoud als bedoeld in het eerste lid, onder 4°. ook aangemerkt een voorbehoud in algemene bewoordingen dat aan het hoofd van het nummer voorkomt.
3. Ten aanzien van nieuwsberichten en gemengde berichten kan een voorbehoud als bedoeld in het eerste lid, onder 4°. niet worden gemaakt.
4. De bepalingen van dit artikel zijn mede van toepassing ten aanzien van het overnemen in een andere taal dan de oorspronkelijke. |
of art 16 a
Quote: | Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd een korte opname, weergave en mededeling ervan in het openbaar in een foto-, film-, radio- of televisiereportage voor zover zulks voor het behoorlijk weergeven van de actuele gebeurtenis welke het onderwerp der reportage uitmaakt, noodzakelijk is. |
Je kunt zelf via www.wetten.nl de Auteurswet even uitgebreid bekijken.
Verder is Ius Mentis een hele goede website om meer informatie over dit onderwerp te krijgen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 18:25 Onderwerp: |
|
|
xeross schreef: | Bedankt voor het antwoord, ik zal andere manieren moeten vinden om bezoekers op m'n website te krijgen. |
Het lijkt me verstandig om je website op eigen kracht bezoekers te laten trekken. Lukt dat niet, dan heb je gewoon geen interessante website. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|