Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Patches i...
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 26 jul 2025 7:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Non Concurrentiebeding Detachering vraag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sebas1985

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 19:29    Onderwerp: Non Concurrentiebeding Detachering vraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

ik werk via een detacheringsbureau en in mijn contract is een non concurentiebeding opgenomen. Deze luidt als volgt:

Het is de medewerker zonder schriftelijke toestemming verboden binnen een tijdvak van één jaar - ongeacht de wijze waarop en de redenen waarom het dienstverband tot een einde is gekomen - na beeindiging van de arbeidsovereenkomst in eigerlei vorm werkzaam te zijn bij een bedrijf gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan dat van (Naam deta-bureau), hetzij tegen een vergoeding hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard dan ook te hebben.

Nu is er via een ander bureau (uitzendorganisatie) een opdracht beschikbaar die ik zou willen doen. Deze opdracht heb ik 2 maanden geleden ook onder de aandacht gebracht bij mijn account manager. Hij zou me hierop voorstellen, maar nog niks concreet op gehoord, dit na meerdere malen vragen. We zijn nu 2 maanden verder en het andere bureau heeft mij uitgenodig voor een gesprek. Omdat dit een uitzendorganisatie is (dus zelfde markt als detacheringsbureau) heb ik de vraag of bovenstaande concurrentiebeding geldig is.

Volgens mij is het niet geldig om de volgende redenen: het is te 'vaag', zo staat er bijvoorbeeld niet concreet in welke werkzaamheden of functies ik niet mag uitvoeren, de markt waarin ik niet actief mag zijn staat niet vermeld, het gebied waarin ik niet actief mag zijn staat er niet in.

Graag zou ik van mensen met meer ervaring hiermee willen weten of mijn gedachte gang juist is of niet. Het concurrentiebeding is overigens wel 'goed' afgesloten, ik ben meerderjarig en heb er (in mijn arbeidsovereenkomst) voor getekend.

groeten, Sebastiaan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beding is geldig, omdat het onderdeel is van de overeenkomst.

Wel is het zo dat je in deze omstandigheden goede kans maakt dat het beding door een rechter, desgevraagd, ter zijde wordt gesteld of wordt gematigd.

Maar zolang het beding niet in onderling overleg of door een rechter wordt aangepast, is het geldig.
Bekijk de homepage
sebas1985

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor je antwoord,

Ik ben nog wel benieuwd wat een rechter mogelijk zou kunnen beslissen, bijvoorbeeld op basis van jurisprudentie. Een beding opgesteld als deze lijkt mij, zeker in deze tijd (ik ben werkzaam in de financiele sector), zeer beperkend.

Zijn vorige uitspraken, die betrekking hebben op non concurrentie-bedingen, vrij opvraagbaar om in te zien?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit het integrale non-concurrentiebeding is, dan ben je in feite vrij om te gaan en te staan waar je wilt! Toetsing door de rechter is dan niet eens vereist...

Echter ik denk dat je een extra artikel bent vergeten te vermelden van het non-concurentiebeding, namelijk het artikel wat bepaalt welke boete er staat op het overtreden van het beding.

Als er nergens in jouw arbeidsovereenkomst een boete staat vermeld op het overtreden van het beding, dan kan jouw voormalige werkgever jou in feite niet straffen voor het overtreden ervan. Dus kun je vrijelijk overstappen naar een andere werkgever. Inhouding of niet uitbetaling van nog aan jou toekomend loon mag de werkgever in dat geval ook niet doen, daar het niet vermelden van een boetebedrag op voorhand een te vaag gesteld beding oplevert.
sebas1985

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het concurrentiebeding staat in de arbeidsovereenkomst. Het beding is dus integraal opgenomen als artikel van het contract. Er is ook een artikel dat de boete beschrijft voor het overtreden van dit artikel. De boete is één bedrag dat betaald moet worden bij overtreding.

maar als ik jou goed begrijp moet je bij een non-concurrentie beding een aparte verklaring tekenen en mag het niet in het zelfde document als het arbeidscontract zitten.
Dan ben ik heel benieuwd in welk wetsartikel of jurisprudentie dit staat, ik heb namelijk wel gezocht hierop, maar nergens expliciet kunnen vinden dat een non-concurrentiebeding niet in één met een arbeidsovereenkomst afgesloten mag worden.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sebas1985 schreef:
maar als ik jou goed begrijp moet je bij een non-concurrentie beding een aparte verklaring tekenen en mag het niet in het zelfde document als het arbeidscontract zitten.

Nee sorry, als ik die indruk heb gewekt, dan is dat verkeerd. Het beding dient bij uitstek juist in de arbeidsovereenkomst overeen gekomen te worden, maar tevens ook de boete.

Uit jouw bijdrage begrijp ik dat in jouw arbeidsovereenkomst zowel het artikel met de non-concurrentie staat, als een artikel met een boetebedrag bij overtreding van het beding. In dit geval is het beding op zichzelf rechtsgeldig.

Niettegenstaande dat een rechter nog altijd het beding terzijde kan schuiven. Zeker in jouw geval lijkthet beding me nogal omvangrijk gesteld en daarom acht ik jouw kans op succes aanzienlijk.

sebas1985 schreef:
De boete is één bedrag dat betaald moet worden bij overtreding.

Indien het om een enkel bedrag gaat dat niet oploopt tijdens de periode dat je het beding overtreddt, kun je wellicht samen met je nieuwe werkgever een deal sluiten dat jullie het bedrag samen betalen (of jouw nieuwe werkgever in zijn geheel)
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Als dit het integrale non-concurrentiebeding is, dan ben je in feite vrij om te gaan en te staan waar je wilt! Toetsing door de rechter is dan niet eens vereist...

Echter ik denk dat je een extra artikel bent vergeten te vermelden van het non-concurentiebeding, namelijk het artikel wat bepaalt welke boete er staat op het overtreden van het beding.

De werkgever hoeft geen boete op te leggen. Hij kan ook na overtreding een vergoeding van schade en alsnog een verbod op last van een dwangsom vragen en krijgen.
Bekijk de homepage
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sebas1985 schreef:
Zijn vorige uitspraken, die betrekking hebben op non concurrentie-bedingen, vrij opvraagbaar om in te zien?

Zie http://jure.nl/non%20concurrentie-beding

Je zult wel een beetje moeten grasduinen... Vul ook zeker andere zoekvragen in.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds