|
Auteur |
Bericht |
Prætorianus
Leeftijd: 88 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 18:50 Onderwerp: baan zonder contract |
|
|
Jan heeft een nieuwe baan gevonden. Jan en zijn nieuwe werkgever hebben in grote lijnen een akkoord bereikt wat betreft de arbeidsvoorwaarden. Op een enkel punt na heeft Jan aangegeven akkoord te zijn met het opgestelde contract en de werkgever heeft aangegeven te onderzoeken hoe het laatste punt het best opgelost zal worden.
Op maandag begint Jan zijn eerste werkdag wanneer hij zijn nieuwe contract voorgelegd krijgt. Hij komt tot de ontdekking dat er niets veranderd is vergeleken met de eerdere versie van het contract waar hij eerder had aangegeven het niet mee eens te zijn. De werkgever belooft dezelfde week nog een oplossing te zoeken. Om de sfeer van samenwerking gezond te houden besluit Jan desondanks gewoon aan de slag te gaan.
Een werkweek later heeft Jan nog steeds geen contract getekend. Jan vraagt zich af of de werkgever eigenlijk wel de gevraagde aanpassing zal maken en vermoedt dat dit tot een onverwacht einde van zijn baan kan betekenen omdat hij groot belang hecht aan de verzochte wijziging.
Stel dat Jan en zijn nieuwe werkgever niet tot een akkoord kunnen komen. Hoe moet Jan zijn reeds gewerkte week zien? Welke arbeidsvoorwaarden gelden daarvoor? En hoe zorgt Jan ervoor dat hij voor zijn gewerkte uren betaald wordt? Voor hoe lang is Jan verplicht te blijven werken? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 11 mei 2009 6:24 Onderwerp: |
|
|
Hoe moet Jan zijn reeds gewerkte week zien?
Volgens de regels van de mondelinge afspraak, die zijn geldig voor de overeenkomst.
Welke arbeidsvoorwaarden gelden daarvoor?
De voorwaarden zoals mondeling overeengekomen.
En hoe zorgt Jan ervoor dat hij voor zijn gewerkte uren betaald wordt?
Zoals elke loonvordering verplicht betaald moet worden.
Voor hoe lang is Jan verplicht te blijven werken?
Afhankelijk van de arbeidsovereenkomst is er een wettelijk verplichte proeftermijn, waarin zowel werknemer als werkgever elk gewenst moment kunnen opzeggen:
Ovk voor bepaalde tijd: minimaal 1 maand proeftermijn
Ovk voor onbepaalde tijd: gebruikelijke proeftermijn van twee maanden |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 11 mei 2009 10:00 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: |
Afhankelijk van de arbeidsovereenkomst is er een wettelijk verplichte proeftermijn, waarin zowel werknemer als werkgever elk gewenst moment kunnen opzeggen:
Ovk voor bepaalde tijd: minimaal 1 maand proeftermijn
Ovk voor onbepaalde tijd: gebruikelijke proeftermijn van twee maanden |
Op grond van artikel 7:652 BW dient een proeftijdbeding overeen gekomen te worden. Een dergelijk beding geldt dus niet van rechtswege. Tevens dient deze schriftelijk overeengekomen te worden, dus niet mondeling. Bij CAO kan hier niet van afgeweken worden! Alleen van de termijn waarvoor het beding geldt kan bij CAO afgeweken worden.
Er bestaan voldoende aanknopingspunten in titel 10 afdeling 1 en 2 van Boek 7 BW om te kunnen beargumenteren dat er sprake was van een arbeidsovk en dat er het gebruikelijke loon betaald dient te worden.
Komen Jan en zijn werkgever alsnog niet tot evereenstemming voor wat betreft de in het geding zijnde bepaling, lijkt me dat een voldoende dringende reden om op grond van artikel 7:677 BW alsnog op te zeggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 11 mei 2009 11:05 Onderwerp: |
|
|
Even aangenomen dat er inderdaad een arbeidsovereenkomst is ontstaan, vraag ik me af of het niet tot verdere overeenstemming kunnen komen reden kan zijn voor ontslag op staande voet. De werkgever had m.i. beter moeten weten.
Ontslag tijdens de proeftijd zou m.i. inderdaad niet mogelijk moeten zijn, omdat er schriftelijk geen proeftijd is overeengekomen.
Dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan, is voor mij echter niet duidelijk. Het staat vast dat Jan op de eerste werkdag een aanbod krijgt van zijn werkgever en dat aanbod verwerpt. Het is mij niet duidelijk dat de twee vervolgens tot een overeenkomst komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 11 mei 2009 11:49 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Even aangenomen dat er inderdaad een arbeidsovereenkomst is ontstaan, vraag ik me af of het niet tot verdere overeenstemming kunnen komen reden kan zijn voor ontslag op staande voet. De werkgever had m.i. beter moeten weten.
Dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan, is voor mij echter niet duidelijk. Het staat vast dat Jan op de eerste werkdag een aanbod krijgt van zijn werkgever en dat aanbod verwerpt. Het is mij niet duidelijk dat de twee vervolgens tot een overeenkomst komen. |
Voor wat betreft de vraag of er überhaupt een arbeidsovereenkomst is ontstaan, deel ik deels jouw twijfel.
Bij de overeenkomst zoals die aangeboden is door de werkgever, lijkt het me dat de werknemer kan aanvoeren dat er een overeenkomst (op basis van de voorwaarden van de werkgever) is die mondeling is aangegaan en waar de werknemer ook rechten aan kan ontlenen. Zodra dan vaststaat dat er wel degelijk een meningsverschil is over een bepaald artikel uit die ovk, dan lijkt me dat dat vervolgens voor de werknemer een dringende reden oplevert om te mogen opzeggen. Ik lees namelijk in de post van de TS, dat juist werknemer in een dergelijk geval gebruik zou willen maken van de proeftijd.
Andersom lijkt mij die mogelijkheid er niet te zijn. Het lijkt mij namelijk veel moeilijker aan te tonen dat er een overeenkomst tot stand is gekomen op basis van de voorwaarden van Jan (de werknemer). Hoe dan ook levert dat voor de werkgever sowieso niet een dringende reden op om op te zeggen.
In het kort:
De overeenkomst die tot stand lijkt gekomen, is die op basis van het (tweemaal) aangeboden document van de werkgever. Loon etcetera op basis van dat document. Geen proeftijd, maar eventueel mogelijkheid voor werknemer om onverwijld op te zeggen vanwege dringende reden.
Nota bene:
Ik vraag me af in hoeverre het verstandig is om zonder getekend contract toch arbeid te gaan verrichten. Eenmaal de werknemer aan het werk is, is het risico groot dat de incentive bij de werkgever om de onderhandeling succesvol af te ronden kleiner wordt. Naarmate het langer duurt om tot overeenstemming te komen kan een geschil uitmonden in een conflict. Een en ander lijkt me niet de juiste basis om te beginnen bij een nieuwe werkgever. |
|
|
|
 |
|