Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 9:13 Onderwerp: Verschuldigd vastrecht in KG en verkeerde vermelding daarvan |
|
|
In kort geding dagvaardingen wordt vermeld welk bedrag de verweerder verschuldigd zal zijn bij verschijnen. De hoogte van het griffierecht wordt echter door het Ministerie van Justitie bepaald.
Het komt er in de praktijk dus op neer dat de advocaat van de eisende partij een bedrag aan griffierecht (vastrecht) vermeld (nu € 262), wat bepaald is door het Ministerie van Justitie en waarvoor de Rechtbank zelf factureert.
Stel nu dat de advocaat van de eisende partij het vastrecht dat verschuldigd zal zijn, verkeerd vermeld. Een te hoge vermelding, lijkt me niet zo'n probleem, daar wijs je de rechter/eisende pratij op. Wat is er echter mogelijk bij een te lage vermelding? Stel dat er een veroordeling komt in (in ieder geval) de eigen proceskosten en er wordt vervolgens een factuur ontvangen van de Rechtbank voor het door het Ministerie vastgestelde bedrag. Zou het verschil verhaald kunnen worden op de eisende partij / advocaat?
Het valt mij namelijk op dat er toch regelmatig nog een verkeerd vastrecht vermeld staat in Kort Geding dagvaardingen. Tot op heden heb ik dat voor lief genomen, omdat de bedragen de moeite niet waard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van andere forum leden. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 06 mei 2009 10:19 Onderwerp: Re: Verschuldigd vastrecht in KG en verkeerde vermelding daarvan |
|
|
DENNIS79 schreef: | In kort geding dagvaardingen wordt vermeld welk bedrag de verweerder verschuldigd zal zijn bij verschijnen. De hoogte van het griffierecht wordt echter door het Ministerie van Justitie bepaald.
Het komt er in de praktijk dus op neer dat de advocaat van de eisende partij een bedrag aan griffierecht (vastrecht) vermeld (nu € 262), wat bepaald is door het Ministerie van Justitie en waarvoor de Rechtbank zelf factureert.
Stel nu dat de advocaat van de eisende partij het vastrecht dat verschuldigd zal zijn, verkeerd vermeld. Een te hoge vermelding, lijkt me niet zo'n probleem, daar wijs je de rechter/eisende pratij op. Wat is er echter mogelijk bij een te lage vermelding? Stel dat er een veroordeling komt in (in ieder geval) de eigen proceskosten en er wordt vervolgens een factuur ontvangen van de Rechtbank voor het door het Ministerie vastgestelde bedrag. Zou het verschil verhaald kunnen worden op de eisende partij / advocaat?
Het valt mij namelijk op dat er toch regelmatig nog een verkeerd vastrecht vermeld staat in Kort Geding dagvaardingen. Tot op heden heb ik dat voor lief genomen, omdat de bedragen de moeite niet waard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van andere forum leden. |
Volgens mij is vermelding een constitutief vereiste, maar een rechter zal niet snel de nietigheid uitspreken, omdat voor uitspraak bekend is geworden wat het juiste griffierecht is. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|