Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 02 jul 2025 6:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omgekatte auto gekocht
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mena

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 14 okt 2008 11:30    Onderwerp: Omgekatte auto gekocht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een maand geleden hebben wij een Seat Leon gekocht. Deze zijn we in Rotterdam gaan ophalen. We zijn niet bij de verkoper thuis geweest en weten dus niet waar hij woont en wat zijn echte naam is.
Ons werd door de verkoper verteld dat de auto gebouwd was in 2006. Dit blijkt nu dus niet het geval. Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de politie. Die heeft ontdekt dat de auto omgekat is. Hij blijkt te zijn gestolen van een autobedrijf en hij blijkt pas in mei 2008 te zijn gebouwd.
De politie heeft de auto dus in beslag genomen. Verder heeft de politie weinig gedaan. De auto zal terugkeren naar de oorspronkelijke eigenaar (het autobedrijf).
De politie heeft ons niet verteld hoe wij moeten handelen, want ook wij zijn slachtoffer van deze misdaad. Waar hebben wij recht op? Hoe kunnen we het bedrag van 12.500 euro (deels) terugkrijgen. Via de verzekering (want de auto hebben wij verzekerd)?
Mijn vraag is dus: Hoe moeten wij nu handelen? Waar hebben we recht op? Als de oorspronkelijke eigenaar wel blijkt uitbetaald te zijn door zijn verzekering waar hebben wij dan recht op? Het kan toch niet zo zijn dat wij het gewoon maar moeten slikken, 12500 is een groot bedrag voor ons.

Zou iemand ons kunnen helpen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 okt 2008 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat het om een gestolen auto ging die je niet in een winkel hebt gekocht, kun je inderdaad geen beroep doen op derdenbescherming (art. 3:86 lid 3 BW). Bovendien kun je niet aangeven van wie je de auto hebt gekocht, zodat je ook om die reden geen beroep op derdenbescherming toekomt (art. 3:87 BW). Het lijkt daarom te kloppen dat de auto nog steeds eigendom is van de oorspronkelijke eigenaar.

Jullie kunnen de koopprijs terugvorderen van de verkoper. Zolang niet bekend is wie aan jullie de auto heeft verkocht, zal het niet lukken om het geld terug te krijgen.

Van de verzekering hoef je denk ik niets te verwachten. Deze situatie valt vast niet onder de dekking.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 19:17    Onderwerp: omgekatte auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben ook de dupe geworden van een omgekatte auto en vroeg me af wat mijn rechten waren. We zijn er zelf achter gekomen via de belastingdienst omdat we de auto belasting per maand wilden betalen kregen we ineens te horen dat de auto niet meer op onze naam stond. Ik was verbaasd omdat ik de auto niet had verkocht. Toen ben ik zelf naar de politie gegaan om dit uit te zoeken zij konden mij niet helpen. Snapte er niks van en heb toen het programma opgelicht gebeld. Zij vertelden me dat het om een omgekatte auto ging. Zij vroegen waar ik de auto had gekocht. Ik gaf aan dat ik deze in Delft had gekocht en noemde in de Cesar Franckstraat. Daarop gaf het programma mij een antwoord dat er daar veel mensen zijn opgelicht met omgekatte auto's. Met dit verhaal ben ik naar de politie gegaan en toen wilden ze mijn auto wel onderzoeken. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het een gestolen auto was uit Belgie. Sindsdien heb ik de auto niet meer gezien. Vroeg me af of ik ter goeder trouw heb gehandeld wie kan mij daar bij helpen. Ik heb er een redelijke prijs voor betaald, heb rdw kentekenpapieren met chassisnummer van auto gecontroleerd, heb onderhoudsboekje van de auto gecontroleerd met chassisnummer, kon de auto overschrijven op mijn naam op postkantoor, heb paspoort van verkoper gezien. De verkoper en zijn handlangers zijn inmiddels opgepakt en ik heb de auto terug geëist bij de rechter. Nu moet ik 20 mei a.s. naar de rechtbank daar volgt de civiele rechtzaak met de verzekering vanwege het bezwaarschrift dat ik heb ingediend bij de leden van de raad kamer arrondisementsrechtbank te Arnhem in de hoop de auto terug te krijgen. Alleen de rechtbank waar ik reeds contact mee heb gezocht aangaande mijn zaak zegt dat er in het proces verbaal niet wordt gesproken over een 2e partij die deze dag aanwezig zal zijn of opgeroepen zal moeten worden. Onze zaak ligt nu tijdelijk bij het landelijk parket en zal 11 mei weer terug zijn bij de rechtbank. De griffier van deze rechtbank kan mij vanaf 11 mei meer duidelijkheid geven of zich er een 2e partij heeft gemeld voor deze rechtzaak. Mocht er niemand komen 20 mei en wij zijn de enigste die de auto op eisen. Wat zijn dan onze kansen??????? En mocht er zich wel een partij melden wat zijn dan onze kansen??????
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 22:55    Onderwerp: kansen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe je kansen in deze procedure zijn weet ik niet.
Wel zou ik je adviseren, mocht je de auto niet terugkrijgen, om het aankoopbedrag(=schade) terug te vorderen van de verkoper. Als de strafzaak nog niet is geweest of nog niet is afgerond, kun je daar je vordering inbrengen - voegen heet dat. Als dat niet meer lukt, zou je naar de burgerlijke/civiele rechter moeten. Dan zal het wel helpen als de verkoper strafrechtelijk veroordeeld is.
hoesje

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 30 apr 2009 20:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb aangifte gedaan bij de politie als benadeelde partij.Als er een strafzaak komt die er zo goed als zeker zal komen heb ik mijn geld al terug geëist. Ik verwacht daar echter weinig van omdat het zwart geld is die de betreffende organisatie toch wel verduisterd zal hebben.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds