|
Auteur |
Bericht |
Eertje
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 apr 2009 22:22 Onderwerp: Geen reactie op bezwaarschrift door werkgever |
|
|
Ik heb een bezwaarschrift geschreven op een ontheffing uit mijn functie. Hier is niet op gereageerd door mijn werkgever. Wat zijn hiervan de consequenties? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 15 apr 2009 22:39 Onderwerp: |
|
|
Ben je ambtenaar? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eertje
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 14:10 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat ben ik. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 18 apr 2009 14:52 Onderwerp: |
|
|
Ok, dan hebben we het dus over een "echt" bezwaarschrift in de zin van de Awb. Als er binnen de beslistermijn niet op is beslist, dan kun je tegen het uitblijven van een beslissing in beroep bij de bestuursrechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eertje
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 9:49 Onderwerp: |
|
|
Hoe weet ik wie de bestuursrechter is? Kan ik niet gewoon mijn bezwaarschrift schrijven naar het adres waar ik het altijd naar schrijf (Binnenlandse Zaken)? |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 10:16 Onderwerp: |
|
|
De procedure is als volgt: er is een besluit genomen (om je uit je functie te ontheffen); daartegen kon je bezwaar maken. Volgens de wet diende het bestuursorgaan daarop binnen 6 weken te beslissen. Als/nu dat niet is gebeurd, is de volgende stap: beroep instellen bij de bestuursrechter tegen het niet tijdig reageren op je bezwaarschrift. Je kunt een beroepschrift sturen naar de rechtbank in de regio waar het bestuursorgaan zit. Je kunt hier de kaart met regio's vinden: http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 14:42 Onderwerp: |
|
|
Informeren of er nog op je bezwaarschrift gaat worden beslist kan natuurlijk ook, maar het enige echte rechtsmiddel dat je hebt is het instellen van beroep. Er is in dit geval geen strakke termijn van 6 weken, maar als je "onredelijk" lang wacht is het te laat (art. 6:12 Awb). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eertje
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 21:33 Onderwerp: bedankt |
|
|
Ik dacht dat de werkgever 10 weken had om te reageren op mijn bezwaarschrift. En er zijn nu 12 weken voorbij.
Maar ik heb wel wat aan dat in beroep gaan bij de bestuursrechter. Ik klim sowieso weer in de pen voor een nieuw bezwaarschrift als reactie op een brief waarin weer een geheel andere weg is ingeslagen. Het is een doolhof van "besluiten" geworden... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 21:40 Onderwerp: |
|
|
Het is wel zaak om voorzichtig te zijn. Als je eenmaal een brief hebt gehad die als beslissing op je bezwaar moet worden aangemerkt, gaat er een harde beroepstermijn van 6 weken lopen vanaf de datum van verzending van die brief. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 22:40 Onderwerp: |
|
|
Wat ik niet begrijp dat je voorafgaand aan het besluit dat je uit je functie bent gezet, je geen voorgenomen besluit hebt ontvangen waar je je bedenkingen tegen kon indienen. Ik heb namelijk redelijk vaak arbeidsrechterlijke zaken van rijksamtenaren gedaan. Wat was de reden dat je uit je functie bent gezet? Gebeurt toch niet zo gauw, is mijn ervaring. |
|
|
|
 |
Eertje
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 10:11 Onderwerp: geen voorgenomen besluit |
|
|
Ik heb inderdaad geen voorafgenomen besluit ontvangen. Dit besluit kwam ook volledig uit de lucht vallen qua manier van mij dit voorleggen. Het werd op een manier gedaan alsof ik op staande voet ontslagen was, doordat ik niet naar huis mocht en onmiddellijk naar mijn baas moest komen. Ik ben toch naar huis gegaan en 2 dagen later is mij medegedeeld via de telefoon dat ik niet goed functioneerde. Ik werd op dat moment heel erg kwaad, omdat ik wist dat het niet aan mijn functioneren lag maar dat ze me te lastig vinden. Na nog twee gesprekken, heb ik me koest gehouden, omdat ze het puur op functie-inhoudelijke feiten hebben gehouden... en dat is nu net wat helemaal goed zit en wat ik met mijn bezwaarschrift ook heb onderbouwd. Hun brief was zelfs met leugens gevuld, waardoor het voor mij heel makkelijk was om dat te bewijzen dat het leugens waren. Op dit bezwaarschrift heb ik dus nooit iets vernomen en in een keer slaan ze een heel ander pad in.
Dus nogmaals: er is geen voorgenomen besluit geweest en ook is er nooit iets vermeld in mijn functioneringsgesprekken.... |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 16:52 Onderwerp: |
|
|
Dus in feite is het besluit niet goed gemotiveerd en onderbouwd. Wat voor werk doe je dan op dit moment? Ben je wellicht lid van een vakbond? Dan zou ik de zaak daar neerleggen. En anders, zoals hierboven als is geadviseerd, een beroep fictieve weigering beslissing op bezwaar te nemen indienen bij de bestuursrechter. |
|
|
|
 |
|