|
Auteur |
Bericht |
niechy
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 14:28 Onderwerp: wie vergoed ingeslagen deur? |
|
|
De politie heeft bij een kennis de deur ingeslagen zonder eerst aan te bellen. Hij heeft een koopwoning en heeft nu de rekening gekregen van de VVE. Is het niet zo dat de politie de rekening moet betalen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 14:36 Onderwerp: Re: wie vergoed ingeslagen deur? |
|
|
niechy schreef: | De politie heeft bij een kennis de deur ingeslagen zonder eerst aan te bellen. Hij heeft een koopwoning en heeft nu de rekening gekregen van de VVE. Is het niet zo dat de politie de rekening moet betalen? |
Dat ligt eraan of ze terecht de woning zijn binnengetreden. |
|
|
|
 |
niechy
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 14:42 Onderwerp: |
|
|
wie bepaald of het terecht is? Hij is veroordeeld voor handel in verdovende middelen, maar er is helemaal niks bij hem thuis of elders gevonden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 13 mei 2009 16:20 Onderwerp: |
|
|
Het binnentreden was rechtmatig als justitie daar volgens de wet toe bevoegd was. Gelet op de veroordeling zal er ten tijde van het binnentreden vermoedelijk wel voldoende grond zijn geweest om tot binnentreden over te gaan. Ik neem ook aan dat er voor de huiszoeking een machtiging is afgegeven. Dat er niets is gevonden, zodat de huiszoeking achter bezien achterwege had kunnen blijven, doet er niet toe.
Maar eigenlijk denk ik niet dat de VVE hem kan aanspreken op betaling van de volledige reparatiekosten. Ik zie geen juridische grond voor dat kostenverhaal. (Natuurlijk zal de kennis via de VVE wel voor zijn deel van de kosten moeten opdraaien.) Je kennis heeft door zijn strafbare handelen m.i. niet onrechtmatig gehandeld jegens de VVE of jegens de andere appartementseigenaren.
De vereniging, of ik denk eerder de individuele leden, zouden mogelijk hun kosten op het OM kunnen verhalen op grond van rechtmatige overheidsdaad. Maar alleen voor zover die kosten uitstijgen boven het "normale maatschappelijke risico" en dat zal, verdeeld over alle leden, vermoedelijk wel meevallen. Zie bijv. HR 30 maart 2001, LJN AB0801 (Staat/Lavrijsen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
niechy
|
Geplaatst: do 14 mei 2009 9:29 Onderwerp: |
|
|
bedankt bonafides |
|