|
Auteur |
Bericht |
riziej
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 apr 2009 14:20 Onderwerp: Ploegendienst |
|
|
Geachte forumbezoekers,
Ik zit met de volgende situatie:
Mijn vriendin is werkzaam in een vleesfabriek. Vanwege een jubileum is er een grote order geplaatst voor jubilieumworsten, welk de productieomvang zal doen toenemen. Zij is chef productie en stuurt een ploeg aan van 20 medewerkers aan, die de worsten verpakken. Zij werkt nu een jaar voor de vleesfabriek en heeft een vast contract. Hiervoor is zij een tijdje werkloos geweest, omdat de fabriek waar zij hiervoor werkte failliet ging.
Haar baas heeft haar vertelt dat ze drie maanden in een 3-ploegendienst moet werken om de klus te klaren. Zij werkt nu in een 2-ploegendienst. Haar werktijden zijn:
- week 1: ochtendploeg 8.00 uur – 17.00 uur
- week 2: avondploeg 12.00 uur – 21.00 uur.
De tijden van de 3-ploegendienst zijn:
- week 1: ochtendploeg 05.00 uur – 14.00 uur
- week 2: avondploeg 12.00 uur – 21.00 uur
- week 3: nachtploeg 20.00 uur – 05.00 uur
Haar baas geeft aan dat deze uitbreiding “maar” 9 weken duurt. Mijn vriendin is echter een slechte slaper en heeft geen zin in die 3-ploegendienst. De OR is inmiddels akkoord met dit idee.
Zij heeft eigenljik geen trek in de nachtdiensten. Wat kan mijn vriendin precies doen in deze situatie?
Alvast bedankt voor de reactie, |
|
|
|
 |
Jezuzz
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 12:41 Onderwerp: Re: Ploegendienst |
|
|
1. Naar mijn mening valt het onder goed werknemerschap art 7:611 BW, omdat het voor een korte periode is.
2. De OR is akkoord. De werkgever heeft hier toestemming voor moeten vragen. (art 27-1 sub b WOR). Als de OR akkoord is, lijkt het mij lastiger daar onderuit te komen.
3. Indien het echt heel onredelijk is, bijvoorbeeld door gezondsheidsproblemen, kan zij dit wellicht weigeren, met overeenstemming van bijv. een arbo arts. Een slechte slaper, is niet echt een rede om niet te werken.
4. Artikel 5:8 (ATW), bekijk of de regels van de nachtdienst worden nageleefd. Vooral:
a. ten hoogste arbeid verricht gedurende 12 uren in een nachtdienst, en
b. aansluitend op die nachtdienst een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 12 uren. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 13:40 Onderwerp: Re: Ploegendienst |
|
|
riziej schreef: | Zij heeft eigenljik geen trek in de nachtdiensten. |
Schrijver Jezuzz heeft met zijn opmerking onder 1 helemaal gelijk. Een redelijk verzoek van de werkgever mag niet zonder gegronde redenen geweigerd worden door de werknemer. Dat zij eigenlijk geen zin heeft om voor een periode van 9 weken (dus feitelijk slechts 3 weken nachtdienst) geen zin heeft om haar baas uit de brand te helpen, is geen reden voor welke juridische actie dan ook.
Zeker gezien de huidige economische toestand lijkt het me niet het moment om een dergelijk verzoek van de werkgever te beantwoorden met een vorm van werkweigering... Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die wel willen werken!
Overigens zal je vriendin naar alle waarschijnlijkheid wel recht hebben op extra onregelmatigheidstoeslagen. Daarvoor raadpleeg je het beste haar arbeidsvoorwaardenpakket of van toepassing zijnde CAO.
Succes ermee! |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 21:02 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mijn vriendin is echter een slechte slaper en heeft geen zin in die 3-ploegendienst. |
Zonder afbreuk te doen aan hetgeen de vorige schrijvers al hebben medegedeeld. Nu de OR heeft ingestemd met dit voorstel is er sprake van een maatregel die aan alle formele vereisten voldoet. Echter ondanks dit gegeven betekent dit niet dat alle werknemers nu maar moeten uitvoeren, nu de werkgever ingevolge de ATW naast het overleg ook rekening moet houden met de individuele werknemer nu het overleg (OR) zich daar ingevolge de WOR niet mee bezig mag houden.
De quote hierboven vereist van een werkgever dat hij daar rekening mee houdt. De werknemer kan natuurlijk in dit geval een individueel rooster bedingen indien de situatie dat toelaat. Als het slechte slapen een medische oorzaak heeft dient de werknemer zich te voegen bij de (ARBO)arts die mogelijk een vrijstelling van nachtdiensten geeft. Hier moet de werkgever dan rekening mee houden
ik ben benieuwd wat er uit komt. |
|
|
|
 |
|