Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 02 jul 2025 6:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doodsbang, dat het enigste recht dat we hebben?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 16:15    Onderwerp: dossier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een heel verhaal, maar het maakt de omstandigheden wel duidelijker. Nog enkele tips:

Ik zou in ieder geval een soort van dossier aanleggen met een overzicht van wat er wanneer allemaal is gebeurd en ook bewijzen van e.e.a. vastleggen, b.v. m.b.v. foto's (ja, ook blauwe plekken en andere verwondingen. Bij zaken die op de foto moeilijk herkenbaar zijn of moeilijk in te schatten leg je er op de foto een liniaal langs voor het idee.)

E.e.a. in verband met het misschien toch verhalen van de schade, maar ook om evt. een vervolging op basis van het volgende te kunnen realiseren:

Artikel 285 Wetboek van Strafrecht

Belaging of stalking - het stelselmatig lastigvallen van een persoon door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen en soms ook te bedreigen - is in Nederland bij wet verboden.
Artikel 285b Wetboek van Strafrecht

Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.

Hoe meer bewijs en getuigen, details van het ongewenste gedrag des te beter, dus ook smsjes bewaren, lelijke telefoontjes opnemen etc.

Laatst aangepast door Zeemeeuw op za 25 apr 2009 16:28, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Zeemeeuw

BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 16:23    Onderwerp: toegang tot het erf Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wetboek van Strafrecht (Sr)
Artikel 461 | Sr, Boek 3, Titel 7
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Of iemand op jullie oprit mag komen, hangt af van de vraag of jullie de toegang op "blijkbare wijze" hebben verboden. Het ophangen van zo'n bordje met "verboden toegang" en het artikelnummer is het minste, beter nog is het de oprit ook nog af te sluiten, al is het maar met een ketting, zodat in ieder geval blijkt dat toegang niet gewenst is.

Als het namelijk niet duidelijk aangegeven is, is het niet strafbaar om iemands erf op te lopen.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 25 apr 2009 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet getuigen zien te krijgen. Het is al eerder geschreven: je kunt aangifte doen, de politie kan verhoren, maar de verdachte heeft zwijgrecht. Als de kaken op elkaar blijven is het het jouw/jullie woord tegenover die ander(en). Eén tegen één leidt tot een sepot.

Als mensen zich misdragen moeten ze worden bestraft. Maar bestraffing leidt niet altijd tot het gewenste resultaat: einde misdraging. Met een strafproces kun je wél een niet te ingewikkelde schade vergoedt krijgen.

Met z'n allen aan tafel. Een goed gesprek onder leiding van een derde kan misschien baten.

Of ik iets anders weet hoe uit deze puree te komen? Nee, helaas. In de praktijk blijkt verhuizen vaak de enige oplossing. Die lieden in de boeien slaan en een tijd laten brommen wil ook we eens helpen. Zulke mensen hebben vaak véél meer op hun naam staan. Hopen dus dat ze voor iets anders worden gepakt.
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wendy1990 schreef:
Daarnaast, de politie zegt dat ze weinig kunnen doen. (ze vinden het zelf ook vervelend dat de wet zo in elkaar zit). Ik geef hen dan ook niet de schuld, want ze rijden in onze buurt maar met 1 auto. Daarmee moeten ze twee gemeenten afrijden. Enorm gebied, maar 1 auto. Ze komen dus nooit op tijd. Begrijpelijk. Ik lieg ook niet als ik zeg dat ze serieus 3kwartier na het bellen pas op onze uitrit stonden.
Begrijp zelf o.m. niet anders dan dat de politie na overleg tussen de wachtkommandant, resp. diens plaatsvervanger en de burgemeester (idem) 3 kwartier gewacht heeft om zoveel mogelijk te voorkomen later als getuige te worden opgeroepen.
bona fides schreef:
17 feb 16:57: Je kunt mensen ook niet dwingen het elkaar naar de zin te maken.
Situatie lijkt me helaas ook niet anders dan bij b.v. echtparen, waarbij spanningen dermate zijn opgelopen, dat er eentje maar beter kan vertrekken.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
We hebben gisteren uiteraard aangifte gedaan (kon niet eerder), maar de zaak wordt waarschijnlijk geseponeerd.

Wendy, dat begrijp ik totaal niet. Waarom wordt er geseponeerd?

Quote:
Slachtofferhulp heeft al een paar keer gebeld, maar wij willen juist dat we uberhaupt geen slachtoffers meer zijn.
Dat begrijp ik, maar misschien kan men jullie wel behulpzaam zijn d.m.v. bemiddeling.

Ik vrees dat de tips v.w.b. getuigen helemaal niets gaan opleveren, omdat het de straat tegen jullie lijkt te zijn. Het enige dat je kunt doen is bijvoorbeeld door foto's zelf bewijs proberen aan te dragen, maar het zal de situatie er denk ik niet veel beter op maken.

Hoe het ook zij: dat jullie zo worden lastig gevallen is niet normaal en mede daarom ben ik zo verbaasd over dat sepotverhaal (ook omdat je moeder mishandeld is, zo vertelde je).

Een andere optie is via de civiele rechter een straatverbod vragen, maar juist als ze in de buurt moeten zijn (bijv bij die boomgaard tegenover jullie) zal dat ook lastig worden.

Als ik je verhaal zo lees denk ik alleen maar: kwel jezelf niet langer en zoek wat anders om te wonen.
wendy1990

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De politie gaf aan dat de zaak waarschijnlijk geseponeerd word. Gebrek aan bewijs als reden.

We hebben er zeker over nagedacht om te verhuizen, maar dat is helaas niet zo makkelijk. Mijn vader heeft zijn bedrijf aan huis, en we verkopen voor niet minder dan een mlj. In deze tijd kopen mensen amper een huis, laat staat voor een groot bedrag. Huizen bij ons in de buurt staan al bijna een jaar te koop.

Maar toch bedankt voor de hulp Very Happy
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men krijgt onderstaand in een brief van de politie thuis. Ook in geval van mishandeling.

Quote:
Onderwerp: politiesepot

Op grond van bestaande richtlijnen is besloten om aan deze aangifte geen verder gevolg te geven.

De reden van deze beslissing is:
Sepot 02 (onvoldoende/geen wettig bewijs)

Uiteraard staat er ook in dat wanneer je je niet kunt verenigen met de gang van zaken dat je dat kenbaar kunt maken bij de OvJ.

Vrienden en kennissen die op bezoek zijn kunnen wél getuigen. Vaak mensen uitnodigen.
Zeemeeuw

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 13:54    Onderwerp: art. 12 Sv procedure Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geval van een sepot kun je ook de art. 12-procedure starten, dat staat ook altijd in die brief van kennisgeving sepot vermeld. Je doet dan je beklag over het niet vervolgen door de OvJ bij het gerechtshof.
cvb

BerichtGeplaatst: zo 26 apr 2009 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wendy1990 schreef:
In deze tijd...
Wendy, die gaat gewoon voorbij; tenminste met jou komt het dan helemaal goed Very Happy
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 27 apr 2009 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu las ik hier als reactie dat het persoonlijk recht is dat ze op onze uitrit mogen komen.

In je eerste post kwam naar voren dat de problemen begonnen toen de buren de toegang tot het erf werd ontzegd. Ik ging er van uit dat dit de directe buren waren, en dat er mogelijk eerst een speciaal recht was om op het erf te komen.
Als de buren bijvoorbeeld al jaren over het erf mogen lopen om bijvoorbeeld de openbare weg te bereiken, dan hebben ze een recht van overpad waardoor ze niet zomaar van de ene op de andere dag geweigerd kan worden om dat nog te doen.

Van een dergelijk recht van overpad is hier echter geen sprake. Ook blijkt de oorzaak van het foute gedrag niet te zijn dat jullie ze niet meer op het erf willen hebben, maar was het al een langlopend probleem.

Quote:
Het raakt me een beetje dat er hier gedacht wordt dat we het zelf uitlokken, maar wij hebben hun werkelijk nooit wat verkeerd gedaan.

Het is eerder ongeloof dat dergelijke bedreigende situaties kunnen bestaan, en ongeloof dat de politie daar kennelijk weinig tegen kan doen.

Wat nu precies de start is geweest van de problemen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Je vader wilde een stuk grond kopen, en de kinderen van de verkoper waren het er niet mee eens dat hun vader die grond aan jouw vader verkocht. Jouw vader heeft daarop aangegeven de grond niet meer te willen. Als dat al aanleiding is voor een probleem, dan lijkt mij dat tussen de verkoper en zijn kinderen. Niet iets tussen hen en jullie, en niet iets waar de hele buurt zich mee bemoeit.

Elke situatie heeft een aanleiding, en natuurlijk zijn wij geinteresseerd in die aanleiding zodat we de situatie beter kunnen begrijpen. Lees daar alsjeblieft geen verwijt in dat er sprake zou zijn van uitlokking. De gedragingen van deze buren zijn zodanig buitensporig dat daar geen verontschuldiging voor is.
wendy1990

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Nu las ik hier als reactie dat het persoonlijk recht is dat ze op onze uitrit mogen komen.

In je eerste post kwam naar voren dat de problemen begonnen toen de buren de toegang tot het erf werd ontzegd. Ik ging er van uit dat dit de directe buren waren, en dat er mogelijk eerst een speciaal recht was om op het erf te komen.
Als de buren bijvoorbeeld al jaren over het erf mogen lopen om bijvoorbeeld de openbare weg te bereiken, dan hebben ze een recht van overpad waardoor ze niet zomaar van de ene op de andere dag geweigerd kan worden om dat nog te doen.

Van een dergelijk recht van overpad is hier echter geen sprake. Ook blijkt de oorzaak van het foute gedrag niet te zijn dat jullie ze niet meer op het erf willen hebben, maar was het al een langlopend probleem.

Quote:
Het raakt me een beetje dat er hier gedacht wordt dat we het zelf uitlokken, maar wij hebben hun werkelijk nooit wat verkeerd gedaan.

Het is eerder ongeloof dat dergelijke bedreigende situaties kunnen bestaan, en ongeloof dat de politie daar kennelijk weinig tegen kan doen.

Wat nu precies de start is geweest van de problemen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Je vader wilde een stuk grond kopen, en de kinderen van de verkoper waren het er niet mee eens dat hun vader die grond aan jouw vader verkocht. Jouw vader heeft daarop aangegeven de grond niet meer te willen. Als dat al aanleiding is voor een probleem, dan lijkt mij dat tussen de verkoper en zijn kinderen. Niet iets tussen hen en jullie, en niet iets waar de hele buurt zich mee bemoeit.

Vinden wij ook. Die man en mijn vader waren er al bijna uit, tot de kinderen er zich mee gingen bemoeien. Ze zijn onder de verkoop uitgekomen door mijn vader zwart te maken. Ze konden niets anders bedenken om de verkoop tegen te houden. Klap1 voor mn vader. Vervolgens laat mn oma hem vallen door voor die andere familie te kiezen. Klap2. Dit kan er gewoon niet meer bij.

Elke situatie heeft een aanleiding, en natuurlijk zijn wij geinteresseerd in die aanleiding zodat we de situatie beter kunnen begrijpen. Lees daar alsjeblieft geen verwijt in dat er sprake zou zijn van uitlokking. De gedragingen van deze buren zijn zodanig buitensporig dat daar geen verontschuldiging voor is.

Maar wat ik me afvraag; is het normaal dat de politie ze niet opgepakt heeft? Alles kapotslaan, de deur openbreken, naar binnen komen, moeder mishandelen, mn vader ernstig bedreigen??
Ik heb een keer ruzie met mn vader gehad, een deuk in een binnendeur (zo'n deur van boord) geslagen, en ik zat een dag en nacht vast.
Ik snap het echt niet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
bona fides schreef:
17 feb 16:57: Je kunt mensen ook niet dwingen het elkaar naar de zin te maken.
Situatie lijkt me helaas ook niet anders dan bij b.v. echtparen, waarbij spanningen dermate zijn opgelopen, dat er eentje maar beter kan vertrekken.

Cvb, ik zou het prettig vinden als je geen quotes van mij op een bepaald onzinnige manier uit hun verband rukt. Er is nogal een verschil tussen het gebruik van geweld en het niet aardig zijn voor elkaar, en dat zul je toch hopelijk ook wel begrijpen. Later we daar hier verder alsjeblieft geen discussie over voeren.

wendy1990 schreef:
Maar wat ik me afvraag; is het normaal dat de politie ze niet opgepakt heeft? Alles kapotslaan, de deur openbreken, naar binnen komen, moeder mishandelen, mn vader ernstig bedreigen??

Het is niet normaal als de politie dat zou toelaten, maar om iemand aan te houden moet er voor de politie wel een concrete aanwijzing zijn dat die personen geweld hebben gebruikt en dingen hebben vernield. Wij kunnen vanuit onze stoel niet beoordelen hoe de situatie precies was.

Het is zaak om aangifte te doen. De politie is verplicht een aangifte op te nemen. Probeer een volgende keer dat het uit de hand loopt van een afstandje foto's te maken.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 28 apr 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het enige wat je kunt doen is aangifte, politie bellen en proberen bewijzen te verzamelen van de misdaden. Verder zou je een klacht kunnen indienen bij het arrondisement waarin de politie werkzaam is. Ook zou je zoals jetkroket zegt een brief kunnen schrijven naar de burgemeester en daar wil ik aan toevoegen dat je ook een klacht kunt indienen bij de nationale ombudsman over het politie optreden.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 8:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is nogal een verschil tussen het gebruik van geweld en het niet aardig zijn voor elkaar, en dat zul je toch hopelijk ook wel begrijpen.
Het eerstgenoemde begrip is wel relevant voor dit forum en het tweede - di 18 feb 09 15:48- niet?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
bona fides schreef:
Er is nogal een verschil tussen het gebruik van geweld en het niet aardig zijn voor elkaar, en dat zul je toch hopelijk ook wel begrijpen.
Het eerstgenoemde begrip is wel relevant voor dit forum en het tweede - di 18 feb 09 15:48- niet?

Vernieling en geweldpleging vallen onder strafbepalingen uit het wetboek van strafrecht. Niet aardig zijn voor elkaar valt in zijn algemeenheid niet onder zo'n strafbepaling.

De politie kan niet optreden tegen een buurman die niet aardig voor je is. De politie kan wel optreden tegen een buurman die met een knuppel op je inslaat.

Ook al zal je het hier wel niet mee eens zijn gezien het verloop van de discussie in die andere draad, laten we die discussie hier niet voortzetten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds