Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Balancing Inte...
Gemeentelijke ...
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 09 mei 2025 11:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tonen kentekenbewijs
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Onderzoek

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 14:35    Onderwerp: Tonen kentekenbewijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het verplicht om het kentekenbewijs van een voertuig dat vastgesjord op een aanhanger staat te kunnen tonen? Of is het voldoende om het kentekenbewijs van de aanhanger zelf en van het trekkende voertuig te kunnen tonen? Ik werd staande gehouden door een agent die het vermoeden had dat mijn aanhanger overbeladen was. Hij stelde dit vast door een eigen schatting van het voertuig dat erop stond en wilde daarom het kentekenbewijs van dat voertuig zien om zo het gewicht van dat voertuig te weten. Dat had ik niet onmiddellijk beschikbaar, wel de andere twee kentekenbewijzen. Bovendien stonden er nog wat andere spullen zoals oprijplaten vastgesjord op de aanhanger. Het totaal gewicht van de lading was dus meer dan dat van het voertuig, maar minder dan het maximale laadvermogen. Ik weet dat zeker want ik heb het geheel gewogen maar de agent twijfelde. Zou het niet eerlijker zijn om in zo'n situatie mij als bestuurder te verplichten om onder begeleiding van de agent onmiddellijk met de aanhanger naar de dichtstbijzijnde geijkte weegbrug te gaan? Ik wil best meewerken aan een onderzoek maar als ik het gevoel krijg dat iemand gaat zoeken om maar iets te vinden waarvoor een bon kan worden geschreven wil ik graag weten wat mijn rechten en plichten zijn en op welk punt ik niet meer hoef mee te werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 19:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je nou de bon gekregen?
Onderzoek

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik heb die agent gevraagd zich te legitimeren en gezegd dat ik het zou laten voorkomen als ik een bon zou krijgen voor een te zwaar beladen aanhanger. Ik denk namelijk niet dat een agent capabel is om exact het gewicht te schatten en als dat wel zo was geweest had hij mij niet staande hoeven te houden. Ik mag er namelijk nog ruim 100 kilo bij laden. Maar mijn vraag gaat niet over het gewicht maar over het tonen van het kentekenbewijs als het betreffende voertuig niet op eigen kracht deelneemt aan het verkeer. Daar zou ik graag antwoord op hebben.
rien_nl

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 16:24    Onderwerp: kentekenbewijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bestuurder van een motorvoertuig dient het originele kentekenbewijs te kunnen tonen

Aangezien het voertuig op een een kar stond bestuurde je hem niet.

Ik denk dat, in het uiterste geval de agent zou hebben kunen eisen dat de eigenaar het kentekenbewijs zou kunen tonen.
Maar helaas die was niet in de buurt.
Imeel

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 30 apr 2009 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En iets met lading/vrachtdocumenten? Sowieso kon die agent, als het kenteken bekend was, even met een collega bellen die zo op RDW.nl het kenteken kon invoeren en zo het gewicht van het ledig voertuig te achterhalen.
klokluider

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 30 apr 2009 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ga er van uit dat het kenteken bekend van het voertuig op de auto bekend was want anders zou de gequote vraag niet gesteld worden Wink

Quote:
Is het verplicht om het kentekenbewijs van een voertuig dat vastgesjord op een aanhanger staat te kunnen tonen?

maar je hebt ook rdw.nl waar je het zo zelf kunt checken
Lucas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk mag de agent vragen het kentekenbewijs te tonen. Ik zie echter op dit moment geen enkele reden waarom je verplicht zou zijn daar aan te voldoen. Ik begrijp dat je ook geen boete hebt gekregen voor het niet voldoen aan de toonplicht?

Het zou de discussie aanzienlijk hebben kunnen verkorten als daaruit onomstotelijk bleek dat het maximale gewicht niet werd overschreden en in dat opzicht ook in jouw voordeel zijn, maar wat niet gaat gaat niet.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2009 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een motorvoertuig dat zich op de openbare weg bevindt dient voor zien te zijn van een geldig kenteken.

Het hier bedoelde motorvoertuig (op de aanhanger) is volgens de WVW geen motorvoertuig op de openbare weg maar slecht lading en behoeft derhalve geen kenteken te bezitten, dus tonen hoeft al helemaal niet.

Het moeten hebben van een kenteken voor een dergelijk voertuig zou voor heel wat problemen zorgen bij zowel transporteurs van nieuwe voertuigen (kenteken van een voertuig wordt pas afgegeven zodra het voertuig door een erkende handelaar is verkocht), en voor transporteurs die wrakken ophalen bij de verschillende autosloopbedrijven (kenteken moet opgestuurd worden naar het RDW zodra de auto ter sloop is aangeboden bij een erkend auto demontage bedrijf).

Dus voor het niet kunnen tonen van een geldig kentekenbewijs kan hier geen proces-verbaal voor worden opgemaakt.

Overigens als het motorvoertuig gesleept wordt op de openbare weg (ook al zit er geen motor in) dient het wel voorzien te zijn van een geldig kenteken en dient de bestuurder op eerste verzoek het kenteken te kunnen tonen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds