|
Auteur |
Bericht |
Catweazle
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 19:13 Onderwerp: 3 maanden geen salaris, wat kan ik doen ? |
|
|
Beste mensen,
5 jaar heb ik voor een Rotterdams bedrijf een kleine dochteronderneming opgezet in Brazilië. Eind december vorig jaar besloot ik om officieel te emigreren.
Maar sindsdien heeft mijn werkgever geen salaris meer betaald. Ze hebben geen geld zegt men. Nu ben ik erg boos omdat ze mij (waarschijnlijk) met die wetenschap toch hebben laten emigreren. Tevens heb ik eind februari na een fikse ruzie ontslag genomen.
Vrijdag 27 april as. vertrek ik voor een maand naar Nederland om ander werk te zoeken en weer terug te komen naar Nederland. Mijn vragen zijn:
Kan ik gerechterlijke stappen ondernemen ? zo ja, waar en hoe ?
Heb ik nog ergens recht op ?
Bij voorbaat heel hartelijk bedankt voor advies.
Met hartelijke groet,
Catweazle
São Bernardo do Campo
Brazilië |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 19:33 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je met "ze hebben geen geld" dat je werkgever failliet is? Dan zit er weinig anders op dan je aan te melden bij de curator.
Als je werkgever niet failliet is, dan kun je door het instellen van een loonvordering uitbetaling afdwingen van het achterstallige salaris (vermeerderd met wettelijke verhoging en wettelijke rente). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Catweazle
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 19:45 Onderwerp: |
|
|
Het bedrijf is niet failliet maar ik heb al wel gehoord dat er ontslagen gaan vallen.
Waar kan ik dan het beste terecht om gerechterlijke stappen te ondernemen ? (ik verblijf de hele maand april in 's-Hertogenbosch) |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 21:00 Onderwerp: |
|
|
U kunt zelf al een brief opstellen met de loonvordering en alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten plus de wettelijke verhogingen (max. 50%) plus de wettelijke rente. De verhoging en rente is zo al van toepassing en is bij wet geregeld. |
|
|
|
 |
Catweazle
|
Geplaatst: wo 25 mrt 2009 22:31 Onderwerp: |
|
|
Alvast heel hartelijk bedankt voor de tips !
De brief met loonvordering zal ik maandag as. aangetekend versturen.
Ook zal ik eens langsgaan bij het gerechtsgebouw in Den Bosch.
Met hartelijke groet,
Theo |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 26 mrt 2009 14:31 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ook zal ik eens langsgaan bij het gerechtsgebouw in Den Bosch. |
Daar zul je doorverwezen worden naar een jurist of advocaat. Deze kan een loonvordering tegen uw werkgever instellen. Als het gaat om een onbetwiste vordering kan dit waarschijnlijk ook afgewikkeld worden terwijl u in het buitenland verblijft.
Ook kunt u bij het CWI informeren of deze het achterstallig loon aan u kan betalen in afwachting van de betaling van de werkgever. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 15:48 Onderwerp: CWI |
|
|
CWI is net omgedoopt in UWV Werkbedrijf. Daar kan je terecht als er sprake is van betalingsonmacht, niet als het gaat om onwil.
Je kan ook bij het Juridisch Loket langsgaan, daar hebben ze voorbeeldbrieven, kunnen ze bekijken of je voor rechtsbijstand in aanmerking komt en evt. doorverwijzen naar een advocaat die arbeidszaken doet. |
|
|
|
 |
|