Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 6:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen inkomen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rastafun

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 2:39    Onderwerp: Geen inkomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen over het volgende probleem: een goede vriend van mij leeft al ruim twee jaar zonder inkomen. Hij woont in een kraakpand en knapt zo af en toe auto's op zodat ie toch een beetje inkomen heeft. Hierover betaalt hij geen belasting. Het zijn kleine bedragen. Verder heeft hij geen zorgverzekering.
Hij is nu van plan om op een of andere manier hetgeen hij doet te legaliseren, zich in te laten schrijven bij de KvK zodat hij officieel een bedrijf kan beginnen.
Maar......volgens mij kan hij dan dik in de problemen komen met de belastingdienst; zij kunnen hem een aanslag doen toekomen over de jaren dat hij geen inkomen heeft gehad. Een mens kan nu eenmaal niet van de lucht leven.
Voorts de problemen met de zorgverzekering; voor zover ik het weet, moet hij als hij zich aanmeldt voor een verzekering over de jaren die hij zonder verzekering heeft gezeten, de premies over de gehele periode alsnog betalen en pas dan wordt er een verzekering afgesloten.
Wat is volgens jullie nou de verstandigste manier om dit allemaal te regelen zonder dat het gigantisch veel geld gaat kosten?

Hij is gewoon autochtoon en wil absoluut geen uitkering aanvragen.

Het zou fijn zijn als iemand hier er een zinnig antwoord op zou kunnen geven.
Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan het gedeelte van geen zorgverzekering voor je beantwoorden.

Wie geen zorgverzekering heeft krijgt een boete. Hoe wordt deze boete berekend?

Men berekent de boete op grond van het aantal maanden dat u niet verzekerd was. Over dit aantal, tot een maximum van vijf jaar, moet u ongeveer 130 procent van de premie betalen.

Die 130 procent wordt berekend aan de hand van de 'rekenpremie' (de geschatte gemiddelde premie). De rekenpremie wordt vastgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Op de rekenpremie is ook de zorgtoeslag gebaseerd. Beide worden dus niet gebaseerd op de werkelijke premie die iemand bij zijn verzekeraar moet betalen.

Bron: http://www.consumentendezorg.nl
rastafun

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt!

Alleen is het me niet echt duidelijk. Hoe ik het lees: de totale premie over de niet verzekerde maanden plus 30% extra als boete is het te betalen bedrag? Vervolgens wordt dit bedrag berekend a.d.h. van een "rekenpremie" die bepaald wordt door VWS. En daar komt ie dan: hoe wordt de rekenpremie bepaald? Je schrijft dat dit dan samenhangt met de zorgtoeslag. Is het correct als ik dit lees als dat het niet van te voren vaststaat hoeveel het totaal te betalen bedrag bedraagt?

Ik weet het, ik ben lastig!!

Groet, Marjan
Nobility

Nobility

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals de link vermeldt, wordt de rekenpremie uitgerekend aan de hand van het geschatte gemiddelde premie. Exacte cijfers kan ik helaas niet geven.

De samenhang met de zorgtoeslag betekent dat zorgtoeslag op dezelfde manier wordt bepaald als de de boete, namelijk op de rekenpremie. Dat wil zeggen, ze hebben dezelfde basis Wink

Welk bedrag betaalt moet worden hangt dus af van de situatie. Aan de tijdsduur, dus hoelang iemand niet heeft betaald en de op dat moment door het VWS vastgestelde rekenpremie.

Ik hoop zo alle vragen met betrekking tot de de zorgverzekering te hebben beantwoord Smile
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zeer globaal berekend:

gemiddelde premie € 90,- x 24 maanden = €2.160,- + 30% = € 2.808.
rastafun

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 2:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke. bedankt voor de reacties.

WimWest, is het dus simpelweg alle achterstallige premie betalen plus die 30% boete?
Denk ik eigenlijk ook.

Groet, Marjan
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 13:05    Onderwerp: Re: Geen inkomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

rastafun schreef:
Maar......volgens mij kan hij dan dik in de problemen komen met de belastingdienst; zij kunnen hem een aanslag doen toekomen over de jaren dat hij geen inkomen heeft gehad. Een mens kan nu eenmaal niet van de lucht leven.

Waarop baseer je dit? Komt vreemd op me over. De belastingdienst doet niets met “luchthappers”. Dat heb je gemerkt. Ook Fiod/Siod en politie doen niets. Ook niet na een melding. Dan wanneer er inkomen opgegeven wordt, zouden ze een aanslag sturen over de jaren waarop er lucht is gehapt. Waarop baseren ze dat dan?
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Zeer globaal berekend:

gemiddelde premie € 90,- x 24 maanden = €2.160,- + 30% = € 2.808.

Min de zorgtoeslag. De grens van het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag voor alleenstaande is max. 26.071 bruto per jaar. Wanneer iemand geen inkomen heeft, heeft hij/zij dus ook recht op zorgtoeslag. De maximale zorgtoeslag voor een alleenstaande bedraagt ongeveer 50 euro per maand.

rastafun schreef:
Quote:
Hij woont in een kraakpand en knapt zo af en toe auto's op zodat ie toch een beetje inkomen heeft. Hierover betaalt hij geen belasting. Het zijn kleine bedragen.

Wanneer hij hiervoor betaald wordt, is hij belastingen verschuldigd. In zijn geval zal dat niet veel zijn want het bedrag aan belastingen dat hij verschuldigd is, wordt in ieder geval verminderd met de algemene heffingskorting en met arbeidskorting.

edit: Hij zal als ondernemer worden aangemerkt. Dat ligt anders.

Laatst aangepast door JetKroket op di 21 apr 2009 14:42, in totaal 1 keer bewerkt
ilonka

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan die persoon gewoon niet zeggen dat hij jaren in het buitenland heeft vertoeft, zodat hij onder die betaling van de premie van de Zorgverzekeringswet uitkomt?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds