|
Auteur |
Bericht |
Summer
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 108
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 22:04 Onderwerp: Formele rechtkracht |
|
|
Geldt de leer van de formele rechtkracht ook tussen particulieren onderling of moet er een bestuursorgaan bij betrokken zijn? Waar kan ik dit vinden?
Bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 10 mei 2009 23:05 Onderwerp: |
|
|
Wat is precies de situatie die je voor ogen staat?
De leer van de formele rechtskracht ziet in de eerste (enige?) plaats op de rechtmatigheid van besluiten. Besluiten kunnen alleen door een bestuursorgaan worden genomen.
Een besluit ziet doorgaans (of altijd?) op de rechtsverhouding burger - bestuursorgaan. Tussen burgers onderling hebben besluiten dus eigenlijk geen werking, zodat de leer van de formele rechtskracht voor de verhouding tussen burgers onderling strikt genomen geen betekenis heeft. Maar dit is vooral een theoretische redenering van mijn kant; misschien zie ik dingen over het hoofd die nu juist in de situatie waar jij aan denkt spelen.
Mocht het gaan om een vergunningplichtige situatie, dan moet je het denk ik zo zien dat het alleen uitmaakt of er wel of geen vergunning is, niet of die vergunning rechtmatig is verleend. En die vergunning zorgt er in principe alleen maar voor dat de vergunninghouder niet de vergunningplicht overtreedt; hij kan nog wel andere normen overtreden door volgens de vergunning te handelen. Wel kan een vergunning hierbij een soort reflexwerking hebben op de rechtsverhouding tussen particulieren (zodat er bij wat ik in de vorige alinea schreef een kanttekening moet worden geplaatst). Zie deze draad en het artikel van Van der Grinten waar ik naar link. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|