|
Auteur |
Bericht |
swagers
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 apr 2009 20:51 Onderwerp: Ondergeschikte boven zijn leidinggevende plaatsen ? |
|
|
Waarden:
Ik zit met volgend dilema:
Medewerker heeft een arbeidsovereenkomst en functieprofiel, waarin staat dat hij direct rapporteert aan de alg. dir.
Hier zijn ook organigrammen van, met naam en toenaam.
Er word de medewerker meegedeeld, dat één van zijn ondergeschikten boven hem geplaatst word, zonder dat de betroffen persoon hierover vooraf geïnformeerd is en/of uit zijn huidige functie ontheven is.
Betroffen medewerker dient nu te rapporteren aan zijn eerder ondergeschikte.
Er is met hem nimmer gesproken over dis-functioneren, er is (voor zover bekend) geen dossier tegen deze betroffen werknemer en er word zelfs bevestigd dat de organisatie op de goede weg is (dus onderleiding van betroffene), terwijl de nieuwe (ex ondergeschikte) 3 maanden lang afwezig is geweest, wegens ouderschapsverlof.
Er is geen officieele aankonding geweest van een evt. reorganisatie, geen (interne) sollicitatie procedure geweest, of onderling overleg met betrokkenen geweest.
Betroffen medewerker heeft al schriftelijk aangegeven niet accoord te zijn met de huidige situatie en eist zijn functie op.
Mijn vragen:
a) moet de betroffen persoon deze nieuwe opzet accepteren ?
b) zo nee, op welke gronden kan hij bezwaar maken ?
c) kan hij aanspraak maken op evt. schadeloosstelling(en) ?
d) ... ?
Met dank ! |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 14:58 Onderwerp: |
|
|
Jammer dat er geen juridisch antwoord op je vraag komt. Ik ben ook wel benieuwd. Als niet jurist zou ik zeggen dat het mag. Een werkgever hoeft toch niet andere werknemers te consulteren wie ze in welke functie plaatsen? Als de 'lagere' van buiten het bedrijf zou komen zou hij wel in de 'hogere' functie geplaatst mogen worden, maar nu hij van het bedrijf zelf is mag het niet? Dat lijkt mij raar. Hoe zuur het ook voor de getroffene is.
Als ik de eerst hoger geplaatste werknemer was, zou ik wel nadenken of ik daar nog wil werken. Het is wel een signaal van de wergever. Mogelijk doen ze dit niet voor niets. Het is ook niet menselijk om het zo aan te pakkken. Wat er is mis gegaan kan alleen maar boven tafel komen in een gesprek en duidelijk te krijgen hoe wat waar waarom. Het kan altijd nog dat er echt sprake is van een onhandigheid/misverstand. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 15:23 Onderwerp: Re: Ondergeschikte boven zijn leidinggevende plaatsen ? |
|
|
Ik zie niet waarom de betrokken medewerker bijvoorbeeld uit zijn functie ontheven zou moeten worden. De functie blijft dezelfde, alleen verandert aan wie gerapporteerd wordt (maar er moet nog steeds gerapporteerd worden, dus inhoudelijk verandert daar niets).
Je moet het meer zien als een delegatie vanuit de functie van de algemeen directeur. Die besteedt een deel van zijn werk nu uit aan iemand die hij er tussen zet.
Daarover hoeft niet vooraf toestemming te bestaan of overlegd te worden met de persoon die nu aan een ander moet gaan rapporteren.
Quote: | Betroffen medewerker heeft al schriftelijk aangegeven niet accoord te zijn met de huidige situatie en eist zijn functie op. | Betrokken medewerker houdt gewoon zijn functie.
Als er een ondernemingsraad is kan deze man wel nagaan of de OR om advies is gevraagd in deze kwestie. Volgens art 25 lid 1 sub e is de OR namelijk adviesgerechtigd bij een belangrijke wijziging in de organisatie dan wel in de verdeling van bevoegdheden binnen de onderneming.
Maar ook al zou dat advies niet gevraagd zijn en zou de OR daar al een punt van maken, dan vermoed ik dat de werknemer waar het nu over gaat daar eigenlijk weinig mee kan.
Een werkgever heeft geen verplichting mensen op een bepaalde plek te zetten; hij mag kiezen wie hij voor een bepaalde functie selecteert. Anders zou je de situatie kunnen krijgen dat je voor de functie ongeschikte mensen op een plek moet zetten puur omdat je een ander (een ondergeschikte van die persoon) op grond van vaardigheden en kennis wat omhoog wilt halen.
Schadeloosstelling zit er dus zéker niet in. Waarom?
Promotie is geen recht. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 19 apr 2009 15:44 Onderwerp: |
|
|
In principe heb ik hetzelfde meegemaakt en had daar ook geen enkele moeite mee. Mijn functie en verantwoordelijkheden bleven hetzelfde, aleen zat er organisatorisch een schakel meer tussen mij en directie. Dat heeft ook nimmer problemen opgeleverd.
Geldt in principe hier hetzelfde, er is geen functiewijziging en/of wijziging in verantwoordelijkheden, dus er valt niets te protesteren. |
|
|
|
 |
|