|
Auteur |
Bericht |
Kwinter
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 apr 2009 21:45 Onderwerp: Ontslag door reorganisatie: wat te doen? |
|
|
Ik heb een vraagje voor de mensen hier die verstand hebben van het arbeidsrecht:
Mijn moeder is 52 en werkt al meer dan 28 jaar bij hetzelfde bedrijf (industriële boekbinderij). Onder het motto dat het slecht gaat met de economie voert het bedrijf een reorganisatie door en is mijn moeder samen met een aantal andere mensen volkomen onverwacht ontslagen omdat ze "teveel indirecte uren" draaien. Ze werkt deeltijd en heeft van leidinggevenden nooit iets negatiefs over haar functioneren te horen gekregen. Bovendien was ze altijd bereid extra uren te draaien of op andere afdelingen te werken, waardoor er best naar een andere functie voor haar had kunnen worden gezocht binnen het bedrijf. Dat er te weinig werk voor haar is, is ook onzin omdat zij en haar collega in hun huidige functie handen tekort komen en haar collega het werk zelfs niet in zijn eentje aankan. Afgezien daarvan heeft mijn moeder meerdere collega's die dit jaar, volgend jaar of het jaar daarop met pensioen gaan en hebben aangegeven dat zij voor een vergoeding best wat eerder willen opstappen zodat anderen hun baan kunnen behouden. Hier is echter nooit op ingegaan. Wel heeft het bedrijf een sociaal plan/arbeidsreïntegratie geregeld om de werknemers aan een nieuwe baan te helpen, maar dat kunnen de meeste natuurlijk wel vergeten in deze economische tijden, vooral gezien hun leeftijd (grotendeels 50+).
Weet iemand wat mijn moeder het beste kan doen? Ze heeft alvast laten weten dat ze niet akkoord gaat met het ontslag (dat schijnt de eerste stap te zijn die je in zo'n geval moet zetten) maar wat verder? Moet ze nu naar een rechter? Haar rechtsbijstandsverzekering op de hoogte stellen? Een advocaat in de arm nemen? Weet iemand wat de beste handelswijze is in dit geval? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 22 apr 2009 5:50 Onderwerp: |
|
|
vraag 1 = is er een CAO, OR of PVT
vraag 2 = is er collectief ontslag aangevraagd via UWV WERKbedrijf of KR
vraag 3 = is het anciënniteit-principe afgesproken
vraag 4 = zijn de overuren langer dan 3 maanden uitgevoerd
vraag 5 = is er een ontslagvergoeding aangeboden
vraag 6 = is er een ontslagtermijn opgenomen volgens de wett. richtlijnen
vraag 7 = is er een economische grondslag aangetoond
vraag 8 = hoeveel medewerkers heeft het bedrijf en aan hoeveel medewerkers is er ontslag aangezegd
Voorlopig moet zij schriftelijk aangeven dat zij niet akkoord gaat met enig voorstel tot beeindiging van de arbeidsovereenkomst en dat zij zich beschikbaar houdt voor het verrichten van de bedongen arbeid.
Als bovenstaande vragen beantwoord kunnen worden, dan is een gerichter advies mogelijk. |
|
|
|
 |
Kwinter
|
Geplaatst: wo 22 apr 2009 10:15 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | vraag 1 = is er een CAO, OR of PVT |
Dat er een CAO is zou best kunnen, maar ik weet te weinig van dit soort onderwerpen, daarom ben ik hier. Een OR en PVT zijn er naar mijn weten niet; het is een nogal ondemocratisch bedrijf waar de directie heer en meester is en waar mensen die dwarsliggen of kritiek uiten te horen krijgen dat ze moeten doen wat ze gezegd wordt en dat ze anders op zoek kunnen naar een andere baan. Er is in het verleden wel een poging ondernomen om een ondernemingsraad op te richten maar die werd van alle kanten tegengewerkt door de directie en uiteindelijk wilde niemand meer in die raad omdat ze toch niets konden bereiken en/of omdat ze voor hun baan vreesden.
WimWest schreef: | vraag 2 = is er collectief ontslag aangevraagd via UWV WERKbedrijf of KR |
Ik neem aan van wel; er moeten zes mensen tegelijk uit en daar hebben ze volgens mij een ontslagvergunning o.i.d. voor nodig.
WimWest schreef: | vraag 3 = is het anciënniteit-principe afgesproken |
Nee; degenen die ontslagen worden zijn bijna allemaal mensen die er al zo'n beetje hun hele leven werken. Het bedrijf heeft liever Polen en uitzendkrachten want die zijn goedkoper, dus de mensen die weg moeten zijn vooral de oude garde.
WimWest schreef: | vraag 4 = zijn de overuren langer dan 3 maanden uitgevoerd |
Mijn moeder werkte vooral extra uren wanneer dat nodig was, er zat dus geen vastigheid in. Dit heeft ze gedaan zolang ze daar werkte: als een collega vrij had, er een haastklus tussendoor kwam of het bedrijf een bepaalde order niet op tijd kon vervullen, werkte ze over om het probleem op te lossen.
WimWest schreef: | vraag 5 = is er een ontslagvergoeding aangeboden |
Dat krijgt ze waarschijnlijk vandaag te horen: zij en de andere ontslagen werknemers moeten daarvoor vanmiddag op gesprek komen.
WimWest schreef: | vraag 6 = is er een ontslagtermijn opgenomen volgens de wett. richtlijnen |
Het ontslag gaat in per 1 juni, ik weet niet of dat volgens de richtlijnen is?
WimWest schreef: | vraag 7 = is er een economische grondslag aangetoond |
Ik heb begrepen dat ze worden ontslagen omdat ze teveel indirecte uren draaien. De economie is daarbij wel als argument gebruikt maar of ze dit kunnen onderbouwen weet ik niet.
WimWest schreef: | vraag 8 = hoeveel medewerkers heeft het bedrijf en aan hoeveel medewerkers is er ontslag aangezegd |
Hoeveel medewerkers er precies zijn weet ik niet, maar het zijn er zeker een paar honderd. Bovendien is de fabriek overgenomen door een groot Frans bedrijf, waarvan het nu een dochteronderneming is. Gisteren zijn er zes werknemers ontslagen, maar enkele weken tot maanden geleden is er volgens mij een vergelijkbaar aantal mensen ontslagen. Meestal totaal onverwacht en tot op het laatste moment geheim gehouden, zelfs de direct leidinggevende van mijn moeder wist gisteren nergens van; hij kreeg de lijst pas een paar minuten van tevoren te zien. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 6:00 Onderwerp: |
|
|
Ontslagvergunning moet altijd aangevraagd worden en dat wordt dan ook medegedeeld dmv hoor en wederhoor.
Als er meer dan 50 personen werken is men verplicht een OR te hebben en deze moet ook akkoord gaan met de ontslagen.
Zoals het er nu voor staat, kan er altijd beroep aangetekend worden tegen dit ontslag en zeker als het bedrijfseconomisch niet wordt onderbouwd. Een ontslag moet altijd vergezeld zijn van toestemming van UWV werkbedrijf of een ontbinding door de kantonrechter.
daar er al een eerdere poging is gedaan om een OR te vormen, zullen er wel wat vakbondsleden zijn. Ga daar eens mee in overleg. Volgens de gestelde gegevens wil deze fabriek zijn huidige werknemers inruilen voor goedkopere krachten. Het is wel een hele strijd, maar deze is absoluut te winnen, zeker met collectieve weerstand.
In dit geval kan je beter collectief in de aanval gaan, dan met groepjes van zes er uitgegooid worden. |
|
|
|
 |
Kwinter
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 9:20 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de raad!  |
|