|
Auteur |
Bericht |
sascharooij
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 14:05 Onderwerp: reintegratieperikelen, werkgever wil mij niet beter melden |
|
|
Hoi,
Na een postnatale depressie ben ik een tijdje uitgevallen op mijn werk. Ik ben bij de uwv-arts geweest en deze gaf mij mondeling aan dat mijn ziekte zwangerschapsgerelateerd was en dat de uitkering via het uWV zou gaan lopen.
Inmiddels ben ik aan het reintegreren en tijdens het eerste gesprek met mijn manager gaf ik aan weer in verwachting te zijn. Hij gaf vrijwel direct aan dat ze er dan waarschijnlijk voor zouden kiezen om mij niet beter te melden, met het oog op een mogelijke eerdere uitval wegens zwangerschap. Bovendien werd mij een dag later te kennen gegeven dat ik voorlopig geen eigen dossiers krijg, omdat dat met de komende verlofperiode niet handig is (mijn verlof zal over 5 maanden ingaan en bovendien heb ik bij eerdere verloven altijd tot de laatste week voor een verlof eigen nieuwe dossiers gekregen). Wel kon ik wat ander werk doen.
Het gaf mij een raar gevoel, omdat ik gewoon wil reintegreren in mijn eigen werk. Bovendien zie ik het gevaar, dat als ik niet mijn eigen werk zou kunnen doen, ik niet beter gemeld hoef te worden.
Omdat ik na het gesprek met de uwv-arts niets meer van het uwv heb vernomen heb ik telefonisch contact opgenomen. Mij werd verteld dat er geen uitkeringen aan mijn werkgever plaatsvonden, kennelijk omdat mijn werkgever mijn ziekte niet had aangemeld. Het kwam een beetje vreemd over op mij, omdat ik wel ben aangemeld en als gevolg daarvan bij de UWV-arts langs ben gegaan. Kennelijk had er later nog een melding moeten komen?
Dat mijn werkgever mij ziek wil laten blijven, kan ik me voorstellen met het idee dat mijn salaris wordt vergoed door het UWV en ik zo een goedkope kracht ben. Maar ja, nu blijkt er helemaal geen uitkering te zijn (wat mijn manager overigens niet weet volgens mij). Dat zou de zaak kunnen veranderen. Ik heb het nog niet gemeld, omdat ik eerst mijn eigen positie in kaart wil krijgen. Ziek blijven is voor mij geen optie. Allereerst omdat ik dan niet meer ziek ben en ik dus gewoon beter gemeld wil worden. Bovendien zal het tweede ziektejaar formeel in beeld komen, met terugval in salaris, terwijl ik niet ziek ben. Ik weet niet hoe de bevalling zal gaan en of ik na mijn verlof ziek ben of niet. En een laatste is, dat ik graag zelf wil bepalen wanneer mijn verlof ingaat. Indien ik voor het verlof ziek ben, moet ik zes weken voor de uitgerekende datum met verlof, in plaats van vier weken. Als ik in de praktijk dan niet ziek ben, wil ik daar een eigen keuze in hebben.
Mijn vragen: kan een werkgever mij ziek laten blijven tegen mijn wens in? Wat zijn mijn mogelijke stappen? Klopt het dat mijn werkgever nog een verzoek had moeten indienen bij het UWV?
Alle raad is welkom! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 19:57 Onderwerp: |
|
|
M.b.t. zwangerschap zijn er zoveel beschermende wetten, dat het gewoon duizelt. De bescherming is meer dan genoeg aanwezig, dus die teksten zou ik zeker even doornemen.
Wat betreft de ziekmelding kan je via de UWV bij weigering van hersteld melding een deskundigenoordeel opvragen. Kost je € 50,- en dan heb ke in ieder geval een uitspraak. Ik zou daar wel open in zijn, want het niets om stiekem over te doen of positie te bepalen. Die bescherming is ruim voldoende aanwezig en als je beter bent, dan ben je beter en hoef je ook niet meer te re-integreren. |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 23 apr 2009 23:45 Onderwerp: |
|
|
Naar mijn weten ben je, zolang je aan het reintegreren bent, (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt. Dus je werkgever kan je dan niet eens beter melden.
Als ik jou was, zou ik proberen nog voordat je zwangerschapsverlof ingaat, volledig arbeidsgeschikt laten melden. Anders loopt dadelijk tijdens de zwangerschaps- en bevallingsverlof de ziekteperiode door en dan ben je al snel aan de beurt voor een WIA-keuring. |
|
|
|
 |
sascharooij
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 22:27 Onderwerp: |
|
|
Dank voor het meedenken.
Ik weet dat ik, zolang ik niet volledig gereintegreerd ben, niet beter gemeld kan worden. Maar het probleem is juist dat mijn werkgever niet voornemens is om mij beter te melden nadat ik volledig gereintegreerd zal zijn.
Naar verwachting zal ik per 1-6 weer volledig werken, mijn verlof zal medio september ingaan. Er is dus een overlap van 3,5 maand. Ervan uitgaande dat ik inderdaad volledig gereintegreerd ben, zou ik dan toch ziekgemeld blijven en komt de wia-regeling eng dichtbij. Onterecht naar mijn mening, omdat ik dan wel gewoon kan werken. |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: vr 24 apr 2009 22:36 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat je regelmatig contact hebt met de arbo-arts? Deze bepaalt of je al dan niet arbeidsgeschikt bent of niet. Is de werkgever er niet mee eens, dan kan jij bij het UWV een second opinion aanvragen. Als deze onafhankelijke arts ook de mening is toegedaan dat je arbeidsgeschikt bent, dan staat je werkgever erg zwak tegenover de rechter. Je werkgever is tenslotte geen arts. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 apr 2009 11:00 Onderwerp: |
|
|
Een werknemer heeft recht op minimaal twee contacten per jaar met de bedrijfsarts zonder opgave van reden aan de werkgever.
Laat de bedrijfsarts een definitief oordeel geven. De bedrijfsarts moet zich aan het STECR protocol houden en zal waarschijnlijk een advies geven dat er geen beperkingen meer zijn om arbeid te verrichten. Dit blijkt meestal voldoende, echter de werkgever mag zeggen dat je nog niet geschikt bent om volledige arbeid te verrichten uit zorgplicht en verantwoordelijkheid. Dit mag natuurlijk niet om economische redenen gaan en ten nadele van de werknemer. Daarom is een deskundigenoordeel naast het advies van de bedrijfsarts voldoende om aannemelijk te maken dat de werkgever verkeerd oordeelt. |
|
|
|
 |
|