Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
edwin2404
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 apr 2009 13:36 Onderwerp: Ontslag en dan wel recht op een ww uitkering? |
|
|
Ik help iemand met het uitzoeken of hij een ww-uitkering kan krijgen als hij wordt ontslagen.
Situatie is als volgt:
Vanwege bedrijfseconomische omstandigheden worden er bij een bedrijf 7 van de 10 mensen ontslagen. Nu moet de persoon die ik help een beeindigingsovereenkomst ondertekenen (wordt al wat onder druk gezet om dit te ondertekenen). Omdat hij geen rechtsbijstandverzekering heeft en ook geen lid is van de bond is hij naar het UWV gegaan en ook naar het juridisch loket.
De, nog niet ondertekende, beeindigingsovereenkomst heeft hij aan een medewerker van UWV laten zien. Die heeft aangegeven dat hij dit niet moet ondertekenen omdat er niet uit blijkt dat zijn bedrijf het ....... beginsel (wie het laatst komt eerst eruit) heeft gehanteerd.
Bij het juridisch loket werd hem ook geadviseerd niet te ondertekenen omdat zij ook niet zeker weten of hij aan de hand van de overeenkomst een ww-uitkering krijgt.
Aan de hand van bovenstaande heb ik ook al wat op internet gezocht en ook op website van UWV en ik denk dat zij nog geen zekerheid daar over kunnen geven omdat ze eerst moeten uitzoeken of er sprake is van`verwijtbaar` ontslag.
Heeft iemand van jullie advies? Moet deze persoon het op een pro forma procedure aan laten komen of nu ondertekenen en hopen dat hij een ww-uitkering krijgt. En zijn er ook kosten aan een pro forma procedure verbonden? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 apr 2009 17:41 Onderwerp: |
|
|
Werkgever kan alleen ontslag geven bij aanwijsbare ecenomische redenen. Als de betrokken werknemer zonder verdere onderbouwing tekent, is hij verwijtbaar werkloos.
Gezien het aantal (7 van de 10) zal de werkgever alleen met toestemming UWV WERKbedrijf kunnen ontslaan, dit geldt dan voor alle 7 medewerkers.
De werkgever kan er ook voor kiezen om via de kantonrechter een ontbindingsprocedure te starten. Ook hier zal hij moeten aantonen en onderbouwen dat er een economische reden is. Afhankelijk of hij dit kan aantonen lrijgt de werkgever wel/geen toestemming en er kan ook een schadevergoeding voor de werknemer worden bepaald. Dit is ook beter want hij wordt dan veroordeelt tot betaling en bij een pro forma moet je dit nog maar afwachten.
Kortom: niets tekenen en vragen om zijn ontslagtoestemming van UWV of de kantonrechter.
Uiteraard zijn er geen kosten verbonden aan de gang naar de rechter voor de werknemer. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|