Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
How to Experie...
Experience the...
Experience the...
Discovering Co...
Afstuderen - v...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 24 dec 2025 23:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract verlenging aangeboden, geen gebruik van maken!
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
distefano

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 15:46    Onderwerp: Contract verlenging aangeboden, geen gebruik van maken! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn Arbeidscontract loopt 30 april af, nu heb ik een verlenging aangeboden gekregen maar wil er geen gebruik van maken want heb per 1 juni een andere baan gevonden.
Nu wilt mijn huidige werkgever dat ik teken voor het niet gebruik maken van de aangeboden verlenging, maar ik zit met een overbruggings maand (Mei) waar ik terug kan vallen op een WW uitkering, die ik op deze manier ontloop.

Vraag:

Ben ik verplicht te tekenen voor het niet gebruik maken van de aangeboden verlenging?

Ik hoop dat iemand me spoedig hier duidelijkheid over kunt geven.

Stefano
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Don

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 15:52    Onderwerp: Re: Contract verlenging aangeboden, geen gebruik van maken! Reageer met quote Naar onder Naar boven

distefano schreef:
Hallo,

Mijn Arbeidscontract loopt 30mrt af, nu heb ik een verlenging aangeboden gekregen maar wil er geen gebruik van maken want heb per 1 juni een andere baan gevonden.
Nu wilt mijn huidige werkgever dat ik teken voor het niet gebruik maken van de aangeboden verlenging, maar ik zit met een overbruggings maand (Mei) waar ik terug kan vallen op een WW uitkering, die ik op deze manier ontloop.

Vraag:

Ben ik verplicht te tekenen voor het niet gebruik maken van de aangeboden verlenging?

Ik hoop dat iemand me spoedig hier duidelijkheid over kunt geven.

Stefano

Als er een einddatum in je contract staat, in dit geval 30 maart, dan loopt het contract op dat moment van rechtswege af. Dat wil zeggen, zonder dat werkgever of werknemer daarvoor een (rechts)handeling hoeven te verrichten.

In mijn optiek ben je rechtens niet gehouden om hetgeen te tekenen dat de werkgever van je vraagt.

Bij de beoordeling van de WW-aanvraag zal overigens meegewogen worden of je werkgever je contractverlenging heeft aangeboden. Als dan blijkt dat je die verlenging hebt geweigerd dan kan dat betekenen dat er wordt geconstateerd dat je in de maand mei verwijtbaar werkloos bent geworden. Als dat zo is, dan zal er geen WW worden betaald.

Groeten,
Don
distefano

BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je snelle reactie.

Mijn huidige werkgever heeft dus "rechtswege"niks nodig om mijn contract niet te verlengen, en ik dus ook niet.

Maar waarom zou hij dan toch willen dat ik teken voor het niet gebruik maken van de verlenging?
Daar dit geen enkele consequentie heeft voor hem ,maar wel voor mij.

Stefano
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom je werkgever dat wil kan ik je niet vertellen, maar kun je hem natuurlijk gewoon vragen. Voor jou heeft tekenen m.i. geen consequentie, want recht op WW heb je volgens mij niet. De WW is niet bedoeld voor overbruggingsmaanden bij een vrijwillige verandering van baan.

Het handigste lijkt me om te proberen je huidige contract met één maand te verlengen. (Of als je toevallig voor mei al leuke activiteiten hebt gepland... daar is de WW dus niet voor bedoeld.)

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste (een nieuw contract voor de duur van 1 maand) wilde ik ook al voorstellen (het lijkt me voor jou namelijk wel de veiligste optie om verzekerd te blijven van een inkomen) en bona fides' mening over vrije tijd op kosten van de zaak Nederland onderschrijf ik van harte (hoewel men hier op rf niet moraliserend mag zijn ... hihi... want daar vraagt de vragensteller niet om)
distefano

BerichtGeplaatst: ma 06 apr 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties.

Wegens de financiele crisis die is ontstaan, werd bij ons bedrijf "begin vh jaar" al aangegeven dat alle aflopende contracten niet werden verlengd.
Ook werd mij verteld dat ik dus het beste ook ogen en oren moest open houden voor iets nieuws. Nu 1 maand voor einde contract had ik dus al iets elders gevonden en kreeg dus ook mijn verlenging aangeboden"geheel onverwacht".
Nu heb ik dus gekozen voor het nieuwe avontuur, ook omdat het beter past in mijn huidige leefsituatie. Maar het gaat me eigenlijk niet zo zeer om die ene maand overbrugging, maar stel in het ergste geval dat om wat voor reden dan ook , mijn nieuwe baas ook afhaakt(wat ik niet geloof) dan heb ik dus wel een probleem als ik dus teken voor het niet gebruik maken van mijn contract verlenging.

Stefano
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 2:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
en bona fides' mening over vrije tijd op kosten van de zaak Nederland onderschrijf ik van harte (hoewel men hier op rf niet moraliserend mag zijn ... hihi... want daar vraagt de vragensteller niet om)

Dat de regeling er niet voor is bedoeld is niet (alleen) moraliserend, maar een keuze van de wetgever.

distefano schreef:
Maar het gaat me eigenlijk niet zo zeer om die ene maand overbrugging, maar stel in het ergste geval dat om wat voor reden dan ook , mijn nieuwe baas ook afhaakt(wat ik niet geloof) dan heb ik dus wel een probleem als ik dus teken voor het niet gebruik maken van mijn contract verlenging.

Ik zou het omdraaien. Jij hebt een probleem als jouw baas niet tekent dat jij geen contractverlenging krijgt aangeboden.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 3:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beste advies is om de nieuwe werkgever te verzoeken de arbeidsovereenkomst per 1 mei te laten ingaan wegens gewijzigde omstandigheden.
Indien dit niet mogelijk blijkt en u start 1 juni uw proefperiode, waaruit blijkt dat de nieuwe werkgever in die periode aangeeft dat er toch geen juiste keus is gemaakt, dan heeft u wel een probleem. U bent dan verwijtbaar werkloos.

Het beeindigen tijdens de proefperiode en zelfs voor de proefperiode is helaas de laatste periode een veelgehoorde klacht.
distefano

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag uitsluitsel gekregen van UWV, als ik kan aangeven dat ik voor een verbetering ga (en dat kan ik) dan heb ik recht op een WW uitkering voor die ene maand.

Stefano
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds