|
Auteur |
Bericht |
BenIPAQ
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: ma 11 aug 2008 12:46 Onderwerp: Wat zijn mijn rechten? |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn verhaal is als volgt:
Ik, B, woon sinds januari 2008 op mezelf in Rotterdam. Het huis waar ik ben ingetrokken is een huurhuis. Het wordt gehuurd door hoofdhuurder N. bij Vestia. Ik heb een huurcontract getekend met N. N. woont in Amerika en vond het dus totaal geen probleem dat ik voor onbepaalde tijd in het huis zou blijven wonen.
Nu is er een probleem, want... N. mag het huis niet zomaar onderverhuren aan mij. Dat staat in het huurcontract dat N. met Vestia heeft lopen. Ook is het zo dat N. helemaal geen recht meer heeft om het huis te huren van Vestia, aangezien hij het huis helemaal niet als hoofdverblijf gebruikt en zelfs al jaren in Amerika woont.
Vestia is hier achtergekomen nadat ikzelf een gesprek heb gevoerd met Vestia. Ik heb eerlijk uitgelegd dat ik het gevoel had dat er iets niet klopte. Toen ging het balletje rollen...
Volgens Vestia sta ik niet ingeschreven in het huis als medebewoner, maar wel sta ik ingeschreven bij het GBA. Het vreemde is dat ik zelf, in januari, naar Vestia ben gegaan om me in het huis te laten inschrijven. Dit was allemaal gelukt en zij zouden het zelfs ook allemaal doorspelen naar Gemeente Rotterdam zodat ik goed ingeschreven zou staan. Vreemd...
Nu is het zo dat er brieven zijn binnengekomen voor N. waarin stond dat hij binnen 10 dagen de huur zou moeten opzeggen en het huis netjes zou moeten opleveren...maar...ik woon er nog! EN N. onderneemt helemaal geen actie. Ook niet nadat ik hem van alles op de hoogte heb gesteld.
Ik ben nu dus ontzettend bang dat ik opeens het huis uit wordt gezet, terwijl ik van dit alles helemaal niet wist. N. heeft mij nooit verteld dat het huis niet direct van hem was. Ik moest er zelf achterkomen dat het huis door Vestia verhuurd wordt aan N.
Ik heb al meerdere malen contact gehad met Vestia en heb ook mijn situatie enigszins laten vastleggen. Ook heb ik mijn 06-nummer achtergelaten zodat ze mij op de hoogte kunnen houden. Tot dusver is dit nog niet gedaan. Ik denk dat ze eerst met N. de zaak willen bespreken.
Morgen is degene die over deze 'zaak' gaat weer terug op kantoor en kan ze mij waarschijnlijk te woord staan.
Maar...wat zijn, in deze situatie, mijn rechten. Ik begrijp dat het ontzettend lastig is om mijn situatie in een keer te begrijpen via een Forum maar hopelijk zijn er voor mij enkele uitwegen en rechten. Ik ben gedupeerde van een hoofdhuurder die mij niet eerlijk heeft verteld wat wel en wat niet mag. Ik zou dolgraag het huurcontract van Vestia op mijn naam willen laten zetten, zodat ik hier gewoon rustig kan blijven wonen. Financieel kan ik het opbrengen en zelfs mijn ouders willen eventueel garant staan.
Wie o wie kan mij enigszins geruststellen en misschien wel het een en ander vertellen wat betreft mijn recht. Ook kan ik dit dan eventueel gebruiken in het gesprek dat ik morgen ga voeren.
Alvast ontzettend bedankt!
Met vriendelijke groet,
Benjamin |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 11 aug 2008 17:09 Onderwerp: |
|
|
Helpt deze site je verder? _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
BenIPAQ
|
Geplaatst: di 12 aug 2008 2:57 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Helpt deze site je verder? |
Dit stuk is toch behoorlijk op mijzelf van toepassing volgens mij...
16.6. Als de huurovereenkomst tussen de verhuurder en de hoofdhuurder wordt beëindigd, wat is dan de positie van de onderhuurder?
Voor de beantwoording van deze vraag is allereerst belangrijk of de onderhuurder zelfstandige of onzelfstandige woonruimte huurt.
Bij zelfstandige woonruimte (woonruimte, die een eigen voordeur heeft en is voorzien van eigen keuken, toilet en wasruimte) wordt de onderhuurovereenkomst automatisch voortgezet door de verhuurder als de huurovereenkomst tussen de hoofdhuurder en de verhuurder beëindigd is. De verhuurder treedt in de plaats van de (voormalige) hoofdhuurder, met alle rechten en plichten die golden tussen de hoofdhuurder en de onderhuurder. Dus bijvoorbeeld ook de afgesproken huurprijs.
Deze regel geldt ook als er geen toestemming voor de onderhuur was. Ze geldt zelfs als de huurovereenkomst ontbonden is op grond van wanprestatie. Wel kan de verhuurder binnen een half jaar nadat de onderhuurder huurder is geworden, de kantonrechter verzoeken om te bepalen dat de nieuwe huurovereenkomst op een bepaald tijdstip zal eindigen. De wet geeft drie gronden voor zo'n beëindiging:
1. Wanneer komt vast te staan, dat de nieuwe huurder onvoldoende financiële waarborg kan bieden voor het kunnen nakomen van de huurovereenkomst.
2. Wanneer zou blijken, dat de onderhuurovereenkomst alleen maar is gesloten met de bedoeling via de hiervoor beschreven weg de positie van huurder te verkrijgen.
3. Als het niet redelijk en billijk is de verhuurder met de nieuwe huurder op te zadelen.
Ontzettend bedankt! Is dit de officiele wetgeving van dit moment? Kan ik mij hier aan vasthouden in een gesprek met Vestia? |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: di 12 aug 2008 7:51 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ontzettend bedankt! Is dit de officiele wetgeving van dit moment? Kan ik mij hier aan vasthouden in een gesprek met Vestia? |
Ja.
Geen dank.
Art. 269, Burgelijk Wetboek Boek 7:
Quote: | 1.De onderhuur die betrekking heeft op een zelfstandige woning waar de onderhuurder zijn hoofdverblijf heeft, wordt in geval van beëindiging van de huur tussen huurder en verhuurder voortgezet door de verhuurder.
2.De verhuurder kan binnen zes maanden nadat hij op grond van lid 1 de onderhuur heeft voortgezet vorderen dat de rechter zal bepalen dat de huur met ingang van een in het vonnis te bepalen tijdstip zal eindigen op de grond dat:
a.de wederpartij vanuit financieel oogpunt onvoldoende waarborg biedt voor een behoorlijk nakoming van de huur;
b.de onderhuur is aangegaan met de kennelijke strekking de onderhuurder de positie van huurder te verschaffen;
c.in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, mede gelet op de inhoud van de huurovereenkomsten die betrekking hebben op soortgelijke woonruimte alsmede op de inhoud van de geëindigde huur tussen hem en de huurder en de inhoud van de voortgezette huurovereenkomst, niet van hem kan worden gevergd dat hij de huur met de wederpartij voortzet;
d.de wederpartij indien het woonruimte betreft waarop hoofdstuk II van de Huisvestingswet van toepassing is, niet een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7 lid 1 van die wet overlegt.
|
Lees ook maar even dit. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
BenIPAQ
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 13:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de links! Ik heb er veel aan gehad.
Ik heb vandaag een gesprek gehad met Vestia en zij raadden mij aan om zoveel mogelijk bewijsmateriaal naar hen op te sturen wat betreft het feit dat ik een legale onderhuurder ben. Zaken zoals het huurcontract dat ik met de hoofdhuurder had en bewijzen van betaling (huur) zouden ze dus graag willen ontvangen. Dit ga ik dan ook doen.
Ook heeft Vestia mij verteld dat ik, zoals de wet luidt, een contractovername krijg van 6 maanden. Ik neem aan dat Vestia in die 6 maanden mij eruit gaat werken. Nu heb ik daarover twee vragen:
1. Kan ik er pas na 6 maanden worden uitgezet of kan ik er uitgezet worden op iedere willekeurige dag binnen die 6 maanden?
2. Is er een kans om de uitzetting (die, denk ik, vast en zeker gaat komen) tegen te werken?
Waarom zou Vestia mij er overigens persé uit willen hebben? In die 6 maanden kunnen ze zien dat ik netjes mijn huur betaal en me aan de regels hou. Uiteraard ben ik nu misschien naief, maar uit interesse ben ik benieuwd wat het belang is bij een uitzetting in deze situatie... |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 18:03 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik heb vandaag een gesprek gehad met Vestia en zij raadden mij aan om zoveel mogelijk bewijsmateriaal naar hen op te sturen wat betreft het feit dat ik een legale onderhuurder ben. Zaken zoals het huurcontract dat ik met de hoofdhuurder had en bewijzen van betaling (huur) zouden ze dus graag willen ontvangen. Dit ga ik dan ook doen. |
Lijkt me wijs. Een kopie sturen.
Quote: | Ook heeft Vestia mij verteld dat ik, zoals de wet luidt, een contractovername krijg van 6 maanden. |
Welke wet? Is BW 7:269 verkeerd begrepen door Vestia?
De onderhuurovereenkomst wordt in geval van beëindiging van de huurovereenkomst tussen huurder (N.) en verhuurder (Vestia) automatisch voortgezet door de verhuurder (Vestia). Vestia treedt in de plaats van N. Je dient de huur aan Vestia te betalen.
Vestia kan binnen 6 maanden nadat jij huurder van Vestia bent geworden, de kantonrechter verzoeken om te bepalen dat de huur met ingang van een in het vonnis te bepalen tijdstip zal eindigen. Alleen de rechter kan de huurovereenkomst ontbinden. De wet geeft 4 gronden voor zo’n beëindiging. Zie BW 7: 269, lid 2.
Na deze 6 maanden kan de verhuurder niet meer op deze gronden de huurovereenkomst door de kantonrechter laten beëindigen en gelden dezelfde opzeggingsgronden als bij een gewone huurovereenkomst.
Quote: | 1. Kan ik er pas na 6 maanden worden uitgezet of kan ik er uitgezet worden op iedere willekeurige dag binnen die 6 maanden?
|
Zoals gezegd, kan alleen de kantonrechter de huurovereenkomst ontbinden. Vestia zal dus naar de rechter moeten om jou uit de woning te krijgen.
Misschien is het raadzaam nog eens in de folder van Stichting Rechtswinkel Amsterdam te kijken.
Quote: | 2. Is er een kans om de uitzetting (die, denk ik, vast en zeker gaat komen) tegen te werken? |
Schakelt Vestia de Kantonrechter in om de huurovereenkomst te beëindigen, dan is het raadzaam naar het Juridisch Loket of een advocaat te gaan.
Quote: | Waarom zou Vestia mij er overigens persé uit willen hebben? In die 6 maanden kunnen ze zien dat ik netjes mijn huur betaal en me aan de regels hou. Uiteraard ben ik nu misschien naief, maar uit interesse ben ik benieuwd wat het belang is bij een uitzetting in deze situatie... |
Geen idee, helaas. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 18:09 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | [
Quote: | Waarom zou Vestia mij er overigens persé uit willen hebben? In die 6 maanden kunnen ze zien dat ik netjes mijn huur betaal en me aan de regels hou. Uiteraard ben ik nu misschien naief, maar uit interesse ben ik benieuwd wat het belang is bij een uitzetting in deze situatie... |
Geen idee, helaas. |
Waarschijnlijk een wachtlijst oid? Wie het eerst komt, die het eerst maalt hé? _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
JetKroket
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 21:11 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Waarschijnlijk een wachtlijst oid? Wie het eerst komt, die het eerst maalt hé? |
Dan zou Vestia het op BW 7:269, lid 2 onder b moeten gooien.
Ik zie geen samenspanning tussen N. en BenIPQA om er voor te zorgen dat de onderhuurder hoofdhuurder zou worden. Volgens de folder van Stichting Rechtswinkel Amsterdam wordt deze bedoeling snel aangenomen, als er korte tijd zit tussen het sluiten van de onderhuurovereenkomst en het einde van hoofdhuur.
@BenIPQA, hoe lang loopt dit al?
Heb je N. schriftelijk van 'alles op de hoogte gesteld'. Zo ja, bewaren. Print snel uit. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
BenIPAQ
|
Geplaatst: do 14 aug 2008 23:29 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik zie geen samenspanning tussen N. en BenIPQA om er voor te zorgen dat de onderhuurder hoofdhuurder zou worden. |
Ik woon in het huis sinds 01-01-2008. Er is geen opzet in het spel.
Quote: | @BenIPQA, hoe lang loopt dit al?
Heb je N. schriftelijk van 'alles op de hoogte gesteld'. Zo ja, bewaren. Print snel uit. |
Het loopt nu eigenlijk vanaf 8 mei. Dat is de dag waarop ik Vestia een bezorgd mailtje heb gestuurd over mijn twijfels wat betreft het verhuurbeleid van N. Ik ben er dus geheel zelf ingestapt.
Ik ben vanavond beziggeweest met het verzamelen en printen van alle stukken die ik naar Vestia kan sturen om aan te tonen dat ik een Legale onderhuurder ben etc. Ik stuur gewoon alles op wat eventueel in mijn voordeel zou kunnen zijn.
Wat ik tot nu toe verzameld heb is:
- Kopie van de verhuurdersverklaring (door N., wat dus helemaal niet mocht) die bij Gemeente Rotterdam is ingediend.
- De Huurovereenkomst die ik met N. heb ondertekend.
- De Email die ik richting Vestia heb gestuurd met mijn twijfels over het verhuurbeleid van N.
- Een kopie van de mail die ik (naar aanleiding van de eerste brief van Vestia met de mededeling om de huur binnen 10 dagen op te zeggen), rechtstreeks naar degene die over de zaak gaat (ging, aangezien iemand anders het heeft overgenomen), heb gestuurd.
- Een Email aan N. met de bovengenoemde brief overgetikt + het bewijs dat hij die mail heeft ontvangen.
- Een uitdraai van alle betaalde, maandelijkse, huurkosten.
- Een kopie van het paspoort van N.
- Een kopie van mijn eigen paspoort.
- Een kopie van de Woonpas die ik sinds 23-04-2007 in mijn bezit heb. Die heb ik nooit hoeven gebruiken omdat ik nooit wist dat Vestia hier tussen zat. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 2:20 Onderwerp: |
|
|
JetKroket schreef: | Quote: | Waarschijnlijk een wachtlijst oid? Wie het eerst komt, die het eerst maalt hé? |
Dan zou Vestia het op BW 7:269, lid 2 onder b moeten gooien. |
Eerder op art. 7:269 lid 2 sub d BW, het niet kunnen overleggen van een huisvestingsvergunning. Dit geldt alleen als de gemeente dit zo heeft bepaald in een huisvestingsverordening en alleen als de huurprijs niet boven de huursubsidiegrens ligt. Maar het gaat hier om Rotterdam en BenIPAQ is in het bezit van een woonpas, dus ik heb het vermoeden dat dit een probleem zou kunnen opleveren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BenIPAQ
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 11:25 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Maar het gaat hier om Rotterdam en BenIPAQ is in het bezit van een woonpas, dus ik heb het vermoeden dat dit een probleem zou kunnen opleveren. |
Een probleem voor mij of juist voor Vestia?
Het was overigens echt uit puur toeval dat ik erachter kwam dat ik een Woonpas had. Tijdens het verzamelen van de bewijsstukken kwam ik het opeens tegen. Ik heb het op 23-04-2007 aangevraagd en dat staat dan ook netjes op de pas.
In mijn gesprek met Vestia vroeg de beste man ook of ik in het bezit was van een Woonpas. Het antwoord 'nee' kreeg hij van mij te horen. Vestia heeft enkel woningen in haar bestand waarvoor je een Woonpas dient te hebben, wanneer je de woning zou willen huren. Het feit dat ik eigenlijk al zo 'lang' de Woonpas in mijn bezit heb is naar mijn idee een positief feit en staat behoorlijk in mijn voordeel.
Hartelijk dank voor de tijd en moeite die jullie momenteel in mij aan het stoppen zijn!
Groeten,
Benjamin
Laatst aangepast door BenIPAQ op vr 15 aug 2008 12:36, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 12:03 Onderwerp: |
|
|
BenIPAQ schreef: | Een probleem voor mij of juist voor Vestia? |
Voor jou. Uit het feit dat je een woonpas hebt, denk ik af te mogen leiden dat je op zoek was naar een woning met een huurprijs onder de huursubsidiegrens, en dat je op dit moment een woning bewoont met een huurprijs onder die grens. Dat betekent dat je een huisvestingsvergunning nodig hebt. Het niet hebben van zo'n vergunning is grond voor ontbinding (binnen 6 maanden, etc.).
Quote: | Het was overigens echt uit puur toeval dat ik erachter kwam dat ik een Woonpas had. Tijdens het verzamelen van de bewijsstukken kwam ik het opeens tegen. Ik heb het op 23-04-2007 aangevraagd en dat staat dan ook netjes op de pas. |
Ik vermoed dat een woonpas slechts een bewijs van inschrijving op de wachtlijst is, en geen huisvestingsvergunning. Een huisvestingsvergunning is voor een specifieke woning.
Quote: | In mijn gesprek met Vestia vroeg de beste man ook of ik in het bezit was van een Woonpas. Het antwoord 'nee' krijg hij van mij te horen. |
Het hebben van een woonpas zal natuurlijk geen extra reden zijn voor Vestia om te ontbinden. Of een woonpas (bewijs van inschrijving) voor Vestia reden kan zijn om niet te ontbinden weet ik niet.
Quote: | Vestia heeft enkel woningen in haar bestand waarvoor je een Woonpas dient te hebben, wanneer je de woning zou willen huren. Het feit dat ik eigenlijk al zo 'lang' de Woonpas in mijn bezit heb is naar mijn idee een positief feit en staat behoorlijk in mijn voordeel. |
Dan begrijp ik niet waarom je 'nee' gaat zeggen. Maar nogmaals, het hebben van een woonpas lijkt me hier niet de doorslag te geven.
Je staat een beetje langer dan een jaar ingeschreven. Ik weet niet hoe het systeem in Rotterdam precies werkt en hoe groot de wachtlijsten zijn, maar ik ben bang dat je voorlopig nog niet aan de beurt bent. Als dat klopt, dan zou het mij niet verbazen als Vestia tot ontbinding overgaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BenIPAQ
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 12:14 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Dan begrijp ik niet waarom je 'nee' gaat zeggen. |
Ik wist toen helemaal nog niet dat ik überhaupt een Woonpas in mijn bezit had. Daar kwam ik pas gisteravond achter... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 12:23 Onderwerp: |
|
|
Ok, ik had het dus als "kreeg te horen" moeten lezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BenIPAQ
|
Geplaatst: vr 15 aug 2008 12:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ok, ik had het dus als "kreeg te horen" moeten lezen. |
Ah, sorry, ik zie het nu ook. Er staat 'krijg'. Dat moest inderdaad 'kreeg' zijn.
Excuses  |
|
|
|
 |
|