|
Auteur |
Bericht |
Herman2111
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 03 apr 2009 21:15 Onderwerp: 'Afpakken vakantie/snipperdagen' |
|
|
'Afpakken' vakantie/snipperdagen:
Het verhaal zo kort maar toch volledig mogelijk.
Vanwege de crisis heeft het bedrijf waar ik werk in overeenstemming met de OR besloten om 2 weken (wk 18 en 21) te gaan sluiten vanwege gebrek aan werk. Deze weken zullen ingevuld worden met ATV dagen. Nu wil het geval dat mijn jaarcontract afloopt op 31 augustus, niet verlengd of omgezet gaat worden en ik daardoor niet genoeg ATV dagen tot mijn beschikking heb aangezien er van de jaarlijkse hoeveelheid ook al wat zijn ingepland op andere momenten. Mijn vraag aan de werkgever was dan ook hoe zij het probleem dachten op te lossen met het tekort aan ATV dagen, maar mij toch 2 weken naar huis te sturen. De werkgever (in dit geval P&O die bij ons dit soort zaken regelt) kon mij vertellen dat ze mij vakantie/snipperdagen zouden inhouden om zo het probleem op te gaan lossen. Dus waar elke andere collega ATV dagen inlevert kost het mij vakantie/snipperdagen.
Ik kan me zelf ook, terecht of onterecht, indenken dat ATV dagen door de werkgever vastgesteld mogen worden. Maar hoe zit het met vakantie/snipperdagen? En mogen ze mij ongevraagd vakantie/snipperdagen afpakken om het tekort aan ATV dagen aan te vullen voor een situatie waarin ik geen blaam tref? Zijn vakantie/snipperdagen sowieso niet vrij opneembaar waar de werkgever van af zou moeten blijven? De Metaal CAO waar ik onder val geeft me in dit geval ook niet echt meer duidelijkheid.
Alvast bedankt voor een reactie. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 03 apr 2009 22:01 Onderwerp: |
|
|
Voorop staat dat vakantie wordt opgenomen met als leidraad de wensen van de werknemer. Er zijn gevallen waarin de werkgever de vakantie kan vaststellen of medewerkers vakantie kan onthouden, maar hij moet daarvoor wel een gewichtige reden hebben.
Een regeling met de OR voldoet niet aan de eis van schriftelijke overeenkomst uit lid 2 van artikel 7:638 BW. Bovendien heeft de afspraak met de OR in jouw geval niet betrekking op vakantiedagen, maar op ATV-dagen. Jouw kwestie lijkt me een geval van een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever komt als je toch niet kunt werken in die periode alsmede van goed werkgeverschap.
Had je al een vakantie gepland? Zo niet, dan zou je een brief kunnen schrijven aan je werkgever waarin je meedeelt dat je gezien het komende einde van je dienstverband geen vakantie wilt opnemen en je vakantiedagen gewoon uitbetaald wilt hebben (tenzij je natuurlijk geen bezwaar zou hebben tegen vakantie hebben in die periode) en dat je niet accoord gaat met een inhouding van dagen in die periode.
De werkgever moet binnen twee weken nadat jij je wensen schriftelijk kenbaar hebt gemaakt reageren.
Het is wel belangrijk dat je schriftelijk laat weten dat je niet accoord gaat.
Werknemers worden goed beschermd (die bepalingen over vakantie zijn dwingend recht) en in jouw specifieke geval zie ik geen enkele reden om die dagen in te houden.
Wacht echter ook even wat anderen hier op RF er over schrijven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 04 apr 2009 6:24 Onderwerp: |
|
|
Werkgever moet zich houden aan de arbeidsovereenkomst. Indien er situaties ontstaan, welke in de risicosfeer liggen van de werkgever kunnen deze niet afgewenteld worden op de werknemer.
De werkgever heeft besloten tot een algemene sluiting en verzoekt werknemers tot inlevering ATV. OR is hiermee akkoord, dus moet men individueel ook akkoord gaan. Is er geen voldoende ATV opgebouwd heeft de werkgever maar twee keuzes:
1. de periode wordt gewoon uitbetaald, want werkgever biedt geen mogelijkheid de bedongen arbeid te verrichten.
2. werkgever eist dat de bedongen arbeid dan wordt uitgevoerd in deze periode en stelt de werknemer hier voor in de gelegenheid.
Vakantiedagen staan apart vermeldt in de arbeidsovereenkomst en hebben ook een eigen wettelijke status.
Het wettelijke minimum is vastgesteld op de arbeidsdagen per week keer vier. Dus 5 dagen werk is een minimum van 20 vakantiedagen. Alles meer is bovenwettelijk en dus worden wat minder beschermd.
Een werkgever mag in overleg het bovenwettelijke aantal dagen aanwijzen als verplichte opname. Het minimum aantal dagen mogen niet worden aangetast door de werkgever en het tijdstip mag alleen door de werknemer worden bepaald. Tevens heeft de werkgever hier geen toestemming van via OR, dus staat de werkgever buitengewoon zwak.
Als de werkgever het wel een zwaarwegend belang vind, dan zal hij dat moeten aantonen en een deugdelijke schadevergoeding moeten betalen, indien werknemer hierdoor schade lijdt. |
|
|
|
 |
|