Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 16:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkopen huis waar beslag door ex op ligt + fallissement vof
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Olliepietje

Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009 15:45    Onderwerp: Verkopen huis waar beslag door ex op ligt + fallissement vof Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Hier een (voor ons) ingewikkelde kwestie. En ik heb twee vragen:
Mijn man en ik hebben een vof. Hier dreigt faillissement met daarna WSNP. Nu kunnen we nog net onze lasten nog betalen. Misschien kunnen we het tot het einde van het jaar rekken.
Dit is ook de reden waarom wij (na 7 jaar braaf betalen) geen alimentatie meer kunnen betalen.
Nu heeft de ex beslag laten leggen op ons huis. Mijn man en ik zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Kan zij dit zo maar doen? Of is het beslag eigenlijk alleen op het gedeelte van mijn echtgenoot?
Kan het dan ook wel geveild worden? Ik heb i.p. toch niets met die allimentatie te maken?

Kunnen c.q. mogen wij het huis verkopen? Dan brengt het mogelijk meer op dan op de veiling. Gaat het bedrag dat eventueel overblijft, na aflossing hypotheek huis, dan naar de ex of naar de bank waar de hypotheek van de zaak loopt? Die bank is inmiddels op de hoogte van de dreiging en is met ons bezig een, voor beide partijen zo gunstig mogelijke, oplossing te zoeken.

Alvast dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het om partner of kinderalimentatie? Loopt er al een wijzigingsverzoek ali van jullie bij de rechtbank?
Olliepietje

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om beide. En ja, we zijn al bij de rechter geweest. Dat is mislukt: Voor we de vof begonnen was mijn echtgenoot werkloos t.g.v. bezuiniging. Heeft ook 3 maanden ww ontvangen. Uitspraak rechter: er is niet voldoende bewezen dat u onvrijwillig werkloos bent geweest. Dus: alles bleef bij het oude. De slechte financiele situatie is niet naar gekeken.
Dus nu weer hoger beroep. De ex voelt zich blijkbaar (nog) sterker hierdoor, en heeft beslag gelegd.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien een schuldeiser meent een haalbare vordering te hebben tegen zijn debiteur, mag de schuldeiser alvast beslag leggen op de goederen van de debiteur. Daartoe moet de rechter verlof verlenen; de rechter verleent dat verlof altijd.
Dit heet een bewarend of conservatoir beslag.
De goederen mogen dan niet meer verkocht worden. Maar de deurwaarder mag ze ook niet executeren.
Pas als er een definitief en toewijzend vonnis is, mag een bewarend beslag geëxecuteerd worden.
In de praktijk komt een bewarend beslag voor op de eigen woning.

In de praktijk zijn veel eigen woningen getroffen door bewarende beslagen, waarvan de procedures soms jaren kunnen duren. Al die tijd kan het beslag niet geëxecuteerd worden.
Zo’n beslag op de woning is meestal ook niet meer dan een zekerheid dat de debiteur zal betalen na een toewijzend vonnis.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
Pas als er een definitief en toewijzend vonnis is, mag een bewarend beslag geëxecuteerd worden.

In dit geval kan geëxecuteerd worden op basis van de echtscheidingsbeschikking, neem ik aan? Het zou redelijk kunnen zijn om de uitspraak in het hoger beroep ten aanzien van het wijzigingsverzoek af te wachten, maar strikt genomen hoeft dat waarschijnlijk niet.

Olliepietje schreef:
Nu heeft de ex beslag laten leggen op ons huis. Mijn man en ik zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Kan zij dit zo maar doen? Of is het beslag eigenlijk alleen op het gedeelte van mijn echtgenoot?
Kan het dan ook wel geveild worden?

Staat het huis op jullie beider naam?

Zo ja, is er beslag gelegd op het huis, of op zijn aandeel in het huis? Als er beslag is gelegd op het huis, is dat onjuist (zie ook HR 19 december 2008, LJN BG1816 en deze noot).

Als er geldig executoir beslag is gelegd op zijn aandeel in het huis, dan kan dat aandeel volgens mij worden geveild. De koper kan vervolgens waarschijnlijk verdeling van het gemeenschappelijke goed (het huis) vorderen. Ook kan de schuldeiser zelf verdeling van de gemeenschappelijke eigendom van het huis vorderen, voor zover nodig voor het verhaal van de vordering (art. 3:180 BW). Hoe zoiets in de praktijk meestal gaat weet ik niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds