|
Auteur |
Bericht |
marioreget
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 21:17 Onderwerp: VVE en lekkage-perikelen |
|
|
In 2002 is mijn appartement in het centrum van Rotterdam opgeleverd en ik woon sindsdien met plezier.
Vorig jaar echter constateerde ik een lekkage in mijn woonkamer en het aangrenzende balkon. De gevels zijn in glas uitgevoerd en ook het balkon is afgeschermd met glazen kantelramen.
Ik heb een hoekappartement, en de lekkage kan dus ontstaan zijn aan de balkonzijde en/of de zijkant van het gebouw.
Ik heb de lekkage tijdens de laatste vve vergadering gemeld, en mij werd te verstaan gegeven dat de vve in deze geen verantwoordelijkheid draagt, en dat ik zelf de lekkage dien te verhelpen. De stelling was: de vve is alleen verantwoordelijk voor de buitenste "schil"van het gebouw...
Mijn vraag: weet iemand of dit juist is? Het lijkt mij evident dat iedere lekkage begint bij de "schil"?
Welke stappen zou ik kunnen ondernemen?
Iedere hulp/uitleg is zeer welkom.
vriendelijke groet, Mario Reget |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 22:41 Onderwerp: |
|
|
Beste Mario,
Kijk eerst eens even in het VVE-reglement, want daar is ongetwijfeld in geregeld of dit wel of niet op kosten van de VVE gerepareerd moet worden.
Verder kun je een loodgieter laten komen om de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Overigens kun je de lekkage ook gewoon bij je verzekering of de verzekering van de VVE melden. Zoiets valt gewoonlijk onder de opstalverzekering. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
marioreget
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 23:22 Onderwerp: |
|
|
Beste Simone,
Bedankt voor je reply, maar de loodgieter is al geweest, en alles wijst op een constructiefout van het gebouw. Mijn bovenbuurman en mijn benedenbuurvrouw hebben hetzelfde probleem.
Dus niet te repareren zonder een grondige bouwkundige inspectie van het gebouw. Mijn verzekering wil mijn schade vergoeden, maar daarmee is de oorzaak helaas niet weg.
De bouwer, "Hillen en Roosen" is onlangs failliet gegaan dus aanspraak maken op de bouwgarantie is niet mogelijk meer.
In het VVE-regelement staat dat reparaties binnen de privé gedeelten zijn voor risico en rekening van de betreffende eigenaar. En zij geven niet thuis....je begrijpt mijn probleem.
Zou er nog een andere weg mogelijk zijn? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 13:01 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de VVE in dat geval gehouden is de oorzaak van het probleem (in de constructie, dus voor de VVE) weg te laten nemen.
Het is prettig dat jij niet de enige in de flat bent met dit probleem.
Ik zou maar eens een formele brief aan de VVE sturen met dat verzoek. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 13:01 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de VVE in dat geval gehouden is de oorzaak van het probleem (in de constructie, dus voor de VVE) weg te laten nemen.
Het is prettig dat jij niet de enige in de flat bent met dit probleem.
Ik zou maar eens een formele brief aan de VVE sturen met dat verzoek. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 17:53 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ik zou maar eens een formele brief aan de VVE sturen met dat verzoek. | Zou z'n formele brief pas sturen, als je zeker weet, wat het verschil van mening met de VVE is, geformuleerd in termen van hemelwaterafvoeren, waterkerende wanden, loodslabben, afdichtingen, etc.
Zou in verband daarmee nog eens bij de voorzitter langs gaan en aan hèm persoonlijk vragen, wat híj precies bedoélt met die schil en waarom de hemelwaterkering daar niet zit, etc.
Deze zal van zijn kant misschien inmiddels bedacht hebben, dat lekkages zich niet laten wegbluffen op vergaderingen.
Wij, althans ikzelf, zijn natuurlijk reuze benieuwd. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 22:11 Onderwerp: |
|
|
Lekkage van buiten lijkt mij toch gauw een gebrek aan een "gemeenschappelijke zaak". Is het Modelreglement splitsing in appartementsrechten van toepassing? In dat geval zou ik het bestuur eens wijzen op artikel 17 van dit reglement.
Mocht dit niet helpen, dan zou je ook nog eens kunnen aankloppen bij de gemeente. Lekkage in een woning leidt tot strijd met het Bouwbesluit. |
|
|
|
 |
|