Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 31 dec 2025 11:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen??
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marc1

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 0:38    Onderwerp: Arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

(XXX) maakt gebruik maakt van software die speciaal voor de fabriek is ontwikkeld. Op de afdeling zijn een aantal tools ontwikkeld die in een standaard-library gebruikt worden. Het ontwikkelen van deze library heeft veen tijd en effort gekost. Deze library wordt gebruikt bij het ontwikkelen van de website van de fabriek.

nou bestaat er het vermoeden dat (XXX) deze library onrechtmatig heeft gebruikt voor eigen gebruik (in zijn/haar vrije tijd een website maken met behulp van deze tools). Dit is absoluut niet de bedoeling geweest en dit wist (XXX) zelf ook.

Wat kan er nu het beste worden gedaan het arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen (lijkt me niet). En hoe zit het met de rechten die (XXX) heeft met betrekking op een eventueel onderzoek?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

mvg,
Marc
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 11:03    Onderwerp: Re: Arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marc1 schreef:
Wat kan er nu het beste worden gedaan het arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen (lijkt me niet). En hoe zit het met de rechten die (XXX) heeft met betrekking op een eventueel onderzoek?

Op welke grond zou de arbeidsovereenkomst beëindigd of geschorst moeten worden? Is er schade en rechtvaardigt die schade dit soort maatregelen?
Bekijk de homepage
Marc1

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen schade aangebracht aan het bedrijf. Er is echter wel onrechtmatig gebruik gemaakt van producten (tools) van het bedrijf. (XXX) wist dat dit niet mocht en heeft hier waarschijnlijk toch gebruik van gemaakt.

Het gaat hier om een contract voor onbepaalde tijd.
Nobility

Nobility

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan nog een vraag gaat het hier om 'zeker weten' of alleen een 'vermoeden' daartoe?

In je eerste post schrijf je over een 'vermoeden' tot onrechtmatig gebruik en in je tweede post wordt het al vermeld als 'feit'.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marc1 schreef:
Er is geen schade aangebracht aan het bedrijf. Er is echter wel onrechtmatig gebruik gemaakt van producten (tools) van het bedrijf. (XXX) wist dat dit niet mocht en heeft hier waarschijnlijk toch gebruik van gemaakt.

Het gaat hier om een contract voor onbepaalde tijd.

Als er geen schade is, dan zal een rechter weinig geneigd zijn een ontbinding toe te wijzen, althans niet zonder ontbindingsvergoeding voor de werknemer.
Bekijk de homepage
Marc1

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier inderdaad om het vermoeden dat (XXX) onrechtmatig gebruikt maakt. Daarom is de vraag eigenlijk wat te doen met het arbeidscontract? niks? en hoe zit het dan met de rechten die een werknemer heeft m.b.t. een onderzoek?
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 18:42    Onderwerp: Re: Arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marc1 schreef:
(in zijn/haar vrije tijd een website maken met behulp van deze tools).

Je kan het ook zien als dat hij/zij de eigen vrije tijd gebruikt heeft om meer wegwijs te worden met de tools van het bedrijf teneinde meer productiever te worden voor het bedrijf.
In dat geval raad ik opslag aan Wink

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je precies met de rechten m.b.t. een onderzoek?
ik begrijp deze vraag namelijk niet echt.

Die oplossing van MichaelM vind ik trouwens ook wel heel erg bruikbaar.Vroeguh...hadden we hier het PC prive project voor. Je moet toch wat als werknemer om je vaardigheden scherp te houden. Whistle
DENNIS79

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2009 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marc1 schreef:
Dit is absoluut niet de bedoeling geweest en dit wist (XXX) zelf ook.

Op welke manier was het X dan duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was? Op welke manier is het te bewijzen?

Marc1 schreef:
(XXX) maakt gebruik maakt van software die speciaal voor de fabriek is ontwikkeld.

Wat is de schade voor de fabriek? Wat is het bezwaar dat een gebruiker bepaalde tools in eigen tijd voor prive doeleinden gebruikt? Mijn baas interesseert het bijvoorbeeld niets dat ik in eigen tijd eens een stukje schrijf in Word op de computer van het werk.

Marc1 schreef:
nou bestaat er het vermoeden... Wat kan er nu het beste worden gedaan het arbeidscontract beeindigen, schorsen of niks doen (lijkt me niet).

Er is niets bewezen, want er is slechts een vermoeden... voor ons staat het niet vast dat gebruik verboden was op straffe van ontslag... en de schade is voor mij ook erg onduidelijk.

Ik vraag me af of het vermoeden van prive gebruik van bepaalde softwaretools wel de daadwerkelijke reden is dat deze werkgever van deze werknemer af wil! Zonder meer informatie raad ik elke vorm van sanctionering van deze werknemer af, laat staan de zwaarste straf, namelijk ontslag. Niks doen lijkt mij in dit stadium dus wel het enige juiste!

Marc1 schreef:
En hoe zit het met de rechten die (XXX) heeft met betrekking op een eventueel onderzoek?

Ook deze opmerking vind ik zonder nadere informatie uiterst dubieus. Als je een verregaand vermoeden hebt dat er een dringende reden zou kunnen zijn voor een ontslag op staande voet, kun je iemand tijdnes het onderzoek op non-actief stellen. Een en ander MET behoud van loon en er moet zo snel mogelijk een beslissing genomen worden.

Ik ben heel benieuwd naar meer feiten en omstandigheden!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds