Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 30 dec 2025 22:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geldeis/Rechtszaak wegens relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
majesticzero

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 17:01    Onderwerp: Geldeis/Rechtszaak wegens relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste leden,

Ik was afgelopen jaar in dienst van bedrijf-a. Ik zat vanuit bedrijf-a bij bedrijf-b gedetacheerd. Ik wilde graag stoppen met detachering en bedrijf-b wilde mij wel graag als vaste medewerker hebben. bedrijf-a is een deta-vast procedure gestart met bedrijf-b.

De deta-vast procedure houdt in dat ik nog 6 maanden gedetacheerd bij bedrijf-b werk. Na deze 6 maanden kan bedrijf-b mij kosteloos overnemen.

Ik ben per 1 september bij bedrijf-b in dienst getreden en heb hier een contract van 1 jaar getekend waarin ook een relatiebeding opgenomen was.

Al snel werd mij duidelijk dat het mij bij bedrijf-b flink tegen viel. Ik heb ondertussen contact gehouden met bedrijf-a. Zij gaven aan dat als het mij niet beviel ik altijd terug kon. Bedrijf-a heeft mij voor ongeveer 2 dagen terug ingehuurd omdat ze me nodig hadden voor een project dat ik heb gedaan bij hen. Dit was geen probleem voor bedrijf-b omdat bedrijf-b mij over genomen had per direct, ipv dat het nog 6 maanden zou duren.

Het is nu maart en vanaf 1 april ga ik weg bij Bedrijf-b omdat het me daar niet bevalt. Ik heb dit eind februari aangegeven. Ik heb Bedrijf-a gevraagd of ze werk voor me hebben, dit hebben ze. Ik kan aan de slag als project leider (een stap hoger dan mijn vorige werk) en ik ga er ook qua salaris op vooruit. Ik heb bij Bedrijf-a opnieuw een contract getekend en ga per 1 april in dienst.

Bedrijf-b is hier van op de hoogte. Hierna overhandig ik mijn ontslagbrief en ik krijg een getekende brief terug van Bedrijf-b voor akkoord.

Bedrijf-b is hierdoor geld kwijt geraakt omdat ze mij overgekocht hebben van Bedrijf-a. Bedrijf-b wil de schade beperken en gaan een gesprek aan met Bedrijf-a. In dit gesprek eist Bedrijf-b 10.000 euro met als reden dat Bedrijf-b mij anders op mijn relatiebeding gaat aanpakken.

Omdat ik namelijk voor ongeveer 2 dagen ben ingehuurd door Bedrijf-a van Bedrijf-b wordt bedrijf-a gezien als een klant. Hierdoor schend ik mijn relatiebeding. Echter is er nooit een contract of iets dergelijks getekend door Bedrijf-a, ze hebben wel een factuur ontvangen.

Bedrijf-a zegt dat Bedrijf-b geen 10.000 euro krijgt. Nu eist Bedrijf-b 5000 euro, hierover wil Bedrijf-a een week nadenken.

Bedrijf-a biedt na een week bedenktijd 3750 euro aan Bedrijf-b. Bedrijf-b gaat hier echter niet mee akkoord en willen mij nu gaan aanpakken.

Mijn vraag is nu... de kans is groot dat het nu op een rechtszaak aan komt, wat kan ik doen?

Alvast hartelijk dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warrige constructie, maar enfin:

1. indien werkgever B op de hoogte is van jouw vertrek naar A door dit schriftelijk te melden en zij hebben in het akkoord niet gemeld dat het relatiebeding wordt aangehouden, kunnen ze hiermee niet achteraf mee aankomen om alsnog een boete te vorderen. Zeker niet als het blijkt dat B jou aanspreekt omdat het bij A niet echt wilt lukken. Het is geen spelletje en zo zal de rechter er waarschijnlijk ook tegen aan kijken.

7: 653 Bw lid 2 en 4

2. De rechter kan zulk een beding geheel of gedeeltelijk vernietigen op grond dat, in verhouding tot het te beschermen belang van de werkgever, de werknemer door dat beding onbillijk wordt benadeeld.

4. Indien een beding als bedoeld in lid 1 de werknemer in belangrijke mate belemmert om anders dan in dienst van de werkgever werkzaam te zijn, kan de rechter steeds bepalen dat de werkgever voor de duur van de beperking aan de werknemer een vergoeding moet betalen. De rechter stelt de hoogte van deze vergoeding met het oog op de omstandigheden van het geval naar billijkheid vast; hij kan toestaan dat de vergoeding op de door hem te bepalen wijze in termijnen wordt betaald. De vergoeding is niet verschuldigd, indien de werknemer wegens de wijze waarop de overeenkomst is geëindigd, schadeplichtig is.
majesticzero

BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wim, bedankt voor de snelle reactie.

WimWest schreef:
Warrige constructie, maar enfin:

1. indien werkgever B op de hoogte is van jouw vertrek naar A door dit schriftelijk te melden en zij hebben in het akkoord niet gemeld dat het relatiebeding wordt aangehouden, kunnen ze hiermee niet achteraf mee aankomen om alsnog een boete te vorderen. Zeker niet als het blijkt dat B jou aanspreekt omdat het bij A niet echt wilt lukken. Het is geen spelletje en zo zal de rechter er waarschijnlijk ook tegen aan kijken.

Staat dit ook ergens in een wetboek vermeld? zodat ik mij daarop kan berusten?

Meer reacties zijn van harte welkom!
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

B is akkoord gegaan met de ontbinding van de overeenkomst door aanvaarding van jouw opzegging en door deze niet onverwijld af te wijzen:

Artikel 6:217 Bw

1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
majesticzero

BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
B is akkoord gegaan met de ontbinding van de overeenkomst door aanvaarding van jouw opzegging en door deze niet onverwijld af te wijzen:

Artikel 6:217 Bw

1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Hartelijk dank!

Ik had alleen over 1 ding heen gelezen:

WimWest schreef:

1. indien werkgever B op de hoogte is van jouw vertrek naar A door dit schriftelijk te melden en zij hebben in het akkoord niet gemeld dat het relatiebeding wordt aangehouden...

Ik heb een gesprek gehad met B. Hierin heb ik verteld dat ik terug ga naar A. Dit staat verder niet in mijn ontslag brief. Ik heb na dit gesprek B mijn ontslag brief overhandigd en daarna heeft B dit geaccepteerd.
majesticzero

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag een gesprek gehad met 1 van de 2 directeuren bij B.
Hij vond dat ik 1250 moest bijleggen bij de 3750 euro die A biedt. Anders gaat B naar de rechter.

We zijn het er over eens dat de rechter een uitspraak moet doen. B zal naar de rechter stappen.

1. Wat zijn mijn kansen?
2. Moet ik van B een brief krijgen met daarin dat ze mij aansprakelijk stellen?
3. Is het verstandig nu al contact op te nemen met een advocaat?
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schat je kansen hoog in als het volgens jouw verhaal is gegaan.

Je hoeft niets te doen, want je hebt alleen maar een toezegging dat B naar de rechter gaat, alhoewel ik dat betwijfel.
Stel dat het wel gebeurt is een advocaat zo ingeschakeld. Normaal gesproken zal B het eerst opeisbaar moeten maken met verwijzing op welke basis hij dit wilt doen NA aanvaarding van je ontslag.

Dan kan je B nog een aantal wetten sturen ( zie eerdere berichten ) en daarna zal uiteindelijk de rechter er wel of niet aan te pas komen. Echter ik denk dat een advocaat voor B bij een juiste beoordeling af zal zien van de procedure.
majesticzero

BerichtGeplaatst: ma 23 mrt 2009 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Ik schat je kansen hoog in als het volgens jouw verhaal is gegaan.

Je hoeft niets te doen, want je hebt alleen maar een toezegging dat B naar de rechter gaat, alhoewel ik dat betwijfel.
Stel dat het wel gebeurt is een advocaat zo ingeschakeld. Normaal gesproken zal B het eerst opeisbaar moeten maken met verwijzing op welke basis hij dit wilt doen NA aanvaarding van je ontslag.

Dan kan je B nog een aantal wetten sturen ( zie eerdere berichten ) en daarna zal uiteindelijk de rechter er wel of niet aan te pas komen. Echter ik denk dat een advocaat voor B bij een juiste beoordeling af zal zien van de procedure.

Nee maar is natuurlijk een kans dat B aangeeft dat ze niets wisten dat ik naar A ging. Dat ze daarom pas later komen over het relatiebeding.

Daarnaast denk ik dat hij niet bluft, aangezien hij die 3750 van A zo had kunnen accepteren maar hij wilde 5000. Als je bluft pak je die 3750 aan, lijkt mij.
WimWest

BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2009 8:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt mondeling aangegeven dat je bij A aan de slag zou gaan. Mondeling is al meer dan nodig is.

Ik denk dat hij wel bluft, maar goed, stel dat hij niet bluft en hij eist nu 1250 euro dan betaal je die gelijk of je laat het door de rechter toetsen en dan moet je alsnog die 1250 betalen of.......niet.
DENNIS79

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2009 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

www.intermediar.nl schreef:
Een relatiebeding is een bijzondere vorm van een concurrentiebeding. Een concurrentiebeding is vaak zo ruim geformuleerd, dat een werknemer na het einde van het dienstverband geen kant meer op kan. Hij zal dan een procedure tegen zijn oude werkgever moeten aanspannen om onder het concurrentiebeding uit te komen. .... Voor de werkgever heeft het relatiebeding het voordeel dat hij minder snel het risico loopt dat de kantonrechter het relatiebeding (gedeeltelijk) buiten werking stelt. Toch zijn er omstandigheden denkbaar waarin de werknemer bezwaar kan maken tegen de inhoud van het relatiebeding.

Een werkgever wordt eerder aan een relatiebeding gehouden dan aan een concurrentiebeding. Van WimWest begrijp ik zijn bijdrage in het topic over het concurrentiebeding derhalve niet. Daarin gaf hij bona fides gelijk dat een concurrentiebeding steeds vaker stand houdt.

Naar mijn bescheiden mening heeft je 'oude' werkgever wel degelijk kans van slagen bij de rechter, zeker als jij, zoals je stelt, geen bewijs hebt dat die werkgever impliciet heeft goedgekeurd dat je aan de slag gaat bij je nieuwe werkgever. Een mondelinge toezegging is wel degelijk rechtsgeldig, maar het bewijzen ervan is alleen zo moeilijk.

WimWest schreef:
Ik denk dat hij wel bluft, maar goed, stel dat hij niet bluft en hij eist nu 1250 euro dan betaal je die gelijk of je laat het door de rechter toetsen en dan moet je alsnog die 1250 betalen of.......niet.

Het is natuurlijk niet zo dat indien je ongelijk krijgt de topicstarter dan slechts die € 1250 moet betalen. Wellicht wordt hij aan het initiele bedrag gehouden uit het beding, of aan de € 5000. Tevens zal hij zijn eigen advocaatskosten moeten betalen en moet hij de kosten van de procedure gaan betalen, met daarbij kosten van gemachtigde van wederpartij.

Voor slechts € 1250 koop je een hoop onzekerheid af, heb je niet de ellende van een procedure aan je broek en heb je een extra stevige band met je nieuwe werkgever! Ik zou het wel weten...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2009 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Een werkgever wordt eerder aan een relatiebeding gehouden dan aan een concurrentiebeding. Van WimWest begrijp ik zijn bijdrage in het topic over het concurrentiebeding derhalve niet. Daarin gaf hij bona fides gelijk dat een concurrentiebeding steeds vaker stand houdt.

Ik heb me niet in de feiten van deze draad verdiept, maar het is zeker niet tegenstrijdig dat een concurrentiebeding in het algemeen in beginsel rechtsgeldig is, maar dat in een concreet geval niet is. Daarbij maakt het niet zoveel uit dat het om een relatiebeding gaat dat, opnieuw in het algemeen, (nog) minder snel ongeldig zal zijn dan een regulier concurrentiebeding. Dit soort algemene verbanden die een uitspraak doen over wat "in beginsel" geldt, zeggen niets over een concreet geval. Een logische tegenstrijdigheid is er dan ook niet.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2009 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb me niet in de feiten van deze draad verdiept

Doe dat wel en ik denk dat je me deze keer op hoofdlijnen wel gelijk kunt geven... Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 mrt 2009 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging me om de tegenstrijdigheid die je probeerde aan te tonen en waar ik het niet mee eens ben. Dat je in deze draad met WimWest van mening verschilt over de juiste waardering van de feiten, betekent niet dat WimWest zichzelf tegenspreekt door in een andere draad een algemeen standpunt te verwoorden.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds