|
Auteur |
Bericht |
MartinJan
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 19:47 Onderwerp: leuke casus rekening courant verhouding |
|
|
Onderneming a) V.O.F. leent bij rekeningcourant verdrag max 50.000 euro, bij BV b) op basis van doorlopend krediet, looptijd 10 jaar zonder boetebeding.
a) neemt 44 mille op over periode van 2,5 jaar maar betaalt netjes terug volgens afgesproken maand termijn.
a) moet nog nu 10 mille betalen, en betaalt netjes volgens afgesproken temijn.
b) raakt in zwaar finantieel weer en moet een groot gebedrag ineens betalen aan derden.
b) krijgt het niet voor elkaar om a) meer te laten betalen.
a) argumenteert: a) heeft een contract en houd zich daar netjes aan, dus waarom meer, is niet verantwoord dus regeling houdt a) aan.
b) vraagt faillissement aan voor a) omdat b) het bedrag moet hebben (10 mille) Omdat anders b) failliet gaat, geeft bij rechtbank op dat b) bereid is een regeling te treffen.
Ik adviseer a) zijn poot stiijf te houden. er is geen steunvordering en a) is niet gestopt met betalen.
Schiet mij maar lek , maar ik denk dat het bij b) 1 minuut voor 12 is, en als a) daar intrapt, a) zelf in de problemen kan komen, a) is een snelgroeiend bedrijf, dat net een lening heeft gehad van de bank en zijn investeringen goed heeft onderbouwd, kan daarin niets betekenen voor b).
Taalfouten gecorrigeerd _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 08 mrt 2009 21:49 Onderwerp: |
|
|
Als er afbetaald wordt conform de afspraken, is het restant niet opeisbaar en kan daarom ook geen grond voor een faillissementsaanvraag zijn. |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: ma 09 mrt 2009 9:15 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Als er afbetaald wordt conform de afspraken, is het restant niet opeisbaar en kan daarom ook geen grond voor een faillissementsaanvraag zijn. |
bedankt voor het antwoord en de rest, spelling is niet mijn ding  _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: ma 09 mrt 2009 12:49 Onderwerp: |
|
|
Zoals StevenK zegt is A niet verplicht tot meer betalen en kan hij niet failliet worden verklaard. Als B in geldnood zit is dat het probleem van B en kan hij eventueel de vordering op A cederen aan een derde als hij het geld direct nodig heeft. |
|
|
|
 |
MartinJan
|
Geplaatst: di 10 mrt 2009 22:15 Onderwerp: |
|
|
even een recente update, faillicement is door EA mr (mevr) afgewezen, heerschap ging af als een gieter, ook zijn advocaat, die hij blijkbaar had voorgelogen vernam ik, leuke ontwikkeling, heerschap had 2 soortgelijke aanvragen op zelfde rolzitingdag, helaas voor hemzelf en zijn,.. advocaat, ging hij voor de 2e keer,... weer af als een gieter, waren ineens als rook opgegaan,...
Laat deze casus een leer zijn voor jonge advocaten, ga nooit ter zitting met beloftes van jou client, eerst stukken zien, dan pas ,......oordeel zelf. laat je nooid in de maling nemen, die naar ik gehoord heb, uit den haag komende advocaat, zal dit nooid vergeten, en hopelijk ook een jiuste leer uit hebben getrokken. _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
|