|
Auteur |
Bericht |
ViperFK
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 mrt 2009 22:12 Onderwerp: Verplichting Internet bankieren en bankafschrift vraag |
|
|
Hallo,
Mijn oma zit sinds 2005 bij de sns bank toen had ze daar een rekening geopend zonder internet bankieren, nu word ze min of meer gedwongen om internet bankieren te nemen het is namelijk zo dat ze geen geld meer van haar spaar rekening kan opnemen zonder internet bankier.
Mijn oma heeft geen computer en snapt ook helemaal niets van internet, dus kan ze daar ook geen gebruik van maken, ze krijgt zomaar ineens sinds december geen bankafschriften meer.
Ze ging toen naar de bank en vroeg waarom ze die niet meer ontvangt ze vertelde haar dat ze haar hebben overgezet naar internet bankieren en dat ze in februari naar een middag kon komen om informatie daarover te krijgen.
Verder kreeg ze geen bericht meer en zover mijn oma weet heeft ze ook nergens voor getekend.
Nu zijn dus mijn 2 vragen:
Mag de sns bank zomaar iemand overzetten naar internet bankieren en dat je dan geen geld van je spaar rekening kunt afhalen zonder internet bankieren?
Heeft mijn oma recht op bankafschriften want ze kreeg ze eerst ook altijd en ineens is dat gestopt?
Alvast bedankt voor al de informatie  |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: vr 13 mrt 2009 12:15 Onderwerp: |
|
|
Je zal wel een juridisch andwoord krijgen van deze site,
Ik las dit en ik hoor dit steeds vaker,
Als er geen mogelijkheid hierin is, zou ik overstappen naar een andere bank, zijn die banken nou helemaal van lotje getikt,om de ouderen, voor dit dilemma te zetten, en zo geen recht meer hebben op hun eigen spaarcentjes!
Rabobank misschien?
Ik ben zelf ook heel benieuwd naar een juridisch antwoord.
sterkte, en voor je oma. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: za 14 mrt 2009 9:54 Onderwerp: |
|
|
Allen,
Is hier niets van te vinden op Juridisch terrein?
ViperFK,mag ik je dan adviseren, dat je oma naar de rabobank gaat, en daar navraag doet, zodat deze bank,waarin de spaartegoeden meer gerant staan,dat over kunnen nemen.
Vaak lost de bank dan, samen met je oma dit probleem dan op.
Het is vrij om te kiezen welke bank je neemt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 14 mrt 2009 12:56 Onderwerp: |
|
|
Er is denk ik geen wettelijke verplichting om gratis bankafschriften te verstrekken. De vraag is dan of SNS Bank op basis van de overeenkomst die ze met oma had dit mocht wijzigen.
Als ik het goed begrijp wordt oma niet gedwongen om gebruik te maken van internetbankieren. Dat ze geen afschriften meer ontvangt is natuurlijk wel vervelend. Valt daar met SNS Bank echt niet over te praten? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bartaz
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 58
|
Geplaatst: za 14 mrt 2009 13:35 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Er is denk ik geen wettelijke verplichting om gratis bankafschriften te verstrekken. De vraag is dan of SNS Bank op basis van de overeenkomst die ze met oma had dit mocht wijzigen. |
De vraag is denk ik eerder of er in een contract staat (gemaakt bij het openen van de rekening) dat de klant rekeningafschriften toegestuurd zullen worden, of dat dat geďmpliceerd wordt.
Anders denk ik dat je er weinig tegen kunt beginnen... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 10:22 Onderwerp: |
|
|
Oma kan blijkbaar ook geen geld meer opnemen als dat niet via internetbankieren gaat. Ik denk dat hier overschrijven naar de gewone rekening bedoeld wordt, omdat dat gewoonlijk de tussenstap is.
In dat geval kan oma ook telefonisch bankieren, want SNS biedt dat als mogelijkheid om geld over te maken tussen de eigen rekeningen.
Klik.
Verder zet de bank op haar site:
Quote: | Afschriften op papier
Als je gebruik maakt van SNS Internet Bankieren ontvang je geen afschriften meer per post. Je kunt een overzicht van je transacties van de afgelopen 16 maanden eenvoudig bekijken via SNS Internet Bankieren. Een print van dit overzicht is net zo rechtsgeldig als een papieren afschrift. |
Quote: | Rekeningafschriften via de post
Indien je geen gebruik maakt van Internet Bankieren ontvang je standaard 1 keer per maand afschriften. Wil je toch liever je afschriften iedere twee weken via de post ontvangen? Dit kost € 1 per extra afschriftnummer vanaf het 27e afschrift. |
Het is dus blijkbaar mogelijk om niet te internetbankieren. De bank heeft oma onvrijwillig dat internetbankieren opgedrongen en het lijkt mij toe dat dit per omgaande ongedaan dient te worden gemaakt, omdat oma's wil ontbrak en er daardoor geen internetbankierovereenkomst tot stand is gekomen.
De algemene voorwaarden vermelden in artikel 2 een zorgplicht van de bank. Oma kan de bank daar even op wijzen.
Quote: | 2 Zorgplicht van de bank
De bank dient bij haar dienstverlening de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen. Zij zal daarbij naar beste vermogen met de belangen van de klant rekening houden, met dien verstande dat zij niet gehouden is gebruik te maken van haar bekende niet openbare informatie,
waaronder koersgevoelige informatie. |
Ik zie in de av niets over een wijzigingsbevoegdheid van de bank v.w.b. overzetten naar andere vormen van bankieren.
Overigens: oma kán niet eens de overeenkomst tot internetbankieren aangaan, aangezien zij niet aan de door de bank gestelde voorwaarde (zie av internetbankieren, algemeen, lid 2) voldoet:
Quote: | 2 a De klant dient voor het gebruik van SNS Internet Bankieren te beschikken over aansluitingen, apparatuur en programmatuur, die voldoen aan de (minimum)specificaties zoals SNS Bank die
voorschrijft |  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 14:48 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Oma kan blijkbaar ook geen geld meer opnemen als dat niet via internetbankieren gaat. Ik denk dat hier overschrijven naar de gewone rekening bedoeld wordt, omdat dat gewoonlijk de tussenstap is. |
Dat schrijft ViperFK wel, maar ik vraag me af of het zo is bedoeld. Sowieso kan internet de pinautomaat niet vervangen. Ik neem aan dat SNS Bank nog wel papieren betaalopdrachten verwerkt, maar misschien is die aanname onjuist.
En het lijkt dus nog steeds mogelijk te zijn om papieren afschriften te ontvangen (wat mij het echte probleem leek te zijn). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 16:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dat schrijft ViperFK wel, maar ik vraag me af of het zo is bedoeld. (...)
En het lijkt dus nog steeds mogelijk te zijn om papieren afschriften te ontvangen (wat mij het echte probleem leek te zijn). |
ViperFK schreef: | Nu zijn dus mijn 2 vragen:
Mag de sns bank zomaar iemand overzetten naar internet bankieren en dat je dan geen geld van je spaar rekening kunt afhalen zonder internet bankieren?
Heeft mijn oma recht op bankafschriften want ze kreeg ze eerst ook altijd en ineens is dat gestopt? |
Bona fides, jij hebt het over vraag 2, terwijl tik simone vraag 1 beantwoort. De vraagstelling is 100% helder.
Heb je een dipje? "een kop SOEP" helpt je er overheen! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 16:39 Onderwerp: |
|
|
Ik beantwoord beide vragen, hoor En niet onaardig doen tegen iemand die óók de moeite neemt je te helpen.
En nou snel even een briefje maken voor oma dat ze kan overhandigen aan de bank.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 19:55 Onderwerp: |
|
|
hermanJ schreef: | Heb je een dipje? "een kop SOEP" helpt je er overheen! |
Jij ook bedankt voor je non-bijdrage. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 9:42 Onderwerp: |
|
|
Wil je bij dezelfde bank blijven,is de mogelijkheid van telefonisch overboeken, zeker een van de mogelijkheden, die niet moelijk is voor ouderen.
Of de mogelijkheid er is bij sns-bank dat zou oma na moeten vragen.
Als je dan 2 rekeningen hebt kun je tussen deze 2 zelf met banknmr en code-nmr overboeken.
Je krijgt daar ook dan afschriften van thuis.
Dit is de mogelijkheid bij de Rabobank.
Ook kun je al je en-of betalingen bijhouden thuis bij de telefoon.
Ze zijn dan verplicht je daar afschriften van te sturen,
Ik heb hierover navraag gedaan bij de Rabo- omdat dit op het moment 1 van de banken is die in deze (crises-tijd) nog met de mensen meegaat.
Het moeilijk maken voor ouderen, door banken,door veplicht internetbankieren te nemen,is belachelijk,de veiligheid is ook NIET altijd garant.(wegens onwetendheid).  |
|
|
|
 |
|