Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
menna
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 mrt 2009 14:08 Onderwerp: compisatie uren worden aan gevuld,door te kort aan contract |
|
|
hallo allemaal
ik zit met het volgende probleem,
ik heb vorige periode ,te veel uren gewerkt,43 uur,
Er werd mij gevraagt door plannig ,deze nachten te draaien,
Deze nachten heb ik dan ook gewerkt,omdat er niemand voor was,
Nu deze maand kom ik maar op 38 uur per periode,terwijl ik 74 uur moet werken elke maand,
deze maand was er maar 1 terminale klant,waar voor ik in geroosterd was,
Dit staat vast op mijn basis rooster elke maand deze nachten,nu hoorde ik maar niets,meestal is dat goed ,geen bericht dan werk je gewoon,
Dus denk laat ik maar bellen,omdat ik de gegevens van de klant nog niet had ontvangen,en ik de volgende dag ,mijn nachtdienst in zou gaan,
nu kreeg ik te horen dat ze ander collega ,hadden in gepland ,op mijn vaste nachten,reden ik de vorig maand te veel had gewerkt,
Dus zonder overleg raak ik mijn vaste nachten kwijt,terwijl ik zelfs deze maand veel te kort uren heb gedraaid,
nu staan de te veel uren in compisatie potje op mijn loonstrookje,
Wat doen ze nu ,ze halen al de over uren uit de compisatie potje,en vullen hier bij mijn contract uren nu mee aan.
dus moet ik voor de misgelopen nachten ,vakantie uren schrijven ,mis de toeslag van 2 nachten,en al de over uren worden nu niet uit betaald,maar aan gevuld zodat ik deze maand wel op contract uren uit kom,
de collega ,die mijn nachten kreeg ,mag nu op de klant schrijven,omdat klant overleed in de nacht dienst voor ze zou beginnen,
was hier niet mee eens omdat ik in geroosterd stond ,en mijn nachten waren,hier door schiet ik op alle fronten er bij in ,dit alles zonder overleg
dus wordt gewoon uit gepland,volgens vast basis rooster,zonder overleg,
en zit 2 weken thuis ,van de 4 weken ,omdat ik teveel gewerkt heb,
wie heeft advies over,wat kan en mag , |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 11 mrt 2009 21:15 Onderwerp: |
|
|
E.e.a. is afhankelijk van de afspraken in de arbeidsovereenkomst c.q. CAO, indien daar naar wordt verwezen.
Vakantieuren kunnen nimmer gedwongen opgenomen worden, dat MOET altijd in overleg en kan niet zonder meer worden opgelegd. Dat is gewoon Nederlands recht. Dat hoeft je nooit te accepteren.
Als er een bepaald aantal uren per week op bepaalde tijden zijn afgesproken, maakt dat onderdeel uit van de overeenkomst.
Zoals in alle andere gevallen, dien je (even op basis van de juiste afspraken in de overeenkomst) bij het niet kunnen beschikken over werk aan te geven dat je beschikbaar bent voor de bedongen arbeid in de overeenkomst. Hiermee is de werkgever betalingsplichtig.
Gezien de vele onduidelijkheden kan je uit het bovenstaande geen zekerheid halen daar het geheel afhankelijk is van alle gemaakte afspraken, CAO, gebruikelijke rechten,plichten en gewoonten. |
|
|
|
 |
menna
|
Geplaatst: do 12 mrt 2009 9:33 Onderwerp: |
|
|
hallo wim
Er staat eigelijk niet zo veel in mijn contr,zeker niet over arbeids en werktijden,alleen ik 74 uur per periode werk,
ik haal deze maand niet mijn contr uren ,vorig maand werkte ik te veel,
het wordt gewoon in gevoerd, je heb er geen zeggings schap over,
Daarom ook de compensatie uren worden worden nu gebruikt,om verschil op te vullen Nu,lijkt mij ik recht heb ,de contract uren te werken
En als ik op rooster staan in gepland,kan toch niet zo zijn ,er zo maar iemand anders gaat werken op mijn vaste nachten, |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: vr 13 mrt 2009 20:52 Onderwerp: |
|
|
Het niet benoemen van arbeidstijden en de specifieke aanwijzing op welke dagen de uren ingevuld moeten worden, verbaast mij enigszins. Dat betekent feitelijk, dat je kan appeleren aan het gewoonterecht. Dat betekent dat als je volgens een vast patroon een bepaald aantal uren maakt tijdens een bepalde periode met de daarbij behorende toeslagen, dat daar een recht voor is opgebouwd en je deze vervolgens kan claimen.
Ondanks de beperkte info ga ik daar even vanuit, hetgeen betekent dat je zodra jou geen werk aangeboden moet worden, je dit terstond moet melden en je beschikbaar stelt voor de bedongen arbeid met het daarbij behorende salaris. Op 20 januari 2009 is in het Europese Hof duidelijk gesteld dat er niet getornd kan worden aan het beslissingsrecht van vakantie-tijd. Jij beslist wanneer er vakantie wordt opgenomen, dat is een verworven recht en kan niet ingevuld worden door de werkgever. Alleen bij zeer zwaarwegende redenen kan de werkgever bezwaar maken tegen OPNAME van vakantie. Daarnaast kan de werkgever maximaal 4 werkdagen per jaan aanwijzen als verplichte snipperdag. Deze max . gaat over de bovenwettelijke dagen, dus alles boven de minimale vakantieperiode van vier maal de werkweek. Dus werk je fulltime 5 dagen per week, dan heb je recht op minimaal 20 dagen. Werk je minder, dan is je recht evenredig minder.
Dus geen verplichte opname van vakantie-uren, je hebt recht op de bedongen arbeid. Het recht over het overwerk als compensatie-uren te gebruiken weet ik niet wat daar de wettelijke rechten en plichten van zijn.
Ik weet wel dat normaal gesproken een overuur procentueel hoger betaald/gecompenseerd worden, maar dat is geen wettelijk recht, zover ik weet. |
|
|
|
 |
menna
|
Geplaatst: za 14 mrt 2009 22:23 Onderwerp: |
|
|
hallo
bedankt voor je antwoord,
Is zo ik werk volgens een vast basis rooster,ik werk 74 uur per periode van 4 weken,van week 1 tot week 4 ,in deze weken zijn een aantal vaste avonden, vaste weekenden, vaste ochtenden ,en 2 vaste nachten vast gesteld,ook vaste dagen zijn dit,bv elke maandag avond enz enz
De nachten zijn ook vast ,alleen deze kunnen wel eens niet door gaan ,omdat er op dat moment bv ,geen terminale klanten zijn ,dan is de plannig verplicht,om voor die nachten vevangend werk te zoeken voor die nachten,binnen deze 4 weken,gebeurt dat niet door de plannig,ondanks medewerker aan geeft ,zei haar uren niet haalt op deze manier,dan wordt er gezegt je neemt maar vakantie,of je compenseert maar je uren ,lijkt mij toch ik mijn contr uren behoor te halen elke maand,
En altijd zo iets in overleg hoort te gaan ,als je vakantie wil op nemen of wil compenseren,ik weet dat het niet mag,
Maar gebeurt toch,ze plannen je niet meer in,als ik bv mijn nachten niet draai, zijn dan wel 17 uren die ik mis loop in die 4 weken,dus houdt in dat ik dan 17 uur vakantie moet schrijven omdat ik de contr uren niet haal.
Schrijf ik geen vakanite,dan gebruiken ze de compensatie potje,de over uren die ik gedraaid heb,deze mogen ze 3 maanden vast houden deze extra uren,of gebruiken deze dus als ik te weinig uren draai,nu heb ik even reserve 44 uur,maar deze zijn gelijk weg ,omdat ik deze maand 40 uur te weinig werk,
Dus houdt in ik bijna 2 weken vrij ben ,van de 4 weken,of ik moet de uren in halen binnen deze 4 weken,maar ja als de plannig niet met diensten komt,kan ik dus wel vergeten,en ben ik genoodzaakt vakantie uren te schrijven nu deze maand niet ,ivm extra uren,
gaat vaak om de nachten die probleem geven, alle anderen diensten zijn vaste routes,zijn dus diensten,
nacht zorg is op aanvraag bij mensen die terminaal zijn ,
Verder kunnen de diensten wel iets korter worden ,door dat er iemand wordt op genomen,of overlijd,waardoor je ook weer minder uren werkt,en ook weer meer diensten moet draaien,dan wat vast op je basis rooster staat,en verder zijn er wel diensten mischien geen nachten,maar wel avond diensten,maar word hier gewoon niet op in gezet,dit wordt vaak weer door uitzend krachten gedaan,terwijl vaste medewerker niet op haar uren komt,hoop duidelijk is zo ,anders hoor ik graag gr |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 9:27 Onderwerp: |
|
|
Tja, je hebt dus gewoon gelijk, zij werken tegen alle wettelijke regels in.
Dat hoef je dus niet te accepteren en kan je wettelijk laten corrigeren.
Dan kom je in een dilemma, want wat wil je dan precies?
Als je terecht voor je recht opkomt, dan zal je ongetwijfeld winnen. Ik kan niet inschatten welke gevolgen dat heeft voor de verdere samenwerking. Je hebt een overeenkomst, dus daar zullen ze altijd aan moeten voldoen en ook in de toekomst.
Het advies gaat nu een beetje meer om welke sfeer je in de toekomst wil en kan werken. Je recht halen en dan wellicht een negatieve sfeer creeeren of je krijgt het respect dat je verdient en ook je recht, kan ook.
Of de consequenties zijn dermate vervelend in de toekomst, dat het ten koste gaat van een goede arbeidsverhouding. Hetgeen ik zelf verafschuw en nimmer aan toe zal geven, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Denk even na wat je precies wilt en daarna kan je de adviezen wel of niet opvolgen. Een andere mogelijkheid is ook om er nu een streep onder te zetten, je werkgever duidelijk maken wat je rechten en plichten zijn en indien het weer gebeurt je wettelijke maatregelen neemt. En denk eraan:
Het is de toon, die de muziek maakt. Succes! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|