|
Auteur |
Bericht |
famke
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 21:15 Onderwerp: Bevoegdheid College van Burgemeester en Wethouders |
|
|
Hallo allemaal!
Ik heb een vraag en hopelijk weet iemand het antwoord
Ik weet dat niet de Burgemeester maar het College van Burgemeester en Wethouders bevoegd is om een bepaalde vergunning af te geven. Ik kan echter de wettelijke grondslag hiervoor niet vinden.
Wat ik wel vond is oa artikel 108 lid 1 Gemeentewet betreffende regeling en bestuur van de huishouding van de gemeente, vervolgens lid 2 van dit artikel waarna dan art 147 lid 3 Gemeentewet waarin staat dat de bevoegdheid van 108 lid 2 Gemeentewet bij het College ligt. Tot ik dacht: lid 2 van 108 gaat over het vorderen van regeling en bestuur VAN het gemeentebestuur en niet NAMENS het bestuur...
En toen was ik het weer even kwijt... Na enige tijd mijn wetboek te hebben doorgepluisd en te hebben geoogled kom ik toch weer hier uit!
Help!  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 22:37 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zit het in zijn algemeenheid zo, dat je even naar de bevoegdheden van de gemeentelijke organen moet kijken. En dan kom je bij het college uit via 160 jo 147 Gemeentewet (met de beperking van 156 Gemeentewet).
De Woningwet is er in art 40 zelf glashelder over.
En als je kijkt in de Wet Openbare Manifestaties zie je dat de gemeenteraad bevoegd is en de burgemeester juist weer kan beperken, verbieden of aanwijzingen kan geven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
famke
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 15 mrt 2009 23:02 Onderwerp: |
|
|
Super! Hier kom ik weer een stuk verder mee Dank je wel. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 16 mrt 2009 10:40 Onderwerp: Re: Bevoegdheid College van Burgemeester en Wethouders |
|
|
famke schreef: |
Ik weet dat niet de Burgemeester maar het College van Burgemeester en Wethouders bevoegd is om een bepaalde vergunning af te geven. Ik kan echter de wettelijke grondslag hiervoor niet vinden.
|
Het is dan ook niet een regel dat het college altijd bevoegd is. Dit zal steeds uit de betreffende regeling waarin het vergunningenstelsel besloten ligt moeten zijn aangegeven.
Voor een goede uitleg kan worden onderscheiden in medebewind en autonomie. Wet- en regelgeving die in medebewind wordt uitgeoefend (nationale regelgeving waarbij uitvoering door de gemeenten gebeurt) legt veelal zelf vast wie bevoegd is om een eventuele vergunning te verlenen. Voorbeeld is het al eerder genoemde artikel 40 Woningwet, maar ook artikel 8.2 van de Wet milieubeheer. In beider gevallen is vastgelegd dat het college van BenW bevoegd is.
De gemeenteraad kan zelf ook regels maken. Deze kunnen echter enkel betrekking hebben op de eigen huishouding van de gemeente en mogen niet in strijd zijn met nationale regelgeving. Deze regelingen noemen we verordeningen.
De gemeenteraad heeft verordenende bevoegdheid (art. 127 Grondwet en art. 147 Gemw), het begint dus met een bevoegdheid van de Raad. De raad kan via haar verordenende bevoegdheid simpel gezegd bevoegdheden delegeren (voor zover ze binnen de constitutionele kaders blijft zoals artikel 156 gemeentewet). In die verordeningen (bijvoorbeeld de Algemene plaatselijke verordening) kunnen verboden behoudens vergunning worden vastgelegd. Hier zal dan ook bij staan door wie die vergunning moet worden verleend. Dit kan het college zijn, maar kan ook een ander bestuursorgaan zijn zoals de burgemeester. Zo is in de meeste gemeenten de burgemeester bevoegd tot het afgeven van een evenementenvergunning op grond van de APV en niet het college.
Maar om kort te gaan: het bevoegde bestuursorgaan voor een vergunning is telkenmale af te leiden uit de betreffende regelgeving waarin het vergunningenstelsel besloten ligt.
Dus het antwoord op jouw vraag is afhankelijk van het soort vergunning waar het over gaat en kan niet specifiek in zijn algemeenheid worden beantwoord. |
|
|
|
 |
|