Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid bij babbeltruuk
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hezik

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009 22:42    Onderwerp: Aansprakelijkheid bij babbeltruuk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo beste forum leden

Onlangs zijn mijn ouders de dupe geworden van een babbeltruuk
de bank acht hun zelf aansprakelijk omdat ze de pincode hebben afgegeven .
nadat de pinpas was ontvreemd werd er gebeld door de bank dat hun pas was gevonden en de pincode nodig hadden om deze te blokkeren
uiteraard waren dit de daders van de babeltruuk.

is er iemand die er ervaring mee heeft ,ik zit namelijk te denken om naar de geschillencommisie te stappen
of zou dat zonde zijn voor ieder zijn tijd?

de pincode telefonische ontfutelsen lijkt mij veel weg hebben van phissing waarbij overigens wel de schade word vergoed

Er werd door de bank beweerd dat hun niet zorgvuldig met hun pincode zijn geweest ,nou in dit geval messchien niet maar dat komt omdat ze gewoon misleid zijn ,er word alltijd alleen maar in het voormalige postkantoor gepind ,dus zorgvuldig waren zei zeker wel ,alleen tegen zulke beroeps criminelen konden zei niet op

hopelijk kan iemand mij in de goeide richting sturen

gr fam hezik
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 1:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch gezien maak je m.i. geen kans.

Bij phishing valt de bank misschien soms te verwijten dat de beveiliging niet in orde is of dat de bank niet snel genoeg in actie is gekomen. Voor zover dat niet het geval is, kan een slachtoffer van phishing zijn bank m.i. net zomin iets maken.

Soms zal een bank coulant zijn, bijvoorbeeld uit pr-overwegingen.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 7:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij de vorige spreker aan: het telefonisch doorgeven van de pincode komt geheel voor rekening en risico van de houder van de pas.
Bekijk de homepage
bollletje

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel vervelend wat uw ouders is overkomen. Uiteindelijk is niemand voldoende beveiligd tegen heel erg kwaadwillenden.

Toch ben ik het eens met BF en SK (maar aan het eind van mijn verhaal noem ik nog één volgens mij juridisch denkbaar uitwegje).

Nu bent u waarschijnlijk niet juridisch geschoold, en daarom wil ik u iets vertellen over de achtergrond voor deze verdeling van rechten en plichten tussen de bank en zijn klant, uw ouders. Zodat u en uw ouders misschien - hoe vervelend ook - kunnen inzien waarom dit toch zo geregeld is in de wet.

Een pinpas wordt aan alle bankklanten aangeboden, en op de risico's die samenhangen met de veiligheid (rond de pincode) wordt vaak en uitgebreid gewezen. Op een gegeven moment moet de bank dus kunnen zeggen: "u kiest voor het gemak van de pinpas, maar dan moet u de pincode ook goed bewaken en aan niemand vertellen. Niemand! Wij - de bank - zullen er nooit, echt nooit om vragen!"
Als je dan tekent voor ontvangst mag de bank toch aannemen dat je je hier goed van bewust bent.

En natuurlijk, op de dag dat je in de rats zit omdat je pas verdwenen is, dan ben je dat misschien vergeten, wat je ooit gelezen en begrepen had over die pincode. Maar dan is het toch te begrijpen dat de bank zegt: het was inderdaad uw geld, en nu heeft u uw pincode toch doorgegeven, dus ja, wij kunnen u dat geld niet gaan teruggeven. Het enige wat u kunt doen is aangifte doen en maar hopen dat de boeven gevangen worden en het geld terugbetalen.

Als het recht anders in elkaar zou zitten, zouden pinpassen niet kunnen bestaan. Sterker, dan zou niemand nog iets kunnen leveren, want je moet je altijd bewust zijn - als gebruiker, klant - wat de gevaren en risico's zijn bij elk product dat je welbewust koopt. Bij bekende producten mag de leverancier ervan uitgaan dat je de risico's kent, en bij minder bekende producten (zoals pinpassen, maar ook beleggingsproducten, etc.) moet de bank ervoor zorgen dat ze heel duidelijk maakt wat de gevaren zijn.

Dit betekent dus nog één juridische uitweg: als u kunt aantonen dat de bank NIET GENOEG gedaan heeft om zich ervan te vergewissen dat uw ouders bekend waren met de risico's en het feit dat ze nooit een pincode moesten doorgeven, aan wie dan ook. (Dit kan alleen als uw ouders alle correspondentie rondom de toen nieuwe pinpas nog hebben, en daarin niet voldoende is geïnformeerd over een en ander. In dat geval: op naar een advocaat.)

Vriendelijke groet, bollletje.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bollletje schreef:
Het enige wat u kunt doen is aangifte doen en maar hopen dat de boeven gevangen worden en het geld terugbetalen.

Dit wil ik nog even benadrukken: aangifte doen bij de politie moet sowieso gebeuren. Vergeet dat niet!
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2009 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is er via de telefoonmaatschappij nog een lijst op te vragen (door uzelf of de politie) van nummers die u gebeld hebben? Als het niet een afgeschermd nummer was... Wie weet zijn de boeven zo nog op te sporen.
hezik

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen bedankt voor jullie input

Aangifte is uiteraard al gedaan ,de desbetreffende agent zou cotact opnemen met de provider voor het telefoonnummer

Ook de agent heb ik gister ook nog even gesproken
en werd mij meteen medengedeeld dat de daders niet achterhaald kunnen worden of althans dat het heel moeilijk word

Wat ik ook een punt vind voor de bank, is dat er binnen 24 uur ruim 4,000 euro gepind is.
Ik moest zelf van de week 1,750 opnemen ,en kon dat onmogelijk in 1 keer pinnen uit de automaat

Ander punt wat ik e net bedenk ,is dat deze groep oplichters weldegelijk een tijd bezig was ,er zijn meerderen klanten van het toen nog postbank de dupe geworden ,ook weet ik van de agent dat er meerderen gevallen waren die allemaal sterk overeen kwamen met elkaar en verdeelt waren over het hele land.

Op de dag dat de aangifte werd opgenomen werd ons medengedeelt dat er meerderen slachtoffers waren van de babbeltruuk en ze gingen dan ook gelijk door naar de andere slachtoffers na het opnemen van de aangifte

Inelk geval super bedankt iedereen

Gr. fam Hezik
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds