Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afzeggen offerte krediet kosteloos?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BigY

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 15:46    Onderwerp: Afzeggen offerte krediet kosteloos? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb met mijn hoofd in de wolken een papier ondertekent bij de auto dealer voor de aanschaf van een auto. Hierin stond dat de koop doorgaat mits de financiering rond zou zijn. Eigenlijk heb ik de papier ook mede getekend door het feit dat ik dacht dat de financiering toch niet rond zou komen, maar dat was niet direct de hoofdreden. Ik was gewoon verliefd.

2 uur later werd ik thuis al gebeld. De financiering is toegezegd en ik zit dus wettelijk aan het ondertekend papiertje vast. Geen probleem, want ik was na dat bericht natuurlijk helemaal in de wolken en dolgelukkig met deze aanschaf.

Alhoewel mijn vrouw vierkant achter mij staat (waarvan hulde, lieve vrouw is ze), zijn we toch samen met een wijntje eens alles gaan bekijken en kwamen toch na heel wat uurtjes uit dat het teveel boven onze stand is om een auto van 16000 euro aan te schaffen. Niet dat we het niet zouden kunnen betalen, maar meer omdat dat een wijzere beslissing is in deze barre tijden tesamen met 2 jonge kinderen. Daar we beide nog 2 goed werkende auto's hadden was het ook niet direct een noodzaak.

Jurisidisch gezien zitten we aan de koop vast. Er is nog een mogelijkheid en dat is volgens Bovag voorwaarden de koop af te zeggen voordat de auto is geleverd incl. de betaling van 15% van het aankoopbedrag. Dat zou dus betekenen dat het hier om 2400 euro gaat. Na lang wikken, wegen, calculeren en discussieren hebben we besloten deze 2400 euro te betalen. Het is tenslotte mijn eigen domme schuld me zo snel in te laten met een koop.

Maar nu zit ik met een vraag. Deze doorlopend krediet die ons is toegezegd via de telefoon. Moet ik daar nu ook kosten over betalen als ik hun bel en zeg dat ik het niet doe? Of kan ik me beroepen op de koop op afstand afkoelingstermijn? Of hoef ik me helemaal geen zorgen te maken, daar we nog helemaal geen papieren hebben ondertekend(die we inmiddels wel binnen hebben)? Want als me dat ook nog bakken met geld gaat kosten...tja...dan komen we weer in een stuatie terecht dat we maar eens moeten nadenken of we het dan toch maar niet moeten doen.

Kan iemand mij hier enig advies op geven? Ik wil zeker voor maandagmorgen de afzegging voor de auto via mail hebben verstuurd met daarop volgend een aangetekende brief naar het bedrijf toe die dan dinsdag aan zou komen. Dus hopelijk kan iemand mij van te voren nog helpen Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Zeemeeuw

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 17:22    Onderwerp: voorwaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie je niet iets staat in de voorwaarden van de kredietmaatschappij over annuleren?
swinny

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 17:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van een doorlopend krediet hoef je toch helemaal geen gebruik te maken?

Als je geen geld opneemt van het krediet kost het je ook helemaal niets.
BigY

Leeftijd: 50

BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let wel, het is maar een offerte..er is nog niks getekend dat we dat krediet nemen. Maar wilde voor de zekerheid even weten namelijk.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 09 mrt 2009 9:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BigY schreef:
er is nog niks getekend dat we dat krediet nemen
Wel anderszins??
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 09 mrt 2009 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BigY schreef:
Let wel, het is maar een offerte..er is nog niks getekend dat we dat krediet nemen. Maar wilde voor de zekerheid even weten namelijk.
Voor zover de financiering bij de koop niet expliciet is mee-besteld, is de offerte m.i. niet geaksepteerd en was er geen desbetreffende overkomst.
Zonder meer afbestellen impliceert m.i. vaststelling, dat die er tenminste was.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 09 mrt 2009 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben niet zo heel erg thuis in boek 1 BW, maar zou je echtgenote geen toestemming hebben moeten geven voor het sluiten van een dergelijke overeenkomst? Ex art. 1:88 lid 1, aanhef en onder d, BW is die toestemming in ieder geval vereist voor overeenkomsten van koop op afbetaling. Vraag is dan of hier sprake is van koop op afbetaling.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 09 mrt 2009 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de dealer die financiering voor je geregeld?

Ik vind 2400 euro een erg groot bedrag om een auto af te zeggen die misschien nog niet eens besteld is. Wel vond een Maastrichtse kantonrechter in 1995 een percentage van 15% redelijk, zie dit oude bericht.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds