Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 19:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Portretrecht andere landen en vertaling
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 13:35    Onderwerp: Portretrecht andere landen en vertaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben bezig met internationalisering van een website. Daarvoor moet ik 'schending portretrecht' in het Engels vertalen.

Nu vraag ik mij in de eerste plaats af of en in welke landen het portretrecht geldt zoals in Nederland. Hebben Europese landen hierin overeenkomst?

En wat is de beste vertaling van het woord zelf?
Portrait rights doet mij zo 'euhm' alledaags en gemakkelijk aan Smile

EDIT: titel aangepast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2008 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Per jurisdictie is het denk ik weer anders, maar personality rights lijkt me in de buurt te komen. Weliswaar is dat een wat algemenere term.

Ik vraag me af of er andere landen zijn waarin het portretrecht in de auteurswet is geregeld.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duitsland heeft het gecodificeerd in § 22 zin 1 Kunsturheberrechtsgesetz, en Portugal in het Portugese BW (ARTIGO 79º Codigo Civil)
In Duitsland heet het das Bildnisrecht en in Portugal het direito à imagem (letterlijk "recht van beeld")
Ik weet in ieder geval zeker dat er geen portretrecht bestaat in Engeland (en dus zal het waarschijnlijk niet bestaan in het gehele Verenigd-Koninkrijk).
Overigens geeft mijn Juridisch lexicon als vertaling;
portretrechten: portrait rights.

*EDIT* Het EHRM omschreef het in de zaak Carolina van Monaco / Duitsland als "[the] right to protection of her private life and her right to control the use of her image".
Dus waarschijnlijk is de term portrait right geen gemeengoed in het juridisch Engels
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Annemarieke



Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de respons!

Met de internationalisering toch eens kijken naar zaken die we nu in NL afgedekt hebben of uitgelegd en dat vergelijken met de andere landen waar we actief willen worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 11 nov 2008 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet alle landen hebben een expliciet portretrecht. Daarom hangt het EHRM het ook op aan "private life". Dat is in zoverre beperkter dat het ons "commercieel portretrecht" uitsluit - het recht voor een bekende persoonlijkheid om geld te vragen voor zijn portret in commerciële uitingen, geheel los van een eventuele inbreuk op de privacy. Zie bv. de DVD "De mooiste doelpunten aller tijden" die inbreuk op het portretrecht van Bergkamp maakte omdat zijn portret op de cover stond. Dat krijg je niet rond met die Von Hannover-zaak. Ik geloof dat dat soort dingen onder publicity rights gerekend worden in common law-jurisdicties.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
paapst



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 12:35    Onderwerp: belgie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb net een zaak gedaan voor een Belgische cliënt wiens foto zonder toestemming in een Belgisch tijdschrift stond.

België noemt het in hun Auteurswet een "persoonlijkheidsrecht op afbeelding". In tegenstelling tot Nederland kun je hierbij geen schadevergoeding claimen omdat de rechter veelal slecht 1 euro toe zal kennen.
Wel is er een tweede optie mogelijk:
Op grond van de Belgische privacywet komt het in principe alleen de betrokken persoon zelf toe te beslissen over de vervaardiging en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis en zijn beide enkel mogelijk, mits de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Bij toeval heb ik dit onderwerp gevonden. En nu wil het toeval ook nog eens dat ik een scriptie ga schrijven over de relatie van het portretrecht met de roddelpers. Ik wil een vergelijking maken met het portretrecht in andere landen (Duitsland, Engeland, Belgie, Amerika). Heb je dus informatie over dit onderwerp, schroom je niet en help deze vriendelijke, doch momenteel slecht geinformeerde, student!

Mvg,

Arie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Bij toeval heb ik dit onderwerp gevonden. En nu wil het toeval ook nog eens dat ik een scriptie ga schrijven over de relatie van het portretrecht met de roddelpers. Ik wil een vergelijking maken met het portretrecht in andere landen (Duitsland, Engeland, Belgie, Amerika). Heb je dus informatie over dit onderwerp, schroom je niet en help deze vriendelijke, doch momenteel slecht geinformeerde, student!

Mvg,

Arie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds