|
Auteur |
Bericht |
Noah
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 mrt 2009 2:49 Onderwerp: Anoniem getuigen strafzaak |
|
|
Hallo iedereen,
Ik had een vraagje en kon op google niet zo veel dingen vragen dat in mijn situatie zit.
Er lopen een aantal strafzaken (ben de tel kwijt) tegen mij en tegen de gene die mij had aangegeven (dus we hadden elkaar aangegeven).
Echter, de gene die mij heeft aangegeven is 23 jaar ouder dan mij, en dus wordt zij "vanzelfsprekend" serieus genomen door de politie en ik niet.
Aangezien ik nogal veel getuigen heb, wil ik die ook "laten" getuigen. Maar het zijn goede vrienden van mij en ze/we zijn allemaal jong (allemaal onder 20 jaar).
Een getuigenis in een rechtbank is daarom voor hen moeilijk en willen het liefst niet doen, want het is nogal ingrijpend. Dat kan ik me zeker voorstellen. Maar... ze willen het waarschijnlijk wel doen als het anoniem kan.
Wat zijn de voorwaarden voor een anoniem getuigenis? De getuigenissen zijn van groot belang in deze zaak.
Enkele getuigen van mij zijn ook min of meer geïntimideerd door de politie. De brigadier van de afhandeleenheid dreigde om enkele getuigen van mij als verdachte te horen en proces-verbaal op te maken (zonder reden, kan in iedergeval geen reden bedenken).
Hierdoor is een goede vriend van mij zo erg van geschrokken dat wij ruzie hebben gekregen en heeft hij een valse getuigenis afgelegd om zo buiten "schot" te raken door de politie.
Gelukkig heb ik bewijs op papier, want ik heb de dreigement doorgestuurd gekregen van die vriend.
Groetjes,
Noah |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 02 mrt 2009 4:07 Onderwerp: |
|
|
Je wordt zomaar geen anonieme getuige in Nederland.
Ik denk gelijk aan zaken van het caliber Holleeder waarin dat al niet gemakkelijk is.
Op dit moment weet ik niet wat de regels daaromtrent zijn dus hopelijk weet iemand anders hier dat.
Ik weet niet waar de getuigen over moeten verklaren maar misschien heeft dat iets met hun 'preutsheid' te maken?
Of komt het omdat ze er moeite mee hebben om je openlijk te steunen?
Of zijn ze bang om bedreigd te worden? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Noah
|
Geplaatst: ma 02 mrt 2009 17:24 Onderwerp: |
|
|
Van bedreiging zal denk ik niet echt sprake van zijn.
Het probleem is, mijn getuigen kennen de gene die ik aangeef en die mij heeft aangegeven.
Ik denk dat ze eerder moeite hebben met mij openlijk te steunen tegen de persoon die ze één of twee jaar les heeft gegeven. Mijn getuigen waren ook haar mentorleerlingen. |
|
|
|
 |
Boi
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 mrt 2009 17:40 Onderwerp: |
|
|
Misschien is het handig om erbij te zetten waar de twee aangiften over gaan!
Anoniem getuigen kan inderdaad niet bij zulke zaken. Dit heeft te maken met het feit dat de verdachte zich moet kunnen verdedigen tegen de verklaring. Als hij niet weet wie er beschuldigingen over hem vertellen kan hij ook moeilijker op die beschuldigingen ingaan en zich dus niet verdedigen. Wel kan je als adres bijvoorbeeld het adres van het politie bureau/werkgever laten invullen maar dat is in dit geval niet de oplossing.
Kortom als je vrienden geen verklaring af willen leggen stellen ze de angst (die naar mijn mening niet nodig is) boven het eerlijk oplossen van jou zaak. De politie zal zeker niet intimideren en al helemaal geen proces verbaal tegen iemand opmaken als die wilt getuigen. Das is onzin! Als die brigadier zulk gedrag vertoont zou ik een klacht tegen hem indienen. Leeftijd heeft hier niks mee te maken. Ik denk dat je een beetje een raar beeld hebt van de objectiviteit van de politie. Je vrienden overtuigen is de beste oplossing.
Laatst aangepast door Boi op wo 04 mrt 2009 3:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Noah
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 2:49 Onderwerp: |
|
|
De e-mail:
===========================================
Beste AGENT,
Ik zal op de afspraak verschijnen.
Wat ik me wel af vraag is waarom ik hier nu bij betrokken wordt en waarom u mij probeerd te intimideren met het feit dat u mij als verdachte ziet?
Ik zou graag willen weten waar u dat op baseerd en waar u mij van verdenkt?
M.v.g.
GETUIGE
--------------------------------------------------------------------------------
Beste GETUIGE,
Aangezien ik kort daarna een mail heb ontvangen van VERDACHTE waarin hij mededeeld dat zijn vrienden niet zullen getuigen, neem ik aan dat je een gesprek hebt gehad met hem. Door je houding hierna is de vrijblijvendheid er vanaf en raad ik je aan op de afgesproken datum een getuigenverklaring af te leggen. Indien je niet verschijnt zal je status van getuige veranderen in verdachte. Dit geldt overigens ook voor GETUIGE. Ik wijs erop dat het hier om een ernstig geval van XXXX gaat dat zwaar wordt opgevat door Justitie.
AGENT
-------------------------------------------------------------------
Beste meneer AGENT
Ik wil bij deze onze afspraak van 25-11-08 om 10:00 afzeggen.
U kunt uw vragen e-mailen naar dit e-mail adres dan zal ik daar zo snel mogelijk antwoord op geven.
M.v.g. GETUIGE
--------------------------------------------------------------------------------
Beste GETUIGE
Graag wil ik je uitnodigen om op het politiebureau een getuigenverklaring af te leggen omtrent deze zaak.
Ik ben te bereiken onder de telefoonnummers die ik in mijn eerste mail naar je toe heb gestuurd voor het maken van een afspraak.
De brigadier van politie NHN, afd.
AGENT
-------------------------------------------------------------
Beste meneer AGENT,
Het klopt dat ik die mail heb verstuurd.
Ik heb deze mail gestuurd omdat ik vind dat er een oplossing moet komen voor hun probleem omdat het nu simpel weg uit de hand gaat lopen.
Ik ben gewoon bang om een vriend van me te verliezen door hun probleem, ik ken het verhaal niet goed en ik veroordeel niemand en ik geef niemand de schuld.
Ik wilde door dat mailtje aan mevrouw AANGEVER duidelijk maken dat dit probleem ernstig uit de hand is gelopen.
Verder wil ik helemaal niets te maken hebben met hun probleem maar ik vond het belangrijk dat ze allebei weten hoe ernstig deze situatie nu is.
Ik hoop dat ze dit probleem snel opgelost hebben zodat ze allebei verder kunnen zonder dat er ongelukken gebeuren.
M.v.g.
GETUIGE
Beste GETUIGE,
Mijn naam is XXXXX en ik ben brigadier van politie te XXXX NH(0900-8844 en vragen naar politie XXXXXX, Afhandeleenheid, XXXX).
Als het goed is heeft u een mail gestuurd op 28-10-2008 omstreeks 14.27 uur naar XXXXX).
Gaarne wil ik met u in contact komen daar mevr. XXXXX aangifte gedaan heeft van smaad/smaadschrift/belediging/dwang/stalking met als verdachte uw vriend XXXXX)
Met name wil ik weten of u zelf deze mail verstuurd heeft en wat uw beweegredenen daarvoor waren.
hoogachtend,
De brigadier van politie NHN,
coordinator Afhandeleenheid
direct nummer xxxxxxxxxxx |
|
|
|
 |
Noah
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 2:52 Onderwerp: |
|
|
Ik heb haar aangegeven voor: dwang, belediging, smaad, laster, mishandeling en belaging.
Ongeveer hetzelfde kreeg ik terug, omdat ze het niet kon verkroppen dat ik haar had aangegeven voor deze feiten. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 2:55 Onderwerp: |
|
|
Noah schreef: | omdat ze het niet kon verkroppen dat ik haar had aangegeven voor deze feiten. |
Dit deel doet hier niet ter zake.
edit: het lijkt me de kans op nuttige antwoorden vergroten als je nu op dit moment in dit topic een nieuwe vraag gaat formuleren. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Boi
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 3:43 Onderwerp: |
|
|
Ik zie geen schokkende of bedreigende woorden in deze mailtjes.
Er is niks aan de hand als de status getuige veranderd in verdachte. Dit is ook geen dreigement! Alleen een consequentie van het feit dat iemand zich met een zaak bemoeid door een mail te sturen naar de aangever en vervolgens niet zijn bemoeienis wil uitleggen op het politie bureau die de zaak probeert uit te zoeken. Het doel van een onderzoek is waarheidsvinding(!!!!) En daar hoeft niemand behalve degene die iets strafbaar heeft gedaan angstig voor te zijn en dit heeft niks met leeftijd te maken.
Een klacht gaat hier ook nergens over! Ga heen en doe het verhaal wat je weet. Ben je er meteen vanaf. |
|
|
|
 |
Noah
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 9:54 Onderwerp: |
|
|
Boi,
Zoals je ziet aan de berichten voelt deze getuige dat hij wordt geïntimideerd.
Er is ook veel mondeling doorgegeven. Tijdens het verhoor heeft die brigadier mij zwart gemaakt. Die vriend van mij geloofde die leugens omdat hij dacht dat alle politiemensen de waarheid spreken, is dat de normale gang van zaken?
Überhaupt dat de brigadier hem aanmerkt als verdachte als hij niet komt, kan zeer bedreigend voor iemand van 19 voelen.
Hij was bereid een getuigenverklaring voor de rechter af te geven zei hij, maar als hij vervolgens door de politie wordt opgebeld en hem als verdachte te zien als hij niet komt, dan voelt hij zich bedreigd.
Verdacht van wat, weet ik niet. Want hij heeft helemaal niks strafbaars gedaan. Hij was ook helemaal niet bang of hij nou de waarheid of niet moest spreken, want hij had niks te verbergen.
De andere getuige had hij ook geïntimideerd. Haar vader wilde er zelfs per sé bij zijn.
Daarnaast heeft hij mij tijdens het verhoor ook bedreigd, met o.a. de woorden "als je nog één keer haar om verklaring vraagt, of ze daarop nou verplicht of niet een antwoord op moet geven, dan heb je met MIJ te maken en laat ik je arresteren en sluit ik je persoonlijk op".
Jammer dat ze in Nederland het verhoor niet opnemen, want hij schreeuwde en zei het erg dreigend. Bovendien zette hij zijn eigen woorden in het verhoor, daarom had ik het verhoor ook niet ondertekend. |
|
|
|
 |
Noah
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 9:56 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Noah schreef: | omdat ze het niet kon verkroppen dat ik haar had aangegeven voor deze feiten. |
edit: het lijkt me de kans op nuttige antwoorden vergroten als je nu op dit moment in dit topic een nieuwe vraag gaat formuleren. |
Of het er nou terzake doet of niet. Nadat ze verhoord werd, deed ze daarna gelijk aangifte van dezelfde zaken. Enorme bullshit omdat haar beschuldigingen helemaal op niks baseert. |
|
|
|
 |
Boi
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 14:02 Onderwerp: |
|
|
Nog vragen? |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 17:32 Onderwerp: |
|
|
Noah schreef: | HenkR schreef: | Noah schreef: | omdat ze het niet kon verkroppen dat ik haar had aangegeven voor deze feiten. |
edit: het lijkt me de kans op nuttige antwoorden vergroten als je nu op dit moment in dit topic een nieuwe vraag gaat formuleren. |
Of het er nou terzake doet of niet. Nadat ze verhoord werd, deed ze daarna gelijk aangifte van dezelfde zaken. Enorme bullshit omdat haar beschuldigingen helemaal op niks baseert. |
Dat laatste kun je beter weglaten want daar kunnen we niks mee zolang we dat niet kunnen controleren.
No hard feelings
Ik raad je echt aan een nieuwe vraag te formuleren  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|