|
Auteur |
Bericht |
hanskees
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava Studieomgeving (MA): Ava Berichten: 1
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 11:11 Onderwerp: Verplicht verschijnen bij de politierechter??? |
|
|
Stel er is een verdachte in voorlopige hechtenis, is zij dan verplicht om te verschijnen bij de politierechter ter gerechtzitting?
Ik heb zelf Artikel 363 lid 1 Sv gevonden, hierin staat dat de verdachte niet hoeft te verschijnen als hij dat niet wilt, door dit schriftelijk of mondeling door te geven.
Alleen ik weet dat niet zeker
en de tweede punt is stel dat de verdachte niet is verschenen en ook geen advocaat heeft gestuurd, hoe de politierechter zal oordelen met betrekking tot de betekening van de dagvaarding.
Ik zelf denk aan Art. 278 lid 1 SV, waarbij de rechter naar de inhoud van de dagvaarding kijkt en als het niet op de wijze is uitgebracht het nietig verklaard.
Ik begin al flink te twijfelen  |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 20:03 Onderwerp: Re: Verplicht verschijnen bij de politierechter??? |
|
|
hanskees schreef: | stel dat de verdachte niet is verschenen en ook geen advocaat heeft gestuurd, hoe de politierechter zal oordelen met betrekking tot de betekening van de dagvaarding. |
Verdachten sturen de advocaat niet naar een RC normaalgesproken, er is blijkbaar een ander mechanisme waarom advocaten bij de RC verschijnen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 20:16 Onderwerp: Re: Verplicht verschijnen bij de politierechter??? |
|
|
hanskees schreef: | Stel er is een verdachte in voorlopige hechtenis, is zij dan verplicht om te verschijnen bij de politierechter ter gerechtzitting?
Ik heb zelf Artikel 363 lid 1 Sv gevonden, hierin staat dat de verdachte niet hoeft te verschijnen als hij dat niet wilt, door dit schriftelijk of mondeling door te geven.
|
De verdachte wilt helemaal niets, maar als of zij niet wil verschijnen, dan hoeft dat ook niet, tenzij zijn of haar medebrenging is gelast.
Quote: |
en de tweede punt is stel dat de verdachte niet is verschenen en ook geen advocaat heeft gestuurd, hoe de politierechter zal oordelen met betrekking tot de betekening van de dagvaarding.
|
Bij een niet verschenen verdachte zal de rechter als het goed is toetsen of er rechtsgeldig betekend is. |
|
|
|
 |
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 mrt 2009 23:47 Onderwerp: politierechter |
|
|
Waar komt die RC (voorlaatste post) ineens vandaan? |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 0:43 Onderwerp: Re: politierechter |
|
|
Zeemeeuw schreef: | Waar komt die RC (voorlaatste post) ineens vandaan? |
Dat vraag ik mij nu ook af. (Ik weet het wel maar dat zeg ik niet .)
Heeft die vrijwilligheid betrekking op het verschijnen voor de rechter in het kader van het Gerechtelijk Voor Onderzoek (verlenging 30 dagen) ? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
porcaro
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mrt 2009 11:37 Onderwerp: |
|
|
De verdachte heeft een aanwezigheidsrecht, geen -plicht!
Tenzij de rechter de medebrenging van de verdachte gelast (wat hij bijna nooit doet) hoeft de verdachte niet te verschijnen, ook niet als hij in voorlopige hechtenis zit (art. 278 lid 2 Sv).
Als de dagvaarding correct is betekend (artikel 588 lid sub a: aan een verdachte in voorlopige hechtenis moet de dagvaarding in persoon worden uitgereikt) en er is ook geen advocaat, kan de rechter verstek verlenen en wordt de zaak toch gewoon behandeld (280 Sv).
Artikel 363 gaat alleen over de uitspraak, ook daar hoeft de verdachte dus niet bij te zijn. |
|
|
|
 |
|