|
Auteur |
Bericht |
rp
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 19 okt 2008 16:59 Onderwerp: Hulp gevraagd. |
|
|
Ik ben bezig met een case waar ik niet kan uitkomen (helaas).
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
X is bestuurder/grootaandeelhouder van een aannemersbedrijf BV. Daarnaast heeft X samen met A en B een bouwbedrijf BV opgericht. Directie wordt gevormd door A en B. X is niet bestuurder, maar is enig aandeelhouder en heeft alle touwtjes in handen.
Vervolgens betalen kopers ieder 25000,- aan het bouwbedrijf voor bouw van Villa's. Deze beleggers zijn echter de dupe van zwendelpraktijen van het bouwbedrijf (bouw nooit overwogen). X treft vervolgens maatregelen om te voorkomen dat hij privé wordt aangesproken. Hij draagt zijn zeilschip over aan de opgerichte stichting. Het bouwbedrijf failleert vervolgens en de curator treft alleen schulden aan.
Is er een mogelijkheid om de schuldeisers nog enige financiele genoegdoening te geven?
Wie kan de curator aansprakelijk stellen?
En wat is de kans van slagen van de curator?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Mrtn
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 98
|
Geplaatst: di 28 okt 2008 15:49 Onderwerp: |
|
|
Even op het vlak van bestuurdersaansprakelijkheid:
Wat zijn de taken van X geweest in het bouwbedrijf? Heeft hij gehandeld als ware hij bestuurder (bijv. door het beleid te bepalen)? Indien dat het geval is kan hij worden aan gemerkt als 'feitelijk bestuurder' en daarmee ook de curator achter zich aankrijgen ogv bestuurdersaansprakelijkheid. Indien de curator slaagt om dit te bewijzen, kan hij hem overal raken. Wellicht kan hij de overdracht van de boot ongedaan maken... _________________ Lex dura sed lex |
|
|
|
 |
Broekske
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: vr 27 feb 2009 20:45 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit me bij Mrtn aan voor wat betreft de vraag of hij wellicht feitelijk bestuurder is.
Wanneer hij feitelijk bestuurder is en de curator bestuurdersaansprakelijkheid bewijst, vervolgens het vermogen van X aanspreekt zal het verkopen van de boot gezien worden paulianeus handelen. De stichting zal de boot vervolgens moeten teruggeven aan de boedel.
Er is dus wel op enige wijze nog enig uitzicht op uitkering aan de schuldeisers.
De curator zal in casu wel overgaan tot bestuurdersaansprakelijkheid vermoed ik.
Gr. Broekse |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 28 feb 2009 9:53 Onderwerp: |
|
|
Als A en B bestuurders van het bouwbedrijf zijn kunnen deze natuurlijk ook worden aangesproken. Zie 2:248 BW. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|