Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
HBO-rechten vi...
Volkshuisevest...
tentamens op i...
Best Name Badg...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 01 sep 2025 19:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fysiek geweld om niks van baas met stress
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
impact

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 18:40    Onderwerp: Fysiek geweld om niks van baas met stress Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Sinds augustus ben ik in dienst als bezorger/winkelmedewerker. De baan bevalt goed. Tot vandaag.
Mijn baas heeft een moeilijke tijd momenteel blijkbaar, want hij was al chagerijnig toen hij vanmorgen op het werk kwam. Hier werd ik door een collega al voor gewaarschuwd. Ik ben zoals gezegd bezorger en ik ben s'morgens nadat ik in de winkel geweest was direct naar het magazijn gereden om de spullen die naar klanten moeten te gaan halen. Het magazijn is nog geen 2 km verderop. Nou ben dit gaan bezorgen en daarna terug naar de winkel voor de middagpauze. Bij aankomst keek mijn baas me met een belachelijk boze blik aan , en vroeg of ik niet iets vergeten was. Nou het schoot me direct te binnen. Ik was inderdaad iets vergeten. Een lege doos die hij nodig had om iets in te verpakken. Dit moest ik van het magazijn meegenomen hebben maar was ik gewoon stom vergeten. Na wat woordenwisselingen liep ik naar achter om mijn jas te pakken, om vervolgens weer terug naar het magazijn te gaan om die doos te halen. Plots komt mijn baas ook achter en drukt me met geweld tegen een deur aan. Eerst tegen mijn borstkas waarna het verplaatste richting mijn nek-gedeelte. Ikzelf heb wijselijk gevraagd of hij me los kon laten en heb dus totaal niets terug gedaan. Ik ben vervolgens direct aangifte gaan doen bij de politie. Ze konden er geen oficiele aangifte van maken omdat ik geen sporen had bij mijn keel. Dit vind ik uiterst belachelijk maar dat ter zijde.

Nou mijn baas moest zich wel direct komen verantwoorden op het politie bureau. Het was absoluut niet juist hoe hij gehandeld heeft, en dit werd hem wel duidelijk gemaakt door meneer agent.

Nu komt de vraag, hij wil me geen ontslag geven. Ik moet het maar nemen volgens hem.
Maar hij wilt ook niet dat ik nog voor hem kom werken.
Mede ook doordat ik op het politie bureau heb gezegd dat ik nu liever een andere baan heb en het niet meer zie zitten daar.
Mijn baas heeft dus zo iets van dat ik toch niet meer mijn best zal doen na deze "aanval" van hem, en dus maar moet stoppen met werken. Maar ontslag geven kan die niet omdat die geen reden heeft om mij te ontslaan uiteraard. Ook al had die een reden zou dit nog zeker 3 maanden gaan duren voor het ontslag rond is volgens hem?

Morgen moet ik langskomen om een beslissing te gaan maken wat ik nu ga doen. Ontslag nemen zoals hij wilt ? of iets anders? Ik heb alleen geen idee hoe ik hier verder uit kan komen op een normale manier.

Ik heb geprobeerd het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen .
Zijn er nog vragen dan hoor ik het graag.

Alle advies is dus welkom. Heb geen enkele ervaring in dit soort conflicten.

Alvast hartelijk dank voor de genome moeite.

PS , ik heb een jaarcontract

Laatst aangepast door impact op ma 16 mrt 2009 20:53, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He, vervelend voor je.

Ontslag nemen: nee tuurlijk niet! Als jouw baas je daar liever niet meer ziet kan dat, maar hij moet je gewoon tot einde contract betalen. Dus als hij dat zo wil regelen, dan moet hij maar een brief maken waarin hij schrijft dat jullie dat zo geregeld hebben.
Loetje

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet er van uit kunnen gaan dat mensen weleens dingen zeggen of doen waar ze op terug komen. Bijvoorbeel door stress, woede of een andere emotie. Al is het redelijk voor de hand liggend dat dit niet goed te praten is.

Als je naar de verstoring van de arbeidsrelatie gaat kijken dan ligt dit volledig aan je baas. Een dringende reden om je te ontslaan is er niet (tenzij je tegenwoordig niet meer iets mag vergeten)

Hij kan je op non-actief stellen, daarna zul je aan moeten geven dat je toch beschikbaar bent voor werk. Dan kun je in ieder geval doorbetaald worden.

Heb je een contract -anders dan een nul-uren contract-?
impact

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een 40 uren contract
Loetje

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan moet je inderdaad geen ontslag nemen.
Je kunt je baas voorstellen om het contract af te kopen.
Als hij daar niet mee akkoord wil gaan dan zal hij iets anders moeten verzinnen, zoals naar de kantonrechter stappen, maar dan is hij waarschijnlijk meer geld kwijt.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst geen ontslag nemen. Werkgever is ver over de schreef gegaan en je hoeft dit niet te tolereren.
Allereerst moet je je morgen arbeidsongeschikt melden met de mededeling dat je het angstig vindt om na deze fysieke aanval in zijn buurt te komen. Vervolgens vraag je hem om een bezoek van de arbeidsarts of regel het zelf door te vragen naar de arbodienst, waarbij de werkgever zich heeft aangesloten.
De arbodienst zal een afkoelingstermijn voorstellen van 2 weken en aandringen op mediation. Je bent niet verplicht om mediation te doen, maar dit helpt je wel. Mediation heeft geen resultaatsverplichting maar wel een inspanningsverplichting, hetgeen betekent dat de werkgever als goede werkgever moet zorgdragen voor een goede werkomgeving.
Indien de werkgever morgen niet wenst mee te werken, direct de Arbeidsinspectie bellen en een spoedklacht indienen. Eigenlijk zou je die gelijk moeten inschakelen, want ik vind dit te gek voor woorden.

Vervolgens ga je wederom naar de politie en eis je een opname van jouw klacht. Tenslotte ben je ernstig gemolesteerd en een reprimande van de politie is ver beneden peil. Deze aangifte MOET de politie opnemen!

Bedreiging

Sr
Artikel 284

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

1°. hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
impact

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:

Allereerst moet je je morgen arbeidsongeschikt melden met de mededeling dat je het angstig vindt om na deze fysieke aanval in zijn buurt te komen. Vervolgens vraag je hem om een bezoek van de arbeidsarts of regel het zelf door te vragen naar de arbodienst, waarbij de werkgever zich heeft aangesloten.

Wat ik niet helemaal snap is, ik moet om een arbeidsarts vragen? Maar ik heb geen fysieke klachten er aan over gehouden? Waarvoor moet een arbeidsarts dan erbij komen?
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hoeft niet lichamelijk ziek te zijn om een arbo dienst in te schakelen.

ik wil je niets aanpraten, maar sta je nu met een gerust hart bij je werkgever?

Als je hem chagrijnig of kwaad ziet worden, ben je er dan gerust op, dat hij je niet weer fysiek bedreigt?

Een bedrijfsarts beoordeelt ook de psychische kant van de zaak. ik twijfel nog even of dit een geval van "mobbing" is, omdat het eenmalig was.
Anderszijds is de PSA (Psycho Sociale Arbeidsbelasting) zwaar overtreden en dat is waar men nu heel scherp op let.
Ik hoop dat je dit schandalige gedrag niet tolereert en deze werkgever even duidelijk maakt, dat dit in deze tijd buitengewoon a-sociaal is.
impact

BerichtGeplaatst: ma 16 mrt 2009 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hij heeft via mijn vriendin die vanmiddag nog verhaal is gaan halen bij hem over het voorval ,laten weten dat hij me niks meer wilt gaan uitbetalen.

Mocht dit werkelijk zo zijn, bij welke instantie kan ik dan gaan aankloppen.

bedankt voor alle snelle reacties trouwens, heb al heel wat hulp hier aan gehad!
WimWest

BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 6:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een werkgever mag niet zonder meer uitbetaling van het loon stopzetten. Als hij dat wilt, dan zal hij dit in een redelijke termijn vooraf schriftelijk met redenen moeten aankondigen. In dit geval heeft hij geen enkel recht tot stopzetting, tenzij je zonder bericht niet kont opdagen. Pas als hij je ontslagen hebt, kan je via UWV Werkbedrijf een WW uitkering aanvragen, die je zonder meer zult ontvangen. Hiervan is echter nog geen sprake, want de werkgever kan je niet ontslaan zonder toestemming van UWV Werkbedrijf of de kantonrechter, daar er geen reden is voor ontslag op staande voet. Dit zijn normale rechten van iedere werknemer.

Als de werkgever je niet wilt doorverwijzen naar de arbo dienst en hij jou in zijn onwetendheid ontslaat, zorg je dat hij schriftelijk wordt bericht, dat het ontslag onredelijk is en jij je beschikbaar stelt voor het verrichten voor de bedongen arbeid. Op die manier ben je niet verwijtbaar werkloos en behoudt je aanspraak op WW en zal de werkgever verdere stappen moeten nemen.

Indien hij niet wenst te betalen, dan schrijf je direct een brief met daarin een ingebrekestelling en verwijs je naar je recht op loonbetaling plus de wettelijke rente plus de boete, die kan oplopen tot 50% van het niet-betaalde loon.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 21:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Impact, je kunt toch gewoon werken en dat wil jij in principe toch ook best? Ga dan gewoon weer aan het werk. Mocht je baas je dan wegsturen, dan bevestig je daarna schriftelijk dat dat gebeurd is en dat je je beschikbaar houdt werk te verrichten en voor zover hij jou dat niet toestaat dat dat voor zijn rekening komt, maar dat je wel aanspraak maakt op het loon en de eventuele verhogingen.

Als je hier op RF op bijvoorbeeld trefwoord loonvordering zoekt, dan kom je wel het nodige er over tegen.

Jouw contract loopt gewoon van rechtswege af (ik neem gemakshalve aan dat er geen tussentijds opzegbeding in zit, maar laat dat even weten als het anders is). Dat betekent dat hij jou gewoon door moet betalen. Met een afkoopsom hoef je dus helemaal geen genoegen te nemen, tenzij die som is wat je nog zou verdienen tot en met einde contract.

Punt. Wink Oftewel: hou het gewoon simpel, want de situatie is lastig genoeg zo.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds