|
Auteur |
Bericht |
lies.
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 10:38 Onderwerp: Ontslag gekregen tijdens ziektewet, wie kan mij helpen? |
|
|
Hallo,
Sinds april 2007 ben ik in dienst van een heel klein schoonmaak bedrijfje, waar ik 15 uur per week voor werk (5x3 uur p.w)
Ik heb een contract voor onbepaaldetijd van 15 uur.
Na mijn zwangerschapsverlof heb ik mij ziekgemeld bij werkgever en UWV ivm met bekkenklachten.
Tot 29 Dec. Bij UWV gelopen vanaf die datum in ziektewet bij werkgever omdat ik een acute hernia eind nov. heb gekregen en dit niet meer volgens arboarts onder zwangerschap/bevalling valt.
Dit heb ik ookgelijk aan de werkgever doorgegeven, en dat de betaling per die datum via hem aan mij liep.
Vervolgens krijg ik op 20 Jan. een ontslagbrief dat ik per 1 Jan. ben ontslagen, met de reden dat de schoonmaakwerkzaamheden die ik voor hem uitvoerde hij per 1 jan. niet meer heeft.
1.Ik zit in de ziektewet
2.geen opzegtermijn
3.geen onslagvergunning o.i.d.
Ik heb met hulp van juridischloket een aangetekende brief gestuurd om mijn ontslag nietig te verklaren.Geen reactie op gekregen.
Ik heb denk al 4/5 aangetekende brieven gestuurd maar ik krijg geen reactie en de laatste is niet eens opgehaald.
Probleem is dat mijn man zijn loon alleen al op gaat aan vaste lasten van het huis en verzekeringen.Van mijn loontje (650 euro) halen we de boodschappen en betalen we de benzine voor de auto.Peiljaar 2007 zitten wij op ong. 37.000 inkomen en krijgen dus geen toevoeging maar er is ook echt geen ruimte met kids en de vaste lasten om een advocaat te kunnen betalen.
We zitten dus al sinds 29 dec. zonder mijn inkomen en moeten steeds van familie geld lenen om te kunnen eten.
Niemand maar dan ook niemand schijnt mij te kunnen helpen zonder dat er grote kosten aan vast zitten.Geen instelling uwv,cwi,gemeente e.d. kan helpen...... ik ben echt ten einde raad.Zelfs mijn rechtsbijstand zat nog in de wachttijd en wil mij dus niet helpen.Advocaat zegt ook niet te kunnen helpen en ben al 600 euro kwijt als hij even in de zaak duikt en een brief schrijft.Maar ja ik heb geen inkomen van mijn kant nu dus ik kan helaas geen advocaat inhuren.
Recht op ziekengeld bij uwv heb ik ook niet want volgens hun ben ik ook nog gewoon in dienst bij werkgever.
Als het nou zo was dat ik nu zou kunnen werken dan was ik echt al aan het solliciteren, maar ik kan haast niet uit de voeten nog met mijn rug en daarbij komt ook nog eens kijken dat ik emotioneel helemaal in de knoei zit al door een hele zware IVF om zwanger te raken en werkgever die steeds te laat betaald en je elke maand moet smeken om je geld en afwachten of je het krijgt, en nu dit.
Is er hier iemand die mij zou kunnen helpen, wat ik nu moet en kan doen?
Heb via aangetekende brief aangegeven dat hij tot 22 feb. de tijd had om te betalen, maar is niet gebeurd.Brief is ook niet opgehaald van postkantoor.Moet ik nu loon gaan vorderen en hoe en wat kost dat ong.?
vriendelijke groet,
Lies |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 11:26 Onderwerp: |
|
|
De goedkoopste manier lijkt me een gesprek met een werkgever, eventueel bijgestaan door een mediator. |
|
|
|
 |
lies.
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 13:01 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw reactie,
Helaas dat zal moeilijk gaan.telefonisch contact is onmogelijk aangezien hij nooit opneemt met welk nummer ik ook bel.aangetekende post wordt niet opgehaald en bedrijf heeft geen pand o.i.d ik probeer al maanden contact te leggen maar zonder enig resultaat helaas.Op de gok naar zijn huis gaan is ook weer wat, woont een aardig eindje uit de buurt en risico is groot dat er niet wordt open gedaan of niemand thuis is.
lies |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 14:35 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat als uw inkomen zou worden gepeild in 2009, dat uw inkomen wel dusdanig laag is dat u in aanmerking kunt komen voor een toevoeging? Uw inkomen is dus in de afgelopen 2 jaar drastisch gedaald? Dan is het misschien de moeite waard om, samen met een advocaat (dat dan weer wel), de raad voor de rechtsbijstand te vragen om verlegging van het peiljaar.
Op grond van artikel 34c, wet op de rechtsbijstand, is het mogelijk de raad voor de rechtsbijstand te vragen om een besluit te nemen met als peiljaar het jaar waarin de aanvraag om een toevoeging is gedaan.
Daarvoor is het wel noodzakelijk dat uw inkomen dus in dit jaar met 15% of meer is gedaald ten opzichte van 2 jaar geleden. Bij de aanvraag dient u ook een reden op te geven waarom uw inkomen zo drastisch is gedaald. U kunt dit pas inzetten, nadat u een normale aanvraag hebt gedaan, waarop u bent afgewezen. Dan hebt u, na die afwijzing, zes weken de tijd om de aanvraag voor verlegging van het peiljaar te doen.
Raadpleeg het juridisch loket voor meer informatie.
Mocht tijdens dit jaar blijken dat uw inkomen toch hoger is geworden, dan wordt een en ander wel weer teruggedraaid en kijkt men alsnog naar het peiljaar 2007. |
|
|
|
 |
lies.
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 15:31 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Bedankt voor uw reactie,
Ons salaris is nu op dit moment van ong. 37.000 per jaar naar 27.000 per jaar gegaan omdat ik nu dus nog geen loon ontvang van mijn werkgever.Dit zou ik dus kunnen proberen te verleggen alleen als er wordt besloten dat mijn baas moet betalen wat ik heb vernomen dat hij ook echt moet gaan doen dan heb ik weer het zelfde (of bijna) inkomen als 2007 en moet ik alsnog betalen wat ik nu dan al zou moeten betalen en daar is financieel geen ruimte voor.
Lies |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 16:04 Onderwerp: |
|
|
lies. schreef: | Hallo,
Bedankt voor uw reactie,
Ons salaris is nu op dit moment van ong. 37.000 per jaar naar 27.000 per jaar gegaan omdat ik nu dus nog geen loon ontvang van mijn werkgever.Dit zou ik dus kunnen proberen te verleggen alleen als er wordt besloten dat mijn baas moet betalen wat ik heb vernomen dat hij ook echt moet gaan doen dan heb ik weer het zelfde (of bijna) inkomen als 2007 en moet ik alsnog betalen wat ik nu dan al zou moeten betalen en daar is financieel geen ruimte voor.
Lies |
Ja, dat klopt, dat had ik al geschreven. Maar, laat ik eens creatief zijn (dan kunnen anderen mijn idee wel beoordelen op realiteitszin):
De kosten die je maakt om je loon te vorderen zijn onderdeel van de schade die je baas heeft toegebracht. Het is zeker dat je de kosten gaat krijgen wanneer je de loonvordering toegewezen krijgt, dus deze schade kun je in redelijkheid vorderen van de baas, samen met achterstallig loon. Dan zou het eventueel ongeveer kosten neutraal moeten kunnen en heb je wel je loon. Maar eerst moet je die advocaat aan het werk zien te krijgen, en dat lukt natuurlijk pas als je alsnog een toevoeging krijgt, lijkt me. |
|
|
|
 |
kleine_rood
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 20
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 19:06 Onderwerp: |
|
|
Beste Lies,
http://www.rvr.org/nl/subhome_rbv/rbv_downloads
Dit is een link naar de site voor de Raad voor Rechtsbijstand. Onder het kopje inkomen en draagkracht staat een pdf voor de Aanvraag Peiljaarverlegging 2009. Ik zie bij dat formulier er niet bijstaan dat het door een advocaat moet worden ingevuld. Weet iemand of dit het geval is?
Anders kan jij namelijk zelf dit formulier invullen en naar de RvR sturen. Dan hoeft dit in ieder geval niet door een advocaat gedaan te worden, wat jou weer geld bespaart. Indien het dan toegewezen wordt kan je met die toevoeging naar een advocaat. Misschien kan je de RvR daar even over bellen.
Ik wil je er even op attent maken dat je werkgever per verkeerde datum heeft opgezegd. Op grond van art. 7:672 BW geschiedt de opzegging tegen het einde van de maand. Dus in jouw geval had hij dat pas op 31 januari kunnen doen en dat heb jij ook nog een opzegtermijn van een maand. Dus op zijn vroegst had hij jij pas op 1 maart kunnnen ontslaan.
Nu had hij sowieso niet mogen opzeggen vanwege het opzegverbod wegens ziekte, zie art 7:670 BW.
Aan dit alles heb jij natuurlijk weinig als je je rechten niet ten gelde kunt maken.
Ik vind 600 euro voor een gesprek en een brief van een advocaat wel erg duur. Zijn er geen goedkopere advocaten in de buurt?
Een andere mogelijkheid is de rechtswinkel. Zie www.rechtswinkel.nl
Dat is gratis juridische hulp (vaak van rechtenstudenten die bijgestaan/begeleid worden door een advocaat)
Ik ben het met Komodo eens dat je inderdaad de kosten van een advocaat op je werkgever kan verhalen. Als ik jouw verhaal lees sta je heel erg sterk, dus is die kans erg groot. Misschien kan je met de advocaat overleggen dat je door je financiële situatie pas later kan betalen. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 27 feb 2009 2:51 Onderwerp: |
|
|
Behalve in strijd met de wet handelt je werkgever in strijd met de CAO. De tekst daarvan kun je vinden op ww.ras.nl
Is je werkgever lid van de OSB?
Vakbond, juridisch loket of andere fatsoenlijk juridisch onderlegde hulpverlener wint dit met twee vingers, wat heet, twee handen, in de neus bij een rechter.
Overigens, je werkgever kan ook een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV over het oordeel van de bedrijfsarts. Kost slechts € 50,--. Ik vermoed dat er te discuzeuren valt over de vraag of je huidige ao-heid al dan niet te wijten is aan de zwangerschap en/of bevalling. Overleg dat eens met je huisarts.
En laat ik afsluiten met te zeggen dat mijn bedrijfsarts in zo'n geval toch echt even goed zal moeten uitleggen waarom ie tot deze conclusie komt. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|