|
Auteur |
Bericht |
samsam01
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 9:55 Onderwerp: Persoonlijke lening |
|
|
Hallo Allemaal,
Ik heb een vraag over een PL weet niet of hij hier goed staat.
Momenteel zit ik in een lastige situatie sinds een 2 maanden weet ik dat mijn vriend onze relatie wil beeindigen ik ben dus van alles aan het uitzoeken voor zover dat kan. Mijn ex vriend werkt veel in het buitenland en heeft daar iemand anders ontmoet waar hij verder mee.
In dec. was de overdracht van onze koopwoning omdat deze met 'verlies'verkocht was moesten wij een pl afsluiten om de oude hypotheek af te lossen anders kon de overdracht niet doorgaan (we hebben nu ook een koopwoningop beidde namen) nu zat ik me gister te bedenken dat hij op het moment dat de overdracht zou plaats vinden al wist dat hij onze relatie binnen korte tijd zou beeindigen ik wist nog van niks, na het tekenen van de overdracht en de pl is hij weer vertrokken naar de andere kant van de wereld. Dit huis moet dus ook weer verkocht worden en lees vanalles over uitkopen voor hem zou dit geen probleem zijn maar mijn inkomsten zijn zo laag dat ik hem nooit zou kunnen uitkopen.
Ik vraag me nu af misschien een stomme gedachte maar heeft hij mij die pl laten tekenen onder valse voorwenselen want als ik dit alles van te voren had geweten had ik niks ondertekent graag u mening hierover
vr. gr. Sam |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 10:52 Onderwerp: |
|
|
Als uw vriend daadwerkelijk ten tijde van het tekenen al het plan had de relatie op korte termijn te verbreken, dan is er sprake van een wilsgebrek in dit geval. De wet onderscheidt een viertal wilsgebreken.
In casu is sprake van dwaling. Dwaling is gecodificeerd in art. 6:228 BW. Lid 1 van het betreffende artikel onderscheidt vervolgens weer een drietal varianten van dwaling. In casu lijkt mij dat er sprake is van ongeoorloofd zwijgen van de wederpartij. (Lid 1 sub b). De wederpartij is in de betreffende situatie dan natuurlijk uw vriend. Hij heeft in casu informatie, die belangrijk voor u was om de overeenkomst wel of niet te ondertekenen, verzwegen.
Lid 2 van het betreffende artikel noemt vervolgens nog enkele uitzonderingen waarbij geen beroep op dwaling gedaan kan worden.
Indien uw beroep op dwaling slaagt, leidt dit tot vernietiging van de rechtshandeling en tevens tot vernietiging van de overeenkomst. In casu de persoonlijke lening. |
|
|
|
 |
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 12:03 Onderwerp: wederpartij? |
|
|
Ik vraag mij af of je dat als hierboven kunt stellen, want wie is bij de PL de wederpartij? Het lijkt me dat dat een bank of kredietverstrekker is. En de dwaling of het gebrek in het vertrekken van relevante informatie heeft plaatsgevonden tussen de beide partners-geldleners, de bank heeft daar verder niet zo veel mee van doen.
Verder mis ik nog wat gegevens, nl. of dat verkochte huis en bijbehorende hypotheek ook al op beider naar stond. In dat geval zou er toch al sprake zijn geweest van een hoofdelijke aansprakelijkheid. |
|
|
|
 |
l.s.
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 12:47 Onderwerp: |
|
|
Ten eerste kun je dit niet bewijzen, (dat hij de relatie al meteen wilde verbreken) en ten tweede kun je dat niet tegen de bank inroepen..
Wat een rotsituatie voor je zeg..! |
|
|
|
 |
samsam01
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 13:19 Onderwerp: |
|
|
bewijzen gaat ook moeilijk ik heb wel iemand die dit alles al ruim van tevoren wist haar man is namelijk de collega van mijn vriend en heeft samen met hem dit aan de 'hand' gehaald zelfde verhaal dus zij wist van dit alles al begin dec. en heeft mij hierover begin januari ingelicht.
het oude huis stond iid ook op beidde namen maar als ik dit alles van tevoren had geweten had ik waarschijnlijk niet getekent voor de pl ondanks de narigheid die daaruit zou voortkomen.
Ik wil ook weten hoe het nou verder moet gaan met dit huis het zal te koop komen te staan maar ook weer met verlies aankooppr. 217000 hypotheek 241000 pl 21000 hoe zit het met uitkopen van de schulden die overblijven weet ik dat het gedeeld wordt maar mijn huidige inkomsten zitten op 400 pm dat zal naar 800 a 900 gaan als ik mijn oude baan weer terug krijg en daar zal ik al mijn lasten van moeten gaan betalen.
wat als hij zegt ik neem alles op me en ik moet hem uitkopen wat zijn de regels daarvoor? kan je dit ook onderling regelen? een lening van 20000 euro zal ik nooit krijgen, hoe zit dat andersom ik bedoel voor hem. Hoe gaat de restantschuld ondergebracht worden, zijn jaar inkomen bedraagt rond 70000 euro. Welke optie's zijn mogelijk om dit allemaal een beetje tot een goed eind te brengen.
vr. gr. sam |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 13:19 Onderwerp: |
|
|
Zeemeeuw schreef: | Ik vraag mij af of je dat als hierboven kunt stellen, want wie is bij de PL de wederpartij? Het lijkt me dat dat een bank of kredietverstrekker is. En de dwaling of het gebrek in het vertrekken van relevante informatie heeft plaatsgevonden tussen de beide partners-geldleners, de bank heeft daar verder niet zo veel mee van doen. |
Dat klopt inderdaad. De wederpartij in casu is inderdaad een bank of kredietverstrekker. Deze wederpartij heeft dan ook niet gedwaald en deze heeft er verder inderdaad weinig tot niets mee te doen. Het is de ex-partner die in dit geval gedwaald heeft en daarmee is dwaling zoals ik het hierboven uiteenzette inderdaad allicht niet de juiste optie. Gezien het feit dat het artikel van dwaling ziet op de wederpartij en in casu is dat niet de ex-partner.
Zou alleen geen andere oplossing weten te bedenken.
l.s. schreef: | Ten eerste kun je dit niet bewijzen, (dat hij de relatie al meteen wilde verbreken) en ten tweede kun je dat niet tegen de bank inroepen. |
Bewijslast zal zeker te weten een probleem worden. Dat het niet in te roepen valt tegen een bank of kredietverstrekker is ondertussen duidelijk. Een andere oplossing voor dit juridische probleem kan ik echter, zoals ik hierboven al zei, niet zo snel bedenken. |
|
|
|
 |
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 mrt 2009 22:51 Onderwerp: verdeling |
|
|
Hebben jullie een samenlevingscontract waar iets in staat over de verdeling bij uit elkaar gaan?
In beginsel is het 50-50, tenzij jullie iets anders afspreken. Gezien jullie verschil in inkomen zou me dat hier niet onredelijk lijken. Misschien kan mediation jullie naar een redelijke oplossing helpen? Let er in ieder geval op dat als alles alleen op zijn naam komt te staan, dat ook jegens de banken (die van de hypotheek en die van het krediet) jij officieel overal van wordt ontslagen. |
|
|
|
 |
samsam01
|
Geplaatst: ma 02 mrt 2009 13:14 Onderwerp: |
|
|
nee we hebben geen samenlevingscontract was wel de bedoeling dat dit met de tijd opgesteld zou worden maar ja aangezien dit zo vreselijk onverwachts is gekomen, dit huis is iid 50-50.
Hoe gaat het in zijn werk ontslag aanvragen moet ik dat doen of hij of beidde, hij wil het huis verkopen hij wil in het buitenland verder gaan maar in deze tijd een huis verkopen en dan ook nog voor een redelijk prijs gaat niet lukken denk ik.
En dan zit ik nog met het probleem uitkopen wat ik begrijp is dat als ik de vertrekkende partij ben hem moet betalen als er onderwaarde in het huis zit en als er overwaarde is hij mij de helft moet geven hoe zit het als het huis geen onder maar ook geen overwaarde heeft, qua uitkopen in hoeverre is een bank hier redelijk in als je naar de inkomsten van beidde kijkt of heeft een bank hiermee niks te maken is het iets tussen ons en de afspraken die we daar overmaken.
De verdeling van de inboeldel ik heb het vermoedde dat hij daar afstand van gaat doen anders zou hij het moeten verschepen naar de andere kant van de wereld.
Hij heeft in een email gezegd dat hij de hypotheek zou blijven betalen tot ik wat anders heb opdat ik niet dakloos zou zijn in hoeverre kan ik me daar op beroepen mocht zo ver komen.
ow ja en heb ik in deze situatie iets aan een advocaat ik bedoel we zijn niet getrouwd geen samenlevingscontract oid voor mijn gevoel kan een advocaat ook weinig met deze situatie.
gr. Sam |
|
|
|
 |
|