Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

art. 185 wegenverkeerswet
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 17:18    Onderwerp: art. 185 wegenverkeerswet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier een zeer simpele en naar mijn mening domme vraag over art. 185 Wegenverkeerswet. Het antwoord is voor mij echter wel erg belangrijk op deze zondag. Hoe het ook zij; ik vroeg mij af of men (a) op basis van art. 185 Wegenverkeerswet civielrechtelijk iemand kan dagen en (b) of men dit artikel als rechtsgrond kan beschouwen.

Het gaat me dus om het antwoord op de vraag of een burger een vordering tegen een andere burger in kan stellen met als rechtsgrond art. 185 Wegenverkeerswet. Net als men onrechtmatige daad als rechtsgrond kan beschouwen.

Omdat deze wet van publiekrechtelijke aard is en ikzelf met mijn gedachten bij een strafrechtelijke zaak zit waarbij iemand zich door middel van voeging op dit art. beroept is bij mij deze vraag ontstaan. Hoewel er wordt gesproken van civielrechtelijke aansprakelijkheid bij dit art. is mij het nog niet helemaal duidelijk.

Kan iemand mij van opheldering voorzien?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 185 WvW kan zeker worden gezien als grondslag op basis waarvan iemand (een bestuurder van een motorvoertuig) aansprakelijk kan worden gesteld. Dit artikel is te beschouwen als een specus van de onrechtmatige daad actie. Artikel 185 WvW houdt voor motorvoertuigen versus niet motorvoertuigen een risico-aansprakelijkheid in. Dit wil zeggen dat de bestuurder van een motorvoertuig aansprakelijk is voor de schade die toegebracht wordt aan bijvoorbeeld een fietser ongeacht wie welke verkeersregels heeft geschonden (dus de schuldvraag is niet relevant). Vandaar de veel gehoorde uitspraak: fietser is heilig. Deze risico-aansprakelijkheid wordt niet gevestigd als de tenzij-regel van artikel 185 van toepassing is. De tenzij-regel vindt pas toepassing als het ongeval te wijten is aan overmacht en dat is niet snel het geval.

Er vallen nog allerhande kanttekeningen te maken over de invulling van dit artikel, die in de jurisprudentie zijn ontwikkeld. (onderscheid verkeerswdeelnemers jonger dan 14 en 14 of ouder etc.) Wanneer je de casus concreter aangeeft kunnen we er gedetailleerder op ingaan.
MartijnSUB

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit verheldert de zaak aanzienlijk. Bedankt Very Happy

Dat betekent dus ook dat als er aan de eisen gesteld in art. 185 WvW is voldaan er ook sprake is van een onrechtmatige daad?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Min of meer wel. Maar normaal gesproken is bij onrechtmatige daad één van de criteria toerekenbaarheid. Aan dit criterium behoeft nu niet te worden voldaan omdat er bij toepassing van 185 WVW sprake is van risico-aansprakelijkheid en niet van schuld-aansprakelijkheid. Wiens schuld het is doet er niet toe voor de vestiging van aansprakelijkheid. Vestiging van aansprakelijkheid is een gegeven en de enige uitweg is de tenzij-regel in ditzelfde artikel.

Overigens kan de schuldvraag er wel toe doen als er bepaald moet worden of er een gedeelte eigen schuld in het geding is. Gevestigde aansprakelijkheid is dan nog steeds een feit, maar de omvang van de aansprakelijkheid kan dan kleiner of groter zijn. Ten aanzien van de omvang van aansprakelijkheid is de zgn. 50%-regel en 100%-regel in de rechtspraak ontwikkeld.
Er is veel jurisprudentie over het artikel als zodanig.
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Persoonlijk denk ik van niet. De OD is van toepassing wanneer er schade ontstaat doordat een norm wordt overschreden die de bescherming tegen de schade beoogt. Art. 185 WvW is in feite een manier om al eerder dan bij OD aansprakelijk te zijn voor hetgeen wordt aangericht met het besturen van een motorvoertuig in geval van een ongeval.

Maar goed, ik ben nog maar een beginner vwb aansprakelijkheidsrecht. Very Happy
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MartijnSUB schreef:
Dat betekent dus ook dat als er aan de eisen gesteld in art. 185 WvW is voldaan er ook sprake is van een onrechtmatige daad?

Nee, er is dan niet automatisch sprake van een onrechtmatige daad in de zin van art. 6:162 BW. Art. 185 WVW is m.i. een zelfstandige rechtsgrond en geeft niet een invulling van art. 6:162 BW en ook niet een norm waarvan de overtreding een onrechtmatige daad oplevert.

Zodra aan art. 185 WVW is voldaan, ontstaat een wettelijke verplichting tot schadevergoeding in de zin van art. 6:95 BW.

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is dan ook weer duidelijk. Lijkt me dat je beide rechtsgronden los van elkaar moet lezen en indien het bijvoorbeeld niet om een motorrijtuig én een zwakkere verkeersdeelnemer in de zin van art. 185 WvW gaat dan kom je weer bij de leer van de onrechtmatige daad uit.

Neem aan dat dit een juiste gedachte is.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, maar ook als het wél om een motorrijtuig én een zwakkere verkeersdeelnemer gaat kan art. 6:162 BW een rol spelen. Art. 185 WVW richt zich namelijk tot de houder van de auto (in de zin van art. 1 lid 1 sub o WVW, niet in de zin van boek 3 BW) en niet tot de bestuurder. De bestuurder kan mede-aansprakelijk zijn op grond van art. 6:162 BW. Wordt de kentekenhouder aangesproken, dan zal deze in zo'n geval normaal gesproken verhaal hebben op de bestuurder.

Verder heeft art. 185 WVW onder omstandigheden reflexwerking in situaties die niet onder art. 185 WVW vallen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om schade aan de auto. Maar dit kun je in de studieboeken terugvinden.

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 185 WVW geldt niet voor een aanrijding met dieren, toch? Maar wel als de eigen energie van het dier geen rol heeft gespeeld, dus als het dier min of meer een object was? Dat wilde ik even weten.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 25 feb 2009 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Madison schreef:
Art. 185 WVW geldt niet voor een aanrijding met dieren, toch?

Ik vroeg me af waarom niet, maar ik zie nu art. 185 lid 3 WVW:
lid 3 schreef:
Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.

Quote:
Maar wel als de eigen energie van het dier geen rol heeft gespeeld, dus als het dier min of meer een object was? Dat wilde ik even weten.

Als het om een loslopend dier gaat, is art. 185 WVW niet van toepassing. Wel kan de bestuurder van de auto uiteraard aansprakelijk zijn op grond van art. 6:162 BW voor de schade aan de het dier. Daartegenover staat eventueel de reflexwerking van art. 6:179 BW.

edit: Dier versus motorrijtuig in het verkeer; aansprakelijkheid en hoofdelijkheid
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds