Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 11 aug 2025 0:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

eigendom afval en/of diefstal ?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mattjeu

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 17:35    Onderwerp: eigendom afval en/of diefstal ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

ik zou graag graag een uitspraak willen hebben over de definitie van afval, zoals we dat op de openbare weg kunnen aan treffen;
is steigermateriaal afval;nee? zo ja, wanneer is bijvoorbeeld oud bouwmateriaal afval?
is een fiets die niet op slot staat en naast het afval staat, afval? zo nee, wanneer wel?

wie is de eigenaar van het afval? zodra het op straat wordt gezet, is het dan nog steeds van de eigenaar, of van de gemeente?
mag ik een bureaustoel die iemand heeft weggegooit meenemen?
wat als iemand die weer terug wilt?

mag ik eten uit een container van een supermarkt halen als die op de openbare weg staat of openbaar toegangkelijk is?
wat mag ik wel en niet meenemen?
ik heb geen vergunning van de gemeente om afval mee te nemen, maar normaliter mogen alleen door de gemeente aangewezen bedrijven afval meenemen. is dit nog van belang?

welke wetsartikelen of rechtegebied is hier van toepassing?

mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 17:54    Onderwerp: Re: eigendom afval en/of diefstal ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mattjeu schreef:
wie is de eigenaar van het afval? zodra het op straat wordt gezet, is het dan nog steeds van de eigenaar, of van de gemeente?

Niemand. Door het aan de straat zetten van een roerende zaak geeft de eigenaar het bezit prijs met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen, waardoor de eigendom op die roerende zaak verloren gaat (art. 5:18 BW).

Quote:
mag ik een bureaustoel die iemand heeft weggegooit meenemen?

Ja, en daarmee word jij de eigenaar van de bureaustoel (art. 5:4 BW).

Quote:
wat als iemand die weer terug wilt?

Die persoon heeft geen rechtsgrond voor zijn vordering (geen poot om op te staan).

Quote:
mag ik eten uit een container van een supermarkt halen als die op de openbare weg staat of openbaar toegangkelijk is?

Die container is vermoedelijk van de supermarkt, dus het bezit van wat in die container zit is m.i. nog niet prijsgegeven. Als de supermarkt het goed vindt mag het natuurlijk wel.

Quote:
ik heb geen vergunning van de gemeente om afval mee te nemen, maar normaliter mogen alleen door de gemeente aangewezen bedrijven afval meenemen. is dit nog van belang?

Dat kan inderdaad nog wel van belang zijn. Het zou op grond van de gemeentelijke APV verboden kunnen zijn om zich op straat bevindend afval mee te nemen (zonder vergunning). Je blijft echter wel eigenaar van wat je hebt meegenomen (voor zover dat inderdaad aan niemand meer toebehoorde). Maar volgens mij is het normaal gesproken gewoon toegestaan om een op straat gedumpt tafeltje mee naar huis te nemen.

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor je antwoord!

ik snap dat zolang het niet "vuilophaaldag" is bij de supermarkt, en de container dus nog op het terrein staat en nog (bij)gevult word, de eigenaar er (nog) geen afstand van doet.

wanneer de eigenaar de container aan de straat zet, met het doel de container te laten legen door een afvalverwerkingsbedrijf mag je het dus wel meenemen?

mag je er van uitgaan dat dit altijd het geval is? of is het publieke domein hier belangrijk om te beslissen wanneer er wel of geen afstand wordt gedaan?

is het nederlandse recht in deze hetzelfde als het belgische?
referentie: http://ovl.indymedia.org/news/2009/03/25718.php
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mattjeu schreef:
wanneer de eigenaar de container aan de straat zet, met het doel de container te laten legen door een afvalverwerkingsbedrijf mag je het dus wel meenemen?

Misschien wel, maar ik twijfel. Dit is het artikel:
art. 5:18 BW schreef:
De eigendom van een roerende zaak wordt verloren, wanneer de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen.

Of je door het aan de straat zetten van een container met spullen, welke container je later weer op eigen terrein zult terugzetten, het bezit van die spullen prijsgeeft, is voor mij niet duidelijk.

Quote:
mag je er van uitgaan dat dit altijd het geval is? of is het publieke domein hier belangrijk om te beslissen wanneer er wel of geen afstand wordt gedaan?

De vraag is of een redelijk denkend mens onder de gegeven omstandigheden mag begrijpen dat de vroegere bezitter de zaak prijs heeft gegeven met het oogmerk zich van de eigendom te ontdoen.

Quote:
is het nederlandse recht in deze hetzelfde als het belgische?
referentie: http://ovl.indymedia.org/news/2009/03/25718.php

Zo op het eerste gezicht lijkt het mij niet relevant af te wijken van het Belgische recht (en ook niet van het Romeinse recht).

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

duidelijk!
bedankt
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Of je door het aan de straat zetten van een container met spullen, welke container je later weer op eigen terrein zult terugzetten, het bezit van die spullen prijsgeeft, is voor mij niet duidelijk.

Ik zou zeggen dat het daarbij afhangt of het vuilophaaldag is. De enige reden om een container op die dag aan de straat te zetten, is om deze te laten legen door de vuilophalers.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik twijfel niet zo zeer over "met het oogmerk om zich van de eigendom te ontdoen", want dat is inderdaad vrij duidelijk, maar of het bezit al wordt prijsgegeven door het aan de straat zetten van de spullen niet in een vuilniszak, maar in een door de ophaaldienst te legen container die jij onder je hoede hebt. Hou je op die manier niet gewoon het bezit? Ik weet het niet.

Gooi je de spullen in een gemeenschappelijke container dan zal dat naar ik aanneem in ieder geval wel de eigendom verloren doen gaan.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of het afval nu in een container of een afvalzak zit. Dat is slechts de verpakking. De eigendom prijsgeven blijkt uit de actie het aan de straat te zetten (waarbij wel duidelijk zal moeten zijn dat dat wat in de container is ook daadwerkelijk afval is).
bona fides

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met het "blijkt"-deel ben ik het dus eens. De bezitkwestie blijft echter staan. Als ik iets in een hoekje van de zolder gooi met het oogmerk om mij van de eigendom te ontdoen, blijf ik toch echt bezitter en is er aan art. 5:18 BW niet voldaan. Waarom is dat anders als ik het ding in "mijn" container gooi? (Het lijkt mij hierbij niet uit te maken of ik de eigenaar ben van de container, of de container slechts in bruikleen heb.)

Er valt natuurlijk wel wat voor te zeggen om geen verschil te maken, zodat bijv. de politie niet in alleen in afvalzakken maar ook in vuilniscontainers mag neuzen (à la het Zwolsman-arrest). Maar de verpakking (die ik terugwil / onder mij houd) lijkt me niet per se zonder belang.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds