misss
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 feb 2009 12:39 Onderwerp: Vraag over ziektewet en Wajong |
|
|
Geachte lezer,
Mijn situatie:
Ik ben mei 2008 afgestudeerd.
Per augustus 2008 fulltime gaan werken (op basis van half jaar contract), maar na 5 weken langdurig arbeidsongeschikt geworden (ziek gemeld met loondoorbetaling).
Inmiddels is het contract bij werkgever afgelopen, en als ik het goed begrijp heb ik nu recht op een Ziektewet-uitkering. Hoe hoog is dan mijn uitkering, vraag ik me zorgelijk af? Krijg ik nu per maand 70% van mijn maandsalaris (zoals dat dus was in december 2008), of krijg ik 1/12e van het jaarinkomen van 2008?
Ik snap de volgende uitleg over Ziektewet-uitkering namelijk niet:
"Een Ziektewet-uitkering is meestal 70% van uw dagloon. (...)
Met dagloon wordt het loon bedoeld dat u verdiende in het jaar voordat u ziek werd."
Verder wilde ik nog iets weten over de Wajong-uitkering.
Er staat vermeld dat mensen er mogelijk recht op hebben als ze jonger zijn dan 30 jaar (dat ben ik) en in het jaar voordat ze arbeidsongeschikt zijn geworden minstens 6 maanden studeerden. In 2007 heb ik 12 maanden gestudeerd, in 2008 echter 5 maanden. Klopt het dat er gekeken wordt naar 2007, omdat ik in 2008 bij werkgever heb ziek gemeld, of wordt er uitgegaan van 2008, omdat ik toen nog het contract bij werkgever had?
Sowieso: hoe wordt bepaald of ik een Ziektewet-uitkering of Wajong-uitkering krijg? Wat zou gunstiger zijn? En weet iemand toevallig de hoogte van de Wajong-uitkering?
Vriendelijk dank.  |
|
Zeemeeuw
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 25 feb 2009 0:32 Onderwerp: Zw of Wajong |
|
|
Er wordt nu eerst gekeken of je recht hebt op een Zw-uitkering. Mocht je in aanmerking komen voor een Wajong-uitkering geldt er een wachttijd van 52 weken nadat je ziek bent geworden. Volgens mij wordt er met studerend bedoeld het kalenderjaar voorafgaand.
Als je uitkering te laag uitvalt, kun je evt. in aanmerking komen voor een aanvulling vanuit de toeslagenwet of anders de WWB.
De Wajong-uitkering wordt gebaseerd op het minimumloon, er wordt echter rekening gehouden met je AO-percentage, dus een hoogte is moeilijk aan te geven. |
|