|
Auteur |
Bericht |
pascalr
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 12:39 Onderwerp: Garantie / contactvraag |
|
|
Beste mensen, kunt u mij informatie geven over het volgende:
Ik heb bij Tele2 begin januari 2008 via internet een abonnement afgesloten voor 24 maanden met een SonyEricsson telefoon. Op deze telefoon zit 24 maanden garantie.
Nu werkt de telefoon niet meer naar behoren. Ik gebeld met Tele2 en deze schuiven het probleem naar SonyEricsson omdat Tele2 zelf geen onderhoudsdienst heeft en daarom afspraken heeft met SonyEricsson. Tele2 kan zegt dat ze niks anders kunnen doen dan mij naar SonyEricsson sturen.
Nu de vraag: is het toegestaan wat Tele2 doet? Ik heb toch een overeenkomst met Tele2 en niet met SonyEricsson. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 12:49 Onderwerp: Re: Garantie / contactvraag |
|
|
pascalr schreef: | Ik heb toch een overeenkomst met Tele2 en niet met SonyEricsson. | Wat staat over onderhoud/garantie in die overeenkomst, inkl. Algemene voorwaarden en eventuele verdere kleine lettertjes?? |
|
|
|
 |
pascalr
|
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 14:44 Onderwerp: |
|
|
Je hebt in principe niets met SE van doen, want daarmee heb je geen contract. Het is tegenwoordig veel gehoord dat dit soort dingen geprobeerd worden, zoals door Tele2 in artikel 15.2 van hun algemene voorwaarden, maar op grond van art 6:236 aanhef en onder e Jo 6:233 aanhef en onder a, is een dergelijk beding nietig, tenzij je van Tele2 te horen krijgt dat zij aansprakelijk blijven voor het werk dat SE moet verrichten. Maar dat is niet het doel van dergelijke bepalingen.
Quote: | Artikel 233
Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar
a. indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij;
Artikel 236
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
e. krachtens hetwelk de wederpartij aan de gebruiker bij voorbaat toestemming verleent zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen op een der in afdeling 3 van titel 2 bedoelde wijzen op een derde te doen overgaan, tenzij de wederpartij te allen tijde de bevoegdheid heeft de overeenkomst te ontbinden, of de gebruiker jegens de wederpartij aansprakelijk is voor de nakoming door de derde, of de overgang plaatsvindt in verband met de overdracht van een onderneming waartoe zowel die verplichtingen als de daartegenover bedongen rechten behoren; |
De bepaling waarvan ik meen dat zij nietig is:
Quote: | 15.2. Onverminderd artikel 15.1, zijn op de verkoop en levering door Tele2 aan de Klant van een Product tevens de algemene oorwaarden inclusief de (garantie) voorwaarden van de leverancier van dat product van toepassing. |
Hiermee probeert tele2 onder haar verplichtingen als verkoper uit te komen, maar dat mag niet bij consumentenkoop.
In principe moet Tele2 gewoon zorgen voor reparatie of vervanging als dat niet meer lukt, ongeacht wat zij in hun algemene voorwaarden op dit punt hebben gesteld. |
|
|
|
 |
pascalr
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 14:57 Onderwerp: |
|
|
Bovenstaande vermoede ik ook.
Bedankt voor de snelle reactie! |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 16:37 Onderwerp: |
|
|
In beding 15.2 wordt gesteld dat de garantievoorwaarden en de AV van de leverancier van Tele2 ook van toepassing zijn om de overeenkomst tussen Tele2 en haar klant. Daaruit volgt m.i. niet dat de wettelijke garantie wordt ingeperkt of dat de klant toestemming geeft om de verplichting door een ander te laten afhandelen.
Ik zou zeggen dat dit beding / de andere bedingen vernietigbaar zouden kunnen zijn op grond van artikel 6:233 aanhef en onder b BW, maar het vonnis in de zaak tussen HCC en Dell gaf de rechter aan:
Quote: | LJN: BH0198
Doorverwijzing in de algemene voorwaarden naar andere niet nader genoemde algemene voorwaarden van anderen mist uit een oogpunt van consumentenbescherming voldoende duidelijkheid is en levert strijd op met artikel 6:233 sub a BW. In zoverre is artikel 13 lid 2 AV dan ook onredelijk bezwarend voor consumenten. |
Artikel 13 lid 2 AV verwees door naar iets anders.
Tele2 doet hier een beroep op 13.3
Quote: | 13.3. Tele2 is nimmer aansprakelijk voor schade als gevolg van gebreken aan het Product dat of via Tele2 of direct van derden door de Klant gekocht is. |
Dit is vernietigbaar op grond van art. 6:233 aanhef en onder a jo 7:17 jo 7:24 jo 7:6 BW. Dit geld m.i. ook 13.1 en 13.2.
Quote: | Nu de vraag: is het toegestaan wat Tele2 doet? Ik heb toch een overeenkomst met Tele2 en niet met SonyEricsson. |
Als je aanspraak doet op de wettelijke garantie dan niet. Na de eerste zes / acht maanden komt de bewijslast bij jou te liggen. (Artikels 7:17, 7:18 lid 2, 7:23, 7:6 BW)
Als je aanspraak doet op de fabrieksgarantie dan mag het wel. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|