Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Gold Signal
CREDFY - India...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 13 mei 2024 23:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vonnis als mondelinge vaardigheid
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 1:26    Onderwerp: Vonnis als mondelinge vaardigheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Binnenkort moet ik een vonnis voordragen van ca. 15 minuten. Ik heb een casus gekregen (meervoudige overtreding art. 31a-b Auteurswet). Mijn gemotiveerde vonnis moet slechts betrekking hebben op de vragen van art. 350 Sv met bijzondere aandacht voor de sanctionering van de veroordeelde.

Mijn eerste vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft en suggesties heeft voor opbouw etc. Het is mijn eerste lange "verhaal" dat ik moet vertellen en heb dus geen idee.
Mijn tweede vraag is hoe groot een uitgeschreven verhaal van ongeveer 15 minuten is. Dan krijg ik op dat punt een idee, ik moet namelijk ook een volledig uitgeschreven versie indienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Autechre

Autechre

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de structuur/opbouw van het vonnis kun je toch echte vonnissen bekijken?
Hoe groot een uitgeschreven verhaal van 15 minuten is, weet ik niet. Ik weet echter wel uit eigen ervaring (spreekbeurten enzo) dat 15 minuten een stuk meer tekst is dan je denkt Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen ervaring met het houden van een dergelijke juridische voordracht, wel op mijn "eigen" vakgebied ICT. Eerste punt is ... oefen voor de spiegel, kat, een vriend of vriendin of iets anders, pak een klokje erbij en ga praten ... zie hoever je komt. Houdt er wel rekening mee dat als je zenuwachtig bent je vaak iets sneller gaat praten of je bijvoorbeeld weleens dingetjes overslaat, is niet erg maar calculeer het een beetje in al naar gelang hoe zenuwachtig je normaal gesproken bent met voordrachten.

In het kader van prettige voordracht probeer te voorkomen dat je echt staat te lezen, nu ontkom je er wellicht bij dergelijke stof niet aan maar als iemand op een toon op staat te lezen geeft dat een beetje een vervelende indruk en dan is voor het publiek 15 minuten ontzettend lang.

Hoeveel tekst 15 minuten is, moet ik je eerlijk bekennen dat ik meestal alleen steekwoorden opschrijf voor mijn presentaties en dan gewoon van wal steek (een horloge of klokje voor je neus op tafel als je de presentatie houdt is vaak erg handig)

Wellicht heb je er wat aan ...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had laatst een essay van 3 kantjes geschreven en dat was ongeveer 8 minuten praten. Dus je zal toch wel sowieso aan 6 kantjes moeten denken denk ik.
Sterkte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meloen

meloen




Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 30


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk inderdaad dat zes kantjes aardig in de richting komt. Eerlijk gezegd verbaast het me, dat als eerste oefening in juridische spreekvaardigheid een vonnis is gekozen. De vonnissen die ik ooit heb horen voordragen waren droog saai etc. Logisch ook, er hoeft niemand meer overtuigd te worden, en de echte juridische functie van het vonnis wordt pas duidelijk in hoger beroep.
Zelf deed ik einde van vorig studiejaar een module die bestond uit het maken van pleitnota's. Als eindopdracht moest je er ook een voordragen in een redelijk echt nagebootste setting. Vond ik erg leuk
_________________
Studeren is als reizen. Het gaat niet om het doel, maar om de weg er naar toe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meloen schreef:

Zelf deed ik einde van vorig studiejaar een module die bestond uit het maken van pleitnota's. Als eindopdracht moest je er ook een voordragen in een redelijk echt nagebootste setting. Vond ik erg leuk
Met een CDROM en een vervelende papagaai? Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allemaal bedankt voor de tips, ze komen heel erg van pas bij het voorbereiden van m'n referaat.

Bij afzonderlijke vakken zijn wel oefeningen geweest in juridische spreekvaardigheid maar dan ten hoogste vijf minuten of zo. Komend semester vindt wel de Oefenrechtbank plaats, waarbij we in een aantal weken een juridisch pleidooi voorbereiden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JJ



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2004 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martijn schreef:
Ik heb geen ervaring met het houden van een dergelijke juridische voordracht, wel op mijn "eigen" vakgebied ICT. Eerste punt is ... oefen voor de spiegel, kat, een vriend of vriendin of iets anders, pak een klokje erbij en ga praten ... zie hoever je komt. Houdt er wel rekening mee dat als je zenuwachtig bent je vaak iets sneller gaat praten of je bijvoorbeeld weleens dingetjes overslaat, is niet erg maar calculeer het een beetje in al naar gelang hoe zenuwachtig je normaal gesproken bent met voordrachten.

In het kader van prettige voordracht probeer te voorkomen dat je echt staat te lezen, nu ontkom je er wellicht bij dergelijke stof niet aan maar als iemand op een toon op staat te lezen geeft dat een beetje een vervelende indruk en dan is voor het publiek 15 minuten ontzettend lang.

Hoeveel tekst 15 minuten is, moet ik je eerlijk bekennen dat ik meestal alleen steekwoorden opschrijf voor mijn presentaties en dan gewoon van wal steek (een horloge of klokje voor je neus op tafel als je de presentatie houdt is vaak erg handig)

Wellicht heb je er wat aan ...


Nu moet je wel weten dat Martijn lult als brugman Smile dus test voor jezelf ff uit of je aan steekwoorden voldoende hebt om een verhaal op te hangen of dat je dan nog de helft vergeet.
Vergeet als je veel opschrijft het punt wat Martijn noemt idd niet, lees niet/nooit/nimmer op!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: za 27 nov 2004 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Farah

Farah

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 215


BerichtGeplaatst: za 27 nov 2004 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu moet je wel weten dat Martijn lult als brugman Smile dus test voor jezelf ff uit of je aan steekwoorden voldoende hebt om een verhaal op te hangen of dat je dan nog de helft vergeet.
Vergeet als je veel opschrijft het punt wat Martijn noemt idd niet, lees niet/nooit/nimmer op!


gaan we nu stoer doen? Rolling Eyes Wat studeer jij eigenlijk dan JJ??? Very Happy
_________________
Dil Ne Jise Chaha Is Qadar,
Ke Khud Na Jaane Hum, Hum Hain Kidhar
Wo To Rehta Hai Jaise Bekhabar,
Na Jaane Meri Chaahat Ka Kab Hoga Asar...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: za 27 nov 2004 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Farah schreef:
Quote:
Nu moet je wel weten dat Martijn lult als brugman Smile dus test voor jezelf ff uit of je aan steekwoorden voldoende hebt om een verhaal op te hangen of dat je dan nog de helft vergeet.
Vergeet als je veel opschrijft het punt wat Martijn noemt idd niet, lees niet/nooit/nimmer op!


gaan we nu stoer doen? Rolling Eyes Wat studeer jij eigenlijk dan JJ??? Very Happy


ik gok rechten Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: za 27 nov 2004 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik gook dat JJ en Martijn elkaar veel beter kennen dan de meesten van ons denken Rolling Eyes
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Farah

Farah

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 215


BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2004 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja i know...
(Maar met "wat studeer je?" bedoelde ik zeg maar welk jaar.)
_________________
Dil Ne Jise Chaha Is Qadar,
Ke Khud Na Jaane Hum, Hum Hain Kidhar
Wo To Rehta Hai Jaise Bekhabar,
Na Jaane Meri Chaahat Ka Kab Hoga Asar...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou je denken? Smile

en inderdaad, JJ en ik kennen elkaar al een paar jaartjes Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: di 30 nov 2004 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag vonnis gewezen tegenover drie andere studenten die hetzelfde moesten doen en een docent strafrecht. Was allemaal prima, goed gemotiveerd, alleen een beetje hoge leerstraf (200 uur Very Happy )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds