|
Auteur |
Bericht |
lindajoey
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 10:23 Onderwerp: man doet zich voor als vader op internet |
|
|
ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar probeer het maar.
Mijn vriend heeft een zoontje van 3 jaar. Alle jaren een gewone omgangsregeling geweest. Nu was zijn ex vorig jaar een rechtszaak begonnen, om het vaderschap te ontkennen. Het was volgens haar niet mijn vriend die de vader was, maar de broer van mijn vriend.
Deze rechtszaak is inmiddels voorbij, en de rechter heeft bepaald dat mijn vriend de vader is, en heeft geen dna onderzoek geeist. Als zijn zoontje 12 jaar is, en de moeder blijft aangeven dat de broer de vader is, kan hij alsnog zelf bepalen wat hij hiermee doet.
Nu is het zo dat het zoontje van mijn vriend hier niets van weet. Zijn moeder heeft gelukkig niet aangegeven dat mijn vriend (volgens haar) zijn vader niet is. (als ze dit zou doen, zou hij dit toch niet voor waar aannemen)
Nu is mijn probleem dat de broer van mijn vriend er heilig in geloofd dat hij de vader is. En dit ook luid en duidelijk van de daken schreeuwd. Hij vermeld dit ook tegen al zijn vrienden, heeft veel foto's op hyves staan en krijgt zelfs af en toe omgang met het kind.
Wij willen het kind juist beschermen, maar op deze manier zullen mensen tegen hem gaan zeggen, van ga maar naar je papa. Is erg verwarrend voor hem. het is ook niet bewezen dat hij de vader is. Juridisch is hij helemaal niets van het kind. Kan je hier iets tegen doen? Wij willen niet dat hij zich als de papa voordoet, zodat hij vanuit de buitenwereld info krijgt.
samenvatting: kun je er juridisch iets tegen doen, dat hij zich voordoet als de vader? en dan bedoel ik voornamelijk op internet en dat soort dingen.\
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 15:27 Onderwerp: |
|
|
Ik zou om van alle narigheid af te zijn, een DNA test doen, met bewijs kom je verder dan met deze manipulatie, die meer inpact kan hebben dan 1 enkele bloedafname,zodat je bewijs hebt.
Ook de omgang met het kind, zal dan ontzegt worden,en juridisch sta je dan voor 100% in je recht.
Maar die beslissing moeten jullie zelf nemen.
Zo kan dit ook niet doorgaan, het kind word ouder en gaat de verwarring straks plaatsen in zijn jonge leven.
hoe oud is het kind? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 15:55 Onderwerp: |
|
|
Van een eerdere draad herinner ik me dat het er voor lindajoey en haar vriend niet toe doet of de vriend de biologische vader van zijn zoontje is of niet. Hij is de juridische vader en wil dat ook blijven. Daar is in principe niets mee mis.
Aan de andere kant denk ik wel dat, als de broer inderdaad de biologische vader is, er weinig of geen mogelijkheden zijn om hem te verbieden zich als de biologische vader voor te doen. Wel moet het duidelijk zijn dat lindajoey's vriend wél en zijn broer niet het ouderlijk gezag heeft over het zoontje. Dus hoe het zoontje wordt opgevoed bepalen lindajoey's vriend en zijn ex.
Als ik het me goed herinner woont de broer nu bij de moeder van het zoontje. Ideaal gesproken zouden lindajoey's vriend en zijn ex met elkaar afspreken wat voor rol de broer in de opvoeding gaat spelen, maar ik begrijp dat van de moeder weinig medewerking valt te verwachten. Misschien is het mogelijk om over dit punt een rechter om uitspraak te vragen, maar ik ben bang dat (als dat al mogelijk is) zoiets weinig effect zal hebben.
Misschien is de meest praktische oplossing om te accepteren dat het kind een echte vader (je vriend) en een soort tweede vader (zijn broer) heeft. Tenzij je met een test zou kunnen aantonen dat de broer niet de biologische vader is, want dat zou vermoedelijk wel effect hebben op het gedrag van de broer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lindajoey
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 17:02 Onderwerp: |
|
|
een dna test is inderdaad geen optie. De rechter heeft duidelijk gemaakt dat mijn vriend de vader is en blijft. juridisch en ook biologisch. dna test was niet nodig, mits het kind hier zelf om vraagt op een latere leeftijd.
juridisch en biologisch is hij op dit moment dus niets. Hij woont trouwens niet samen met de moeder.
Het gaat er bij ons meer om, dat andere dan bijvoorbeeld zeggen, dat ... is je vader toch?? tegen het kind. hij weet niet beter of mijn vriend is zijn vader punt. ALs hij tegen iedereen verkondigd dat hij de vader is, komt dat ooit boven. en er is nergens bewijs dat hij dit wel is. Wij willen gewoon niet dat hij foto's en alles op het internet zet. en zich voordoet als papa...... dit is niet de waarheid, en ook niet relevant op dit moment. Uit respect voor het kind en mijn vriend zou je dit wel verwachten, maar helaas. Is er geen wet op de privacy, dat als een ander dan de ouder foto's openbaar heeft staan, er iets tegen gedaan kan worden?
Het is al zo verwarrend voor dit jochie, en dat wordt naarmate hij ouder wordt volgens mij alleen maar meer op deze manier. Hij is trouwens 3 jaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 18:48 Onderwerp: |
|
|
Tegen de foto's op internet kunnen de wettelijke vertegenwoordigers wel (proberen te) protesteren. Het probleem is dat de moeder aan de broer waarschijnlijk toestemming geeft voor die foto's.
Ik begrijp dat het verwarrend is. Persoonlijk denk ik dat het moeilijk wordt om het zo te krijgen als je het liefst zou willen. Daarom lijkt het mij in ieder geval uit een praktisch oogpunt het overwegen waard om het zoontje zoveel mogelijk openheid te geven over hoe de zaken ervoor staan. Begrijpen doet hij het nu natuurlijk niet, maar over een paar jaar wel. Zoals je zelf al zegt, hij zal toch met de situatie worden geconfronteerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 21:18 Onderwerp: |
|
|
De rechter heeft bepaald dat je vriend de vader is. Het lijkt me niet onaannemelijk dat het mede daarom onrechtmatig is jegens hem om op internet rond te bazuinen dat hij niet de vader is. Je kunt - lijkt mij - bij de kantonrechter een vordering indienen tot een verbod op dergelijke publicaties en zelfs een rectificatie. Zie artikel 6:169 jo. 6:167 en 6:168 BW.
De broer van je vriend is overigens niet "niets" van het kind natuurlijk, hij is in elk geval zijn oom. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 22:17 Onderwerp: |
|
|
Is er echt een rechtszaak geweest over het beweerde vaderschap van de broer? Ik dacht dat de bijzondere curator had besloten dat een verzoek om ontkenning van het vaderschap niet in het belang van het kind zou zijn, zodat er geen zaak is gekomen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lindajoey
|
Geplaatst: wo 18 feb 2009 10:40 Onderwerp: |
|
|
Er is een rechtszaak geweest waar de bijzonder curator bij was, mijn vriend was erbij en de moeder. De broer van mijn vriend wou erbij zijn, maar werd niet toegelaten. In deze rechtszaak had de advocaat van moeder een pleitnota, en werd dus alles behandeld als rechtszaak. Hierin vroeg de advocaat om een dna test. Hierin heeft de rechter uitspraak gedaan. De rechter vondt net zoals de bijzonder curator, dat het kind te jong was. Of de broer nu wel of niet de vader was, deed niet terzake. Het kind is al jaren gewend dat mijn vriend de vader is, en hij heeft bepaald dat dit ook niet anders zal worden.
de broer en moeder deden alsof zij een relatie hadden, maar weet uit betrouwbare bronnen dat dit niet het geval is. de omgangsregeling blijft ook in stand zoals hij nu is.
uiteraard is hij de oom van het kind, maar zoals je zult begrijpen gaan mijn vriend en zijn broer niet meer met elkaar om. Verder blijft mijn vriend juridisch en biologisch vader op papier. Er is nergens bewijs dat de broer wel de vader zou kunnen zijn.
Daarom is het inderdaad voor het kind vervelend, dat de broer dit alsnog blijft verkondigen. Niet rechtsstreeks tegen hem (denk ik) maar wel tegen de rest van de wereld. Het duurt niet lang meer of het kind zal dit ter ore komen, en zal er dan helemaal niets meer van begrijpen. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 18 feb 2009 20:50 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zou je dus, zoals ik zei, kunnen proberen de rechter te laten verbieden dat de broer van je vriend dit rondbazuint. Maar de broer van je vriend (of zijn ex) kan natuurlijk wel op een bepaald moment besluiten om het wel (ook) aan je kind te vertellen. Dat kun je niet tegenhouden.
Dus je zult moeten bedenken wat handig is. Als je kind op zijn 12e besluit om toch een DNA test te vragen en dan blijkt dat zijn oom eigenlijk zijn vader is en "al die tijd gelijk had", dan is dat voor hem (het kind) ook niet erg leuk. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 0:53 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de medewerking van de moeder nodig is om namens het kind op te treden tegen de broer. Werkt moeder niet mee, dan zou de vader eerst op grond van art. 1:253a jo. 253i lid 2 BW de rechter om een beslissing moeten vragen. (Of misschien moet er in zo'n geval een bijzondere curator worden benoemd, art. 1:250 BW.)
Of het zin heeft om in eigen naam tegen de broer te procederen betwijfel ik. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 9:07 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Of het zin heeft om in eigen naam tegen de broer te procederen betwijfel ik. |
Je denkt niet dat het onrechtmatig is jegens een man om rond te bazuinen dat niet hij, maar jij de vader bent van zijn kind? Ik denk het toch in beginsel wel eigenlijk. Eerder tegenover die man dan tegenover het kind.
Zelfs een strafrechterlijke aanklacht wegens smaad lijkt me niet op voorhand kansloos. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 10:57 Onderwerp: |
|
|
arizona schreef: | bona fides schreef: | Of het zin heeft om in eigen naam tegen de broer te procederen betwijfel ik. |
Je denkt niet dat het onrechtmatig is jegens een man om rond te bazuinen dat niet hij, maar jij de vader bent van zijn kind? |
Als ik weet dat ik de biologische vader ben, lijkt me dat niet onrechtmatig. Als ik slechts het vermoeden heb dat ik de vader ben is het misschien wat minder duidelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lindajoey
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 12:54 Onderwerp: |
|
|
mijn vriend is er heilig van overtuigd dat hij de vader is. Hij heeft er operaties voor laten uitvoeren in Antwerpen. bij het ziekenhuis via een heel proces laten inspuiten.
dus de enige optie is dat zij is vreemdgegaan met de broer en al zwanger was. iets anders kan ik er ook niet op bedenken. Maar moeder heeft de broer er van overtuigd dat hij de vader is, waarop dus beide mannen er stellig van zijn, dat ze de vader zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 19 feb 2009 14:45 Onderwerp: |
|
|
lindajoey schreef: | dus de enige optie is dat zij is vreemdgegaan met de broer en al zwanger was. iets anders kan ik er ook niet op bedenken. |
Ik ook niet. Maar de broer zal toch ook wel weten hoe het werkt, dus ik neem aan dat hij inderdaad zo'n 9 maanden voor de geboorte iets met de moeder heeft gehad.
Verder is het in principe denkbaar dat de broer een test heeft laten uitvoeren. Een paar haren van het zoontje is daarvoor al voldoende. Maar als hij dat heeft gedaan zouden jullie dat vermoedelijk al hebben geweten.
Dus op het moment is er denk ik geen zekerheid.
Misschien heeft arizona trouwens wel helemaal gelijk dat je vriend in eigen naam (i.p.v. namens het zoontje) tegen de broer kan optreden, maar ik vind het lastig om hier een oordeel over te vormen. Als de ouders het eens waren zou het veel eenvoudiger zijn: dan houd je je kind gewoon van dat soort figuren weg. Maar in dit geval is daar, als ik het goed begrijp, de medewerking van de moeder voor nodig. Ik neem tenminste aan dat het contact tussen de broer en het zoontje steeds via de moeder loopt. Daarom lijkt me dit in de eerste plaats een geschil tussen de ouders over de opvoeding van het kind. Ideaal gesproken zouden de ouders het in het belang van het kind op dit punt eens moeten worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|